25. června 2017
V polovině dubna začala v Přerově realizace budování jednotného evropského zabezpečovače ETCS na traťovém úseku mezi Petrovicemi u Karviné a Břeclaví. ETCS je součástí systému ERTMS pro řízení železniční dopravy v celé Evropské unii. Jeho cílem je zajistit plynulý provoz v mezinárodním železničním provozu mezi odlišnými systémy národních železnic.
„Nejmodernějším systémem budou zabezpečeny hned tři traťové úseky: z Petrovic u Karviné do Bohumína v délce 14 kilometrů, z Bohumína do Přerova v délce 92 kilometrů a z Přerova po Břeclav (mimo) v délce 98 kilometrů. Celkem jde tedy o 204 km dlouhou trať, jejíž výběr vychází ze skutečnosti, že je kompletně pokrytá mobilní rádiovou sítí GSM-R. To spolu s ETCS vytváří kompaktní celek, který bude využitelný v celé evropské síti,“ popsal projekt náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb.
Různé systémy jsou překážkou v přeshraniční dopravě
Právě nekompatibilita jednotlivých národních zabezpečovacích systémů, která klade i vysoké nároky na vybavení hnacích vozidel, je dosavadní překážkou pro zvýšení efektivnosti železniční dopravy jak na vnitrostátní, tak na mezinárodní úrovni. „Systém ETCS má postupně nahradit 20 různých a vzájemně neslučitelných národních systémů vlakového zabezpečovače a umožnit tak vedení vlaků po celém území Evropy bez nutnosti výměny hnacích vozidel na hranicích. Hlavním úkolem ETCS je zajištění bezpečnosti a aktivní zásah do řízení vlaku v případě selhání lidského činitele,“ upřesnil praktické využití systému Zdeněk Chrdle, generální ředitel společnosti AŽD Praha, která bude zhotovitelem projektu, s jehož dokončením se počítá v květnu 2019. Celý systém se skládá z traťové a palubní části. Traťová část na základě informací o staničních a přejezdových zabezpečovacích zařízeních předává mobilní části oprávnění k jízdě pro daný úsek. Informace obsahuje údaje o délce úseku, časovém omezení platnosti oprávnění k jízdě a další, pro vedení vlaku důležité informace. Traťová část pak předává základní údaje o statickém rychlostním profilu, sklonových poměrech nebo přechodných omezeních rychlosti.
Vybavit mobilní částí systému se musí i lokomotivy
Zavedení jednotného evropského systému bude vyžadovat technické úpravy na centrálním dispečerském pracovišti v Přerově, ze kterého je řízena rozsáhlá oblast v dotčeném úseku druhého tranzitního železničního koridoru. Bude nutné provést technické úpravy v železničních stanicích, které nejsou ovládány z CDP Přerov. Jedná se o úsek z Petrovic u Karviné do Polanky nad Odrou (mimo) a o stanici Přerov, která je ovládána jako samostatný celek. Zařízení bude pracovat s tzv. pevnými balízami umístěnými v kolejišti. Ty slouží jako referenční bod přesné lokalizace pozice vozidla tak, aby vlakový zabezpečovač naprosto přesně určil místo, kde se vlak nachází. Pokud snímače na spodní části vozidla zaznamenají balízu, mobilní část ETCS zajistí, aby tato informace byla prostřednictvím mobilní rádiové sítě GSM-R zaslána radioblokové centrále RBC. Naopak RBC na základě informace o poloze a znalosti stavu pevné infrastruktury kolejiště posílá strojvedoucímu informaci o povolené rychlosti a další nezbytné pokyny. Vozidlo, resp. na něm umístěná mobilní část systému ETCS, pak výpočtem s využitím znalosti parametrů vlaku stanoví ideální rychlostní křivku a zajistí bezpečný dohled na rychlost vozidla. Díky kontinuálnímu rádiovému spojení je strojvedoucí neustále kontrolován, zda všechny pokyny dodržuje. Na projektu, jehož celkové náklady budou 707 milionů Kč bez DPH, se bude finančně podílet i Evropská unie.
Tomáš Johánek