24. července 2017
24.7. - Stavba nové dálnice mezi Prahou a Brnem má už sedmý modernizovaný úsek. Pro provoz se otevírá úsek mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži. Celkem je už postaveno bezmála 50 kilometrů (48,3) nové D1, letos k nim ještě přibydou další dva nové úseky. Rozestavěno tak zůstává aktuálně šest míst na D1 a ještě dalších osm jich zbývá do konce roku 2020 dodělat.
„Každý řidič si doufám všimne obrovského rozdílu mezi starou dé jedničkou a novými úseky, které jsou širší, modernější a bezpečnější. I když chápu občasnou naštvanost lidí při cestování po téhle nejstarší české dálnici, nehody ve zúžených úsecích, omezení rychlosti, musím stále opakovat – prosíme o shovívavost a děkujeme za trpělivost, musíme to dát dohromady,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.
Úsek modernizace s číslem 22 se nachází mezi exity 162 Velká Bíteš a 168 Devět křížů a jeho délka je přesně 5 420 metrů. V rámci modernizace byl postaven nový most, jeden most byl zrekonstruován a dva odstraněny. Nová cementobetonová vozovka je v obou směrech o 0,75 metrů širší, každý jízdní pás tak má 11,5 metru. Modernizace probíhala od dubna loňského roku a trvala 15 měsíců, cena podle smlouvy je 685 milionů korun bez DPH. Zhotovitelem byla Společnost pro modernizace D1, úsek 22 (Alpine Bau CZ a. s, OHL ŽS, a. s., EUROVIA CS, a. s.).
Aktuálně probíhají stavební práce na modernizacích šesti úseků D1, konkrétně se pracuje na úsecích s číslem čtyři mezi exity 34 Ostředek a 41 Šternov (7,2 km), šest mezi exity 49 Psáře a 56 Soutice (7,8 km; bude dokončeno letos), na úseku číslo 10 – 75 Hořice a 81 Koberovice (6 km), na úseku 15 – 112 Jihlava – 119 Velký Beranov (6 km), staví se také úsek s číslem 18 – 134 Měřín – 141 Velké Meziříčí, západ (7,2 km; bude dokončeno letos) a na úseku s číslem 20 – 143 Velké Meziříčí, východ – 153 Lhotka (6,3 km). Zbývat bude zmodernizovat do roku 2020 dalších osm úseků (podrobnosti na www.novad1.cz).
(tj)