​Hanák: Vláda plně nevyužila možnost, kterou tři roky měla

​Hanák: Vláda plně nevyužila možnost, kterou tři roky měla

Vládě premiéra Bohuslava Sobotky se podařilo dosáhnout řady úspěchů v oblasti dopravy a výstavby či údržby dopravní infrastruktury, řadu dalších věcí se jí však nepodařilo schválit či vůbec připravit. A to disponovala v Poslanecké sněmovně velmi pohodlnou většinou hlasů. Na Žofínském fóru věnovaném právě stavu dopravní infrastruktury u nás to na konci dubna řekl prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák.

Ten vládě vyčítá hlavně nepřijetí skutečně funkčního stavebního zákona, který by výrazně zjednodušil, a hlavně zrychlil přípravu klíčových staveb. „Částečně se podařilo utlumit zelené extremisty v některých věcech, ale pro velkou infrastrukturu jsme to nezvládli, nemáme legislativu pro velké stavby,“ upozornil dále. Jako jeden z největších hříchů této vlády vidí její úporné lpění na rozšíření délky zpoplatněných komunikací pro nákladní auta o 900 kilometrů, ač drtivá většina expertů, různé asociace a koneckonců i poradenská firma, kterou si najalo ministerstvo dopravy, doporučují výrazně menší rozsah nově zpoplatněných silnic.

V oblasti železniční infrastruktury kritizoval prezident svazu velmi pomalou přípravu vysokorychlostních tratí, přivítal naopak oživení plánů na výstavbu druhé ranveje na ruzyňském letišti, pokud jde o rozvoj českých letišť. Co se současné vládě vůbec nepovedlo, je podle Jaroslava Hanáka její přístup k vodní dopravě. „Vodní cesty se opravovaly za císaře pána, za první republiky, opravovali je komunisté – a my nejsme schopni postavit dva nezbytné vodní stupně, raději se necháme neustále oblbovat ekologickými teroristy,“ doplnil Jaroslav Hanák s tím, že o vodní dopravě momentálně rozhoduje pět vládních resortů, což se musí rychle změnit.

Ministr dopravy Dan Ťok na Žofínském fóru připomněl priority tohoto resortu pro letošní rok, což je zejména výstavba a rekonstrukce dálnic a silnic i železnic či opravy ná-dražních budov. „Resort má v současné době historicky nejlepší čerpání prostředků z evropských fondů na železniční a silniční stavby,“ uvedl. Příští vláda by se podle jeho slov měla zaměřit zejména na přípravu novely stavebního zákona a přípravu zákona o liniových stavbách.

(tj)

spinner