10. března 2020, čtk
10.3. - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podalo rozklad proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který zrušil zakázku na stavbu části brněnského velkého okruhu v Žabovřeské ulici. Na tiskové konferenci to řekli ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala a brněnská primátorka Markéta Vaňková. ŘSD se rozhodlo podat rozklad po domluvě s vedením Brna. Do rozhodnutí plánuje státní firma kácení a archeologický průzkum.
Hlavním argumentem v rozkladu je nedostatečná aktivní legitimace navrhovatele, kterou byla slovenská firma Deštrukprojekt. „Podle nás nesplnila ani jednu podmínku pro aktivní legitimaci. Zaprvé tato firma není schopna zakázku splnit, zadruhé ji tím pádem nehrozí újma, ani jí nebyla způsobena,“ řekla Markéta Vaňková. Firma se do výběrového řízení na zakázku za téměř dvě miliardy Kč nepřihlásila. David Fiala také uvedl, že v rozkladu ŘSD poukazuje na to, že zmíněná společnost mohla být pouze nastrčená a ve skutečnosti za podnětem k ÚOHS stojí jedna z největších slovenských stavebních firem Váhostav. Stanovisko Deštrukprojektu se ČTK pokouší získat.
ŘSD si také nadále stojí za podmínkami soutěže, v nichž od uchazečů vyžadovala samostatně oprávnění pro montáž, opravy, revize a zkoušky elektrických zařízení, kvůli čemuž ÚOHS soutěž nepravomocně zrušil. „Vždycky ve výběrovém řízení požadujeme několik živnostenských oprávnění a není podle mě nic diskriminačního na tom, když chceme i toto, protože stavební soubor za 150 milionů Kč to vyžaduje,“ řekl David Fiala. Důvodem požadavku jsou podle něj i rozdílné právní úpravy v zahraničí.
Silničáři zatím pozastavili činnost hodnotící komise a David Fiala předpokládá, že rozhodne-li antimonopolní úřad kladně v obvyklé lhůtě 50 až 60 dnů, bude možné plynule navázat uzavřením smlouvy a zahájením stavby. „Abychom neztráceli čas, vyjmuli jsme ze zakázky práce na kácení zeleně, které je potřeba udělat mimo vegetační období. Zadáme zde také archeologický průzkum a stihnout by se to mělo zhruba za dva měsíce,“ řekl David Fiala.
V případě, že by ÚOHS rozkladu nevyhověl, bylo by nutné vypsat výběrové řízení znovu a stavba by se poté zdržela o několik měsíců.
S dokončením stavby se dosud počítalo do konce roku 2023. Již na konci letošního roku má být hotová první etapa od křižovatky s Kníničskou po Kamenomlýnský most. Druhá etapa vede od něj do Pisárek. Dosud zde auta jezdí v jednom pruhu v každém směru, nově zde budou dva pruhy v obou směrech a tramvajová trať bude přeložena částečně do tunelu.
(čtk)
Vizualizace: ŘSD