10. února 2010
Poněkud ve stínu certifikačních problémů nového modelu Boeing 787 Dreamliner (viz DN 4/10) probíhá od konce listopadu i certifikace inovovaného modelu Boeing 747–8, nejprve v nákladní verzi. Modernizované letadlo čeká 1600 hodin letových a 2100 hodin pozemních zkoušek na třech zkušebních prototypech.
Poprvé by měla verze nového nákladního jumba vzlétnout v prvním čtvrtletí letošního roku. Jako první začne nákladní B 747–8 komerčně využívat lucemburský dopravce Cargolux ve čtvrtém čtvrtletí. Osobní verzi získá jako první nejmenovaná společnost provozující VIP lety, druhým provozovatelem by se ke konci příští-ho roku měla stát německá Lufthansa.
Model Boeing 747 si letos připomíná 40. výročí uvedení do provozu. Jako první s ním začala létat dnes již neexistující letecká společnost Pan American. Ironií osudu je, že Pan American ekonomicky zničil teroristický útok na jedno z letadel tohoto typu na lince PA 103 mezi Londýnem a New Yorkem 21. prosince 1988 u Lockerbee. Několik let trvající vyšetřování a zpráva ICAO k tomuto tragickému incidentu prokázaly, že teroristé k útoku nepoužili plastickou trhavinu československé výroby Semtex, jak často mylně uvádějí média.
(vj)