12. února 2024, čtk
12.2. - Libereckému kraji se v soutěžích na silniční stavby daří snižovat náklady až o 30 procent, díky tomu se uskutečnění dočkají i projekty, s nimiž se letos původně nepočítalo. Dostane se tak například na sanaci skalního masivu nad silnici třetí třídy mezi Zahrádkami a Jestřebím na Českolipsku, řekl náměstek hejtmana Jan Sviták. Do obnovy svých silnic a mostů plánuje dát letos kraj 1,1 miliardy korun, v plánu je zhruba 40 akcí, další pokračují z loňského roku.
"V současné době máme vysoutěženo 30 akcí, do konce března, kdy máme vnitřně nastavený konečný termín, bychom chtěli mít připraveny všechny stavby na zahájení sezony. V tom celkovém součtu už se v úsporách oproti těm původně předpokládaným cenám pohybujeme někde kolem 300 milionů korun, postup včasných soutěží se nám velmi osvědčil," doplnil Sviták. Liberecký kraj má podle něj připravené silniční projekty na rok až dva dopředu, pokud zbývají peníze, operativně zařadí další stavby.
První soutěže na silniční stavby vyhlašoval kraj loni na podzim. K největším akcím bude letos patřit další etapa rekonstrukce silnice druhé třídy 292 z Benešova u Semil po křižovatku s hlavní silnicí I/14. První etapa dokončená v polovině loňského roku přišla bezmála na 244 milionů korun. Soutěž na navazující etapu zatím není uzavřená, náklady odhadli projektanti na téměř 276 milionů korun. "Jde o úsek v komplikovaném terénu, musí se budovat opěrné zdi a stavbu to prodražuje," vysvětlil důvody vysokých nákladů Sviták.
K velkým projektům patří i rekonstrukce silnice třetí třídy z Mníšku do Oldřichova v Hájích na Liberecku. Rušnou komunikaci v Oldřichově, kterou využívají i kamiony k cestě na Raspenavu a Hejnice, stavbaři rekonstruovali za 166 milionů korun v letech 2019 a 2020. Teď čeká obnova navazující bezmála 1,7 kilometru dlouhý úsek. Jde o společný projekt kraje a obcí Mníšek a Oldřichov v Hájích, náklady odhadli projektanti na 92 milionů korun. Ani tam zatím soutěž na dodavatele neuzavřeli.
Liberecký kraj má ve správě zhruba 2060 kilometrů silnic druhých a třetích tříd a 646 mostů na nich. Loni měl kraj v rozpočtu na rekonstrukce silnic a mostů rekordních 1,178 miliardy korun, téměř o polovinu víc než o rok dřív. Víc peněz získal z evropských a státních fondů, téměř na dvojnásobek vzrostl ale i podíl kraje, který dal z vlastního rozpočtu přes 760 milionů korun. Masivní investice si mohl kraj podle hejtmana Martina Půty v posledních letech dovolit i díky vyšším daňovým příjmům.
(čtk)
Ilustrační foto: LAN