17. března 2024, čtk
18.3. - Zdržení zahájení stavby úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem by mohlo být kvůli řízení u antimonopolního úřadu půl roku. V podcastu Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) to uvedl generální ředitel podniku Radek Mátl. Původně ŘSD plánovalo, že stavbu úseku o délce 21,1 kilometru zahájí loni 19. prosince. Na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se obrátilo v soutěži neúspěšné sdružení firem v čele se společností MI Roads. ŘSD jako vítěze tendru vybralo polský Budimex.
Sdružení vedené MI Roads nejprve proti výběru zhotovitele podalo v prosinci námitky k ŘSD. Když neuspělo u ředitelství, tak se obrátilo na antimonopolní úřad. "Jsme přesvědčeni, že postupujeme naprosto řádně a v pořádku se zadávací dokumentací i se zákonem o zadávání veřejných zakázek. Věříme, že ÚOHS shledá náš názor jako platný a potvrdí výběr," uvedl Mátl. Poznamenal, že úsek má stavební povolení a v trase jsou vykoupené všechny pozemky.
Pokud MI Roads v první instanci u ÚOHS neuspěje, bude moci ještě podat odvolání k předsedovi ÚOHS. "Zdržení může být klidně i půlroční,..., věřím, že delší nebude," uvedl Mátl.
Společnost Budimex nabídla v soutěži nejnižší cenu 11,35 miliardy korun bez DPH, tedy 87 procent původně předpokládané ceny. O zakázku se ucházelo šest subjektů. Protestující sdružení Společnost D11, v němž je MI Roads vedoucím účastníkem, nabídlo v soutěží druhou nejnižší cenu 11,71 miliardy korun bez DPH. MI Roads patří přes společnost Metrostav Infrastructure do skupiny Metrostav.
MI Roads tvrdí, že firma Budimex použila k doložení kvalifikace s výstavbou tunelů cizí reference z realizace dílčích prací na tunelu v Kolumbii, které neodpovídají požadavkům zadavatele tendru. Budimex podle MI Roads údajně také nesplnil kvalifikační požadavky pro odborný personál pro výstavbu tunelů.
Budimex výhrady svého konkurenta odmítá. "Jsme přesvědčeni, že máme pro tuto zakázku odpovídající kvalifikaci, což si ostatně investor (ŘSD) podrobně ověřil. Kromě předložených referencí z oblasti tunelových staveb disponujeme i obdobnými zkušenostmi ze staveb tunelů v Polsku a ve Španělsku," uvedla mluvčí Budimexu Diana Zyglewská v Krkonošském deníku.
ŘSD plánuje, že na D11 prioritně vybuduje tříkilometrový úsek u hranice s Polskem. Měl by navázat na polskou rychlostní silnici S3 otevřenou loni v září. Auta by se tak po něm a po S3 vyhnula polskému pohraničnímu městu Lubawka a české pohraniční obci Královec. Celý úsek Trutnov - státní hranice, jehož součástí jsou i dva půlkilometrové tunely, by měl být podle dosavadních plánů hotový v roce 2027.
ŘSD současně připravuje stavbu úseku D11 z Jaroměře do Trutnova. Se zahájením stavby ŘSD počítá v roce 2025 a s uvedením do provozu v roce 2028. Tím by byla celá D11 hotová.
D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978 a zatím je z plánovaných 154 kilometrů hotových 113 kilometrů. Od prosince 2021 dálnice končí na severním okraji Jaroměře.
(čtk)
Ilustrační foto: ŘSD