27. října 2005
Expresní balíková přeprava zažívá v ČR po rozšíření EU nebývalý růst. O tom, s jakými problémy se obor při další expanzi setkává, jsme hovořili s Petrem Chvátalem, prezidentem České asociace mezinárodních expresních přepravců (ČAMEP) a generálním ředitelem TNT Express Worldwide – dceřiné společnosti globálního expresního operátora TNT. „Jaké aktivity nyní ČAMEP vy-víjí?“ „Asociace v současnosti spíše stagnuje. ČAMEP původně založily čtyři společnosti: TNT, DHL, UPS a Fed-Ex, ale posledně jmenovaná společnost již svou činnost v ČAMEP ukončila. Stávající členové asociace soustřeďují spolupráci především na oblast celní a daňové problematiky.“
„Měla by ČAMEP působit ve vztahu poskytovatelů expresních služeb k státním orgánům?“ „Zcela jistě by mohla být velmi užitečná například při jednání o národním programu letecké bezpečnosti a o prvcích, které tento program zavádí. Já se domníváme, že bezpečnost leteckého provozu patří mezi nejdůležitější oblasti, kterými se musí všichni expresní přepravci zabývat. Jsme velkými uživateli letecké dopravy a současně máme desítky tisíc zákazníků.“
„Není v této souvislosti na škodu, že asociaci v tuto chvíli tvoří pouze tři společnosti?“ „Je možné, že již v příštím roce otevřeme členství v ČAMEP i pro další přepravce. Já se o to budu snažit, neboť očekávám, že rozšíření členské základny zvýší dynamiku asociace a posílí její význam.“
„Mohl by se ČAMEP uplatnit například také při ovlivňování nové legislativy v oblasti expresních služeb?“ „Pojem expresní přeprava legislativa ČR téměř nezná. Našeho podnikání se do jisté míry týká řada zákonů, na rozdíl od západní Evropy jej však žádný přímo neupravuje. Podle mého názoru by tyto služby mohly být zmíněny v rámci poštovního zákona. Vymezila by se tak určitá hranice v oblasti konkurování poskytovatelů expresních balíkových služeb s poštovními dodavateli. Tato hranice je nyní velmi nezřetelná a ve chvíli, kdy by došlo k liberalizaci služeb na poštovním trhu, bylo by takového vymezení třeba.“
„Zmínil jste bezpečnost leteckého provozu jako velmi důležitou oblast. Jak tuto problematiku v současnosti řeší společnost TNT?“ „Soustřeďujeme na oblast bezpečnosti velkou pozornost a udělali jsme v poslední době velký kus práce. Posílili jsme bezpečnostní struktury a dnes nejenže vyhovujeme současným požadavkům legislativy, ale jsme připraveni i na ještě přísnější regule budoucnosti. V současnosti TNT kontroluje veškeré zásilky přepravované letecky pomocí rentgenu. Protože se však bezpečnost přepravy již netýká pouze letecké přepravy, podléhají bezpečnostním opatřením také zásilky přepravované pozemní cestou. Pomocí rentgenu provádíme zatím jen částečnou kontrolu zásilek přepravovaných po silnici, v příštím roce hodláme i zde zavést stoprocentní kontrolu.“
„Do jaké míry pro vás představují bezpečnostní opatření zátěž?“ „Z finančního hlediska znamená pořízení bezpečnostních zařízení a jejich provoz značné finanční nároky. Druhé hledisko se týká zákazníka: každé bezpečnostní opatření přidává minuty k celkové době přepravy. Jestliže dnes potřebujeme na zpracování jedné zásilky průměrně dvacet minut, pak osm až deset minut zabírají bezpečnostní procedury.“
„Poskytovatelé expresních služeb vyjadřují spokojenost s růstem, který obor v ČR zažívá. Je spokojena i TNT?“ „Česká republika v současnosti sklízí ovoce politiky, kterou lákala investice do země. Zahraniční investice pozitivně ovlivňují i expresní přepravní služby. Společnost TNT si udržuje tempo růstu přepravovaných objemů zásilek přes 30 procent a její výnosy rostou také téměř o 30 procent. Ziskovost našeho podnikání roste i proto, že vyšší objemy přepravovaných zásilek znamenají vyšší efektivitu. V uplynulých měsících jsme dosáhli stoprocentního pokrytí ČR našimi službami a získali jsme zhruba o 25 procent více nových zákazníků než loni. Otevřeli jsme nové depo v Brně a v Ostravě a dále rozšíříme své prostory v Ostravě a v Praze. Letošek tak můžeme již nyní označit za náš dosud nejúspěšnější rok v ČR. V polovině roku jsme rovněž spustili novou internetovou aplikaci myTNT, která je uživatelsky velmi přátelská a zákazníkům umožňuje jednoduché objednávání a zpracovávání zásilek v mezinárodní přepravě. Také tato aplikace přispěla k tomu, že jsme získali řadu nových zákazníků.“
„Projevuje se rostoucí tempo růstu také na počtu zaměstnanců TNT?“ „Bezprostředně po vstupu ČR do EU se počet zaměstnanců TNT snížil o ty, kteří zajišťovali celní služby. Dnes už však máme stejný počet pracovníků jako před rozšířením unie. Nárůst se týkal především zaměstnanců, kteří zabezpečují operační procesy, tedy kurýrů či operátorů v depu. Růstem prochází rovněž naše prodejní oddělení a zvyšujeme počet pracovníků, kteří pečují o velké zákazníky a zajišťují jim služby šité na míru podle jejich požadavků. Důležitá je pro nás kvalita zaměstnanců. Firemní pravidlo TNT říká, že ‚kvalita služeb nikdy nebude vyšší, než je kvalita lidí‘. Snažíme se proto mít ty nejlepší zaměstnance a dobře se o ně starat – například jsme jako jediná přepravní společnost v ČR obhájili certifikaci podle britského standardu Investor in People. V příštím roce bychom také chtěli zahájit spolupráci s některou z vysokých škol – pravděpodobně v Praze či v Ostravě.“
„Jak se z pohledu společnosti TNT vyvíjí český trh?“
„Především se zvyšuje důraz na spolehlivost doručení. Dnes dosahujeme
v průměru 97procentní spolehlivosti a u velkých či klíčových
zákazníků až 99,5 procenta spolehlivosti. Stoprocentně ovšem nelze
problém vyloučit – může jej způsobit například mlha na letišti či
hrozba pumovým útokem. Jiným hlediskem vývoje na trhu je spokojenost
zákazníků s poskytovanými službami. Zjišťujeme ji pomocí telefonických
dotazů a třikrát do roka rozesíláme zákazníkům dotazníky. S výsledky
těchto šetření jsme spokojeni. Zvláštní oblast v ČR představují
zásilky z oblasti poprodejních servisů. Patří sem například opravy
notebooků. Je to velmi specifická oblast, která vyžaduje rychlost
dodání – časový prvek je v tomto případě opravdu kritický.TNT
rovněž čím dál více vstupuje i do oblasti náročnějších přeprav.
Dnes jsme schopni přepravovat i takové zásilky, které jsme v minulosti
odmítali pro jejich nadrozměrnost či přílišnou hmotnost. Za tímto
účelem rozšiřujeme naše standardní služby, ale patří sem i oblast
speciálních služeb pro klíčové zákazníky.“
Pavel Toman