8. února 2024, lan
8.2. - Správa železnic hledá zhotovitele dokumentace pro povolení záměru na úsek VRT Vysočina II. Trať dlouhá přes 90 km povede ze Světlé nad Sázavou do Velké Bíteše, nacházet se na ní bude sjezd do centra Jihlavy. Jedná se o hlavní spojení mezi Prahou a Brnem a stěžejní úsek pro napojení správního centra Vysočiny na vysokorychlostní trať.
VRT Vysočina II je součástí rychlého spojení Praha – Brno – Ostrava a naváže na úseky VRT Střední Čechy a VRT Vysočina I. Projekt zahrnuje nejen novostavbu trati Světlá nad Sázavou – Velká Bíteš, ale i přestavbu železničního uzlu Jihlava a modernizaci stávající trati z Velkého Meziříčí do Kozlova, respektive stanice Křižanov. Všechny tři části budou posuzovány v rámci procesu EIA samostatně.
Nová vysokorychlostní trať zajistí lepší a rychlejší dostupnost Jihlavy a posílí kapacitu spojení mezi Brnem a Prahou. Město získá díky výstavbě lepší spojení s okolními sídly včetně Třebíče nebo Havlíčkova Brodu.
Návrh VRT je v souladu se záměrem Jihlavy vytvořit centrální místo dopravní obsluhy v současné stanici Jihlava město. Radnice zde připravuje dopravní terminál pro městskou a regionální dopravu, zatímco Správa železnic plánuje celkovou přestavbu železniční stanice i s bezbariérovými nástupišti přístupnými podchodem.
Návrh přivedení VRT do Jihlavy předpokládá rozšíření železniční stanice Jihlava město o další nástupiště a výstavbu nových spojovacích kolejí tak, aby sem všechny vlaky mohly přijíždět přímo, bez změny směru jízdy. Jsou navrhovány přímé spoje z centra Jihlavy do Prahy s jízdní dobou okolo 50 minut a do Brna s jízdní dobou přibližně 40 minut.
Druhým místem, kde bude možné nastoupit na vysokorychlostní vlak, bude terminál Jihlava VRT přímo na vysokorychlostní trati. Ten je navrhován u dálničního exitu 112 Jihlava, takže bude dobře dostupný pro cestující z regionu, kteří k němu přijedou autem. Aktuálně byly odevzdány soutěžní návrhy na architektonickou podobu terminálu, hodnotící komise zasedne už tento měsíc. Terminál Jihlava VRT je samostatnou zakázkou, ale současně je plně koordinován s úsekem VRT Vysočina II.
Správa železnic vyhlásila zadávací řízení podle inovativní metody Best Value. Její principy jsou aplikovány v průběhu celé soutěže včetně hodnocení nabídek. Cílem tohoto přístupu je nalezení kvalitního, samostatného a invenčního dodavatele, který dokáže trať citlivě začlenit do krajiny a zároveň si poradí se složitostí městské zástavby v Jihlavě.
(lan)
Foto: SŽ