​Trvající ekonomická krize může v Pardubickém kraji ovlivnit údržbu silnic

​Trvající ekonomická krize může v Pardubickém kraji ovlivnit údržbu silnic

3.10. - Pardubický kraj bude letos v zimě opět udržovat přes 3000 kilometrů krajských silnic. Pokud potrvá ekonomická krize a rostly by ceny materiálů, silničáři možná některé nefrekventované silnice z údržby vyjmou. Řekl to náměstek hejtmana Michal Kortyš, doufá ale, že na to nedojde. Zimní sezona pro silničáře začíná v listopadu a trvá do března.

"Naší prioritou jsou frekventované dopravní tepny. Pokud by byla hlubší a dlouhotrvající ekonomická krize, připravujeme se i na tu možnost, že by mohlo být kvůli úsporám nutné z těch 3000 kilometrů ještě trochu ubrat. Ale věřím, že to díky obětavé práci chlapů ze středisek Správy a údržby silnic Pardubického kraje zvládneme," řekl Kortyš.

Už v roce 2021 silničáři utratili kvůli rostoucím cenám za zimní údržbu víc. Limit měli 80 až 90 milionů korun. Ve skutečnosti je stála přes 160 milionů korun, i když se zimní počasí nijak nevymykalo minulým letům. Letos proto mají o něco vyšší rozpočet.

"Ceny materiálů stouply i několikanásobně krát, ať už se to týká posypové soli, energií, pohonných hmot. Na zimu máme 125 milionů korun, děláme ekonomickou analýzu dopadů zdražení energií a dalších vstupů. U energií jsou ceny známé, ale je spousta komodit, které se kupují volně na trhu, a tam nárůsty cen jsou obrovské," řekl ředitel krajských silničářů Miroslav Němec.

Pardubický kraj bude i letos zajišťovat údržbu na silnicích druhé a třetí třídy, sjízdnost hlavních komunikací má od roku 2017 na starost stát, respektive Ředitelství silnic a dálnic, který si najímá soukromé firmy.

"Celkem je v plánu udržovat přes 3000 kilometrů silnic, což je 96 procent z celkové sítě komunikací. Zbývajících 132 kilometrů přes zimu udržovat nebudeme, ale zde se jedná pouze o silnice s malým dopravním významem bez hromadné linkové dopravy," řekl Kortyš.

Udržovat průjezdné všechny komunikace by bylo podle Kortyše finančně neefektivní, protože jsou minimálně využívané.

Novinkou je, že na vybraných 120 kilometrech silnic už nebudou silničáři používat štěrk a písek, ale budou je solit. Jde o oblasti cestmistrovství Litomyšl na Svitavsku, Holice na Pardubicku, Běstovice a Lanškroun na Orlickoústecku.

"Je to výhodnější, pro uživatele výrazně komfortnější, v převážné míře je po chemickém ošetření na silnici asfaltový povrch bez uježděného sněhu. Je to výrazně šetrnější k přírodě, protože používáme minimální dávky. Inertní směs je vlastně drcená skála, její výroba je energeticky náročná záležitost," řekl Němec.

Dopravní silniční síť v kraji je rozdělena do 69 okruhů, loni z 30 procent vypomáhali krajským silničářům externí dodavatelé. Letos dali zejména v regionu Lanškrouna firmy výpověď, silničáři tak budou v kraji obstarávat 85 procent ze silniční sítě, na 15 procent plochy mají dodavatele. "Naši subdodavatelé budou stejně jako v minulých letech hlavně místní zemědělci, malé stavební firmy a dopravci," dodal Kortyš.

Kromě počasí může rychlost a kvalitu zimní údržby ovlivnit i případný návrat covidu-19, který loni výrazně zkomplikoval personální situaci. Kvůli onemocnění nemohla do práce nastoupit řada zaměstnanců, kteří pak chyběli v terénu. "Zatím řidiče máme, ne jako autobusoví dopravci, ale je jen otázka času, kdy tento problém postihne i naši organizaci," řekl Němec.

(čtk)

Foto: SÚSPK

spinner