14. ledna 2013
Asociace evropských leteckých dopravců AEA v polovině prosince zveřejnila předběžné finanční výsledky svých členů za loňský a výhled pro rok letošní. Rok 2012 ve zprávě označila za mimořádně obtížný.
Kombinace slabé výkonnosti evropské ekonomiky, nízkého kurzu € a extrémně vysokých cen pohonných hmot vytvářela na členy asociace mimořádně nepříjemný tlak. Jejich společná provozní ztráta na bázi EBIT dosáhne podle odhadu sekretariátu AEA za loňský rok 1,3 miliardy €. Slabou útěchou je skutečnost, že ztráta je nakonec přece jen o něco mírnější, než se původně odhadovalo (-1,5 miliardy €).
Jisté oživení se loni po krizových letech 2008 a 2009 sice dostavilo, ale v průběhu roku postupně ztrácelo na tempu. Výsledné přepravní výkony tak budou o čtyři procenta nižší než v roce 2011 a o 8 procent nižší ve srovnání s rokem 2008. Členové AEA loni odbavili 10,5 milionu cestujících, o 2,9 procenta více než v roce 2011. Díky mírnému a regionálně vyváženému nárůstu kapacit dosáhli solidního celoročního průměrného vytížení na úrovni 79 procent; ve srovnání s rokem 2011 si polepšili o 1,5 procentního bodu.
Účet za krizi: ztráta 4,1 miliardy €
Navzdory dílčím pozitivním výsledkům nicméně členové AEA zůstávají v červených číslech. Potýkají se s vysokými cenami leteckých pohonných hmot, legislativní zátěží a nedostatkem prostoru pro vlastní aktivitu. Od počátku krize jejich kumulovaná ztráta dosáhla již 4,1 miliardy €. Vytížení kapacit sice uspokojivě roste, není však v žádném vztahu s možnými příjmy leteckých dopravců. Ani výhled na letošní rok tak podle AEA rozhodně nedává prostor pro optimistická očekávání, protože růst přepravních výkonů členů asociace bude podle prognóz poměrně slabý.
„Naši členové dělají vše pro dosažení lepších výsledků. Snaží se snížit interní náklady a posílit své příjmy. Jen v roce 2012 museli propustit na 17 tisíc zaměstnanců. Vysoké externí náklady však soustavně ohrožují ziskovost leteckých společností,“ řekl generální tajemník AEA Athar Husain Khan. „Doufáme, že se v roce 2013 podaří dotáhnout do úspěšného konce evropské iniciativy, jako je Jednotné evropské nebe, regulace pozemního odbavení a globální řešení obchodování s evropskými emisními povolenkami ETS pro leteckou dopravu. Tyto klíčové kroky musejí přijít co nejrychleji, aby přinesly kýžené efekt a ukázaly, že evropská letecká doprava může konečně očekávat oživení,“ dodal.