Aktuálně

​Ministerstvo dopravy: Rok 2025 přinese v dopravě řadu novinek

2.1. – Rok 2025 bude pro všechny v dopravě i její uživatele rokem pokračující stavební ofenzivy, dalšího zvyšování bezpečnosti na železnici i silnicích, pokračující digitalizace dopravních agend, ale i rozvoje veřejné dopravy. Na konci loňského roku o tom informovalo Ministerstvo dopravy


​Startuje výhradní provoz pod ETCS na české železnici

2.1. – „1803 vlaků vybavených systémem ETCS, 3500 proškolených strojvedoucích a 110 km tratí. S tím vstupuje česká železnice do nové éry: výhradního provozu evropského vlakového zabezpečovače ETCS, který začíná od 1. ledna hlídat provoz postupně na celkem 622 km hlavních tratí v ČR. Jednotný systém ETCS umí v případě chyby strojvedoucího automaticky zastavit nebo zpomalit vlak.“ Uvedl to František Jemelka z Odboru komunikace Ministerstva dopravy.


​Panama si připomněla 25 let od předání průplavu, oslavy kalily Trumpovy vyhrůžky

2.1. – Panama si 31. prosince připomněla 25 let od předání do své správy námořního průplavu, který je důležitou spojnicí mezi Atlantským a Tichým oceánem. Na oslavy doléhají výroky budoucího amerického prezidenta Donalda Trumpa, který naznačil, že by mohl požadovat návrat průplavu pod americkou správu. To v malé středoamerické zemi, která zažila americkou invazi v roce 1989, vyvolalo nevoli.


​Před rokem začala platit novela zákona, která umožnuje řízení od 17 let

2.1. – Novela zákona o provozu na silničních komunikacích, která umožňuje řízení od 17 let pod dohledem mentora, zavádí řidičský průkaz na zkoušku, mění bodový systém nebo ruší povinnost mít u sebe řidičský a technický průkaz, začala v Česku platit od 1. ledna 2024. Řidiči se také začali setkávat s novými dopravními značkami. Jde například o značení sdílené zóny pro všechny účastníky silničního provozu, úpravu značení bezpečného odstupu nebo parkoviště P+D, tedy park and drive.


​ŘSD plánuje v příštím roce zprovoznit 73 km dálnic, o 38 km méně než letos

1.1. – Ředitelství silnic a dálnic plánuje v příštím roce uvést do provozu téměř 73 kilometrů nových dálničních úseků. Je to o zhruba 38 kilometrů méně než letos. Od roku 2022 do roku 2025 zprovozní stát 219,9 kilometru nových úseků dálnic. Údaje poskytlo ministerstvo dopravy.


​Modernizace trati z Plzně do Domažlic zrychlí vlaky, první bude úsek do Nýřan

1.1. – Už v polovině příštího roku odstartuje modernizace frekventované trati z Plzně přes Domažlice na státní hranici s Německem. Správa železnic nyní hledá zhotovitele rekonstrukce a elektrizace prvního úseku, a to z krajské metropole do Nýřan. Práce potrvají dva roky, výsledkem bude nejen zvýšení traťové rychlosti na 100 km/h a elektrizace trati, ale také instalace evropského zabezpečovače ETCS.


​Portál dopravy nově nabízí přístup k nákupu dálniční známky přes QR kód

31.12. – Přístup k nákupu dálniční známky přes QR kód, okamžité kontrole její platnosti anebo SMS či e-mailové notifikace upozorňující na blížící se konec platnosti známky spolu s dalšími informacemi na jednom místě. Portál dopravy přináší další praktické funkce a dál tak rozšiřujeme digitální služby řidičům. Navazujeme na změny ze začátku prosince, kdy přibyly informace k STK, možnost on-line změny vlastníka či přístup pro právnické osoby.


​Na Kroměřížsku vyjely před Vánocemi nové komfortní autobusy

31.12. – Cestující na Kroměřížsku dostali předčasný vánoční dárek. Dalších pět zbrusu nových komfortních nízkopodlažních autobusů IVECO Crossway LE 12 M vyjelo těsně před Vánoci na Kroměřížsku. Autobusový dopravce Z-Group bus, který na Kroměřížsku zajišťuje pro Zlínský kraj dopravní obslužnost, do nákupu nových vozů investoval více než 25 milionů korun.


​Řidiči letos dají za dálniční známky 6,9 miliardy korun, za dálnice v ČR platí 30 let

30.12. – Řidiči automobilů do 3,5 tuny letos zaplatí za dálniční známky podle předběžného odhadu ministerstva dopravy 6,9 miliardy korun. Loni, když byl poplatek za užívání nižší, to bylo 6,375 miliardy. Řekla to mluvčí ministerstva dopravy Alena Mühl. Za používání českých dálnic se platí od 1. ledna 1995, zprvu takzvaný časový poplatek platily i nákladní automobily nad 3,5 tuny ve dvou sazbách podle hmotnosti nebo motocykly. Výnosy z dálničních poplatků jsou příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který vznikl v červenci 2000. V roce 2001 byl příjem fondu z dálničních poplatků 1,725 miliardy ko­run.


​Systém ETCS má zajistit jednotnou evropskou železnici i vyšší bezpečnost

30.12. – V následujícím textu přinášíme výběr informací o jednotném celoevropském zabezpečovacím železničním systému ETCS (železniční trať Česká Třebová – Olomouc- Přerov přechází 1. ledna 2025 do výhradního provozu se zabezpečovacím systémem ETCS):


spinner