​Na úseku mezi Doubím a Soběslaví na IV. železničním koridoru již jezdí vlaky

​Na úseku mezi Doubím a Soběslaví na IV. železničním koridoru již jezdí vlaky

12.9. - V neděli 11. září vyjely vprvní vlaky na novou přeložku trati mezi Soběslaví a Doubím u Tábora. Končí tak modernizace předposledního úseku železničního koridoru z Prahy do Českých Budějovic. Plnohodnotný dvoukolejný provoz bude spuštěn v polovině prosince. Realizace 8,8 kilometrů dlouhého úseku nové železnice začala v září 2019, zhotovitelem je sdružení firem Strabag Rail, Eurovia CS a Metrostav. Předpokládané náklady dosáhly částky 4,8 miliardy Kč. Projekt je spolufinancován Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava 2014–2020.

Zahájením provozu vlaků se blíží ke konci jedna z v současné době nejvýznamnějších investic do železniční infrastruktury u nás. Cílem projektu bylo nahrazení kapacitně a stavebně nevyhovující jednokolejné trati novou dvoukolejnou přeložkou, vedenou částečně v souběhu s dálnicí D3. Díky tomu se výrazně zvýší bezpečnost dopravy, její plynulost i kapacita dráhy. „Dokončujeme modernizaci další části trati z Prahy do Českých Budějovic. Zbývá poslední mezi Nemanicemi a Ševětínem,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Podle jeho slov se díky nové trati opět o něco zkrátí jízdní doba vlaků z Prahy do jihočeské metropole. „Expresy nyní zvládnou tuto cestu za 100 minut místo původních 122,“ doplnil. K výraznému zkrácení jízdních dob dálkových vlaků přispěje i nedávné zprovoznění další přeložky mezi Sudoměřicemi u Tábora a Voticemi.

„Přeložka trati Soběslav-Doubí patří k nejmodernějším projektům železničního stavitelství v České republice. Jak stavební prvky, tak i nejnovější technologie použité na této stavbě zajistí pohodlný, rychlý a bezpečný provoz na přeložené trati,“ uvedl generální ředitel Strabag Rail Jakub Svoboda.

Mezi nejvýznamnější objekty stavby patří Zvěrotický tunel dlouhý 370 metrů, estakáda přes údolí Černovického potoka s délkou 832 metrů, estakáda přes Kamenný rybník (263 metrů) a přeložka silnice II/135. V rámci stavby byla zřízena nová zastávka Myslkovice. Naopak vlaky opustily stanici Roudná. V následujících týdnech se v uvedeném úseku bude jezdit po jedné koleji. Prvních pět dní budou vlaky jezdit rychlostí 80 km/h, která se poté zvýší na 110 km/h s výjimkou zhruba 800 metrů v místě napojení staré a nové trati v Doubí u Tábora, kde zatím zůstane bezpečnostní omezení na 50 km/h kolem pracovního místa, a snížení rychlosti na 30 km/h v místě přechodu pro pěší v Soběslavi do doby dokončení podchodu.

Od 1. listopadu se bude jezdit dvoukolejně, jediné omezení zůstane na kolejovém rozvětvení ve stanici Soběslav. Plnohodnotný dvoukolejný provoz začne 12. prosince. Do provedení tzv. rychlé pantografové zkoušky trolejového vedení na jaře 2023 bude maximální rychlost 110 km/h, poté se zvýší na 160 km/h. Její další zvýšení bude možné až po instalaci systému ETCS.

Díky zprovoznění nového úseku se zruší pět železničních přejezdů a přechod pro chodce v Soběslavi, kde se vybudoval podchod.

Od 11. září se sice spustil provoz po nové přeložce u Soběslavi, vlaky z Prahy do Českých Budějovic ale budou končit ve Veselí nad Lužnicí. Mezi touto stanicí a Českými Budějovicemi totiž pokračuje nepřetržitá výluka z důvodu rozsáhlých prací na železniční infrastruktuře.

(lan)

Foto: MD

spinner