2. února 2010
Vlajková japonská letecká společnost Japan Airlines (JAL) se minulý týden podle očekávání uchýlila pod ochranu řízeného bankrotu, který bude jedním z největších v japonské historii. Dlouhodobě ztrátový dopravce projde v ochranném režimu za plného provozu ozdravením a výrazným zeštíhlením včetně propuštění asi třetiny zaměstnanců a zrušení řady linek.
Státní fond pro ozdravování podniků ETIC, který krok JAL oznámil, uvedl, že dopravci během restrukturalizace poskytne podporu v celkové hodnotě téměř jednoho bilionu JPY (asi 200 miliard Kč). Opatření je vyvrcholením procesu, který začal loni v říjnu, kdy největší letecký dopravce celého asijského kontinentu (podle tržeb) požádal ETIC o pomoc.
JAL je zatížena celkovým dluhem 2,3 bilionu JPY (zhruba 455 miliard Kč) a do záporných čísel ji sráží zejména pokles letecké dopravy v důsledku globální recese spolu s rostoucími náklady na penzijní pojištění zaměstnanců. K potížím přispěl i růst cen paliv a zvýšená konkurence nízkonákladových dopravců.
Bankrot společnosti je podle revidované výše dluhu, který byl až dosud odhadován na 1,5 bilionu JPY, čtvrtým největším v japonské historii. JAL se potýká se ztrátami dlouhodobě a japonské vlády musely podnik za posledních deset let už třikrát zachraňovat. Přístup vlády premiéra Jukia Hatojamy je však podle analytiků tvrdší než benevolentní záchranné akce za předchozích vlád dlouho dominantní Liberálně-demokratické strany.
Rozsáhlé propouštění
Cesta k ozdravení nyní povede přes předem připravený plán výrazného snížení nákladů a omezení počtu linek. Plán předpokládá propuštění 15 700 zaměstnanců, tedy asi třetiny pracovní síly, a zrušení 14 mezinárodních a 17 domácích linek.
JAL se bude muset zbavit mnoha svých starších a větších letadel a nahradit je menšími letouny. Čeká ji rovněž těžké rozhodování o zahraničním kapitálu a o mezinárodní alianci. JAL jsou nyní v alianci one-world vedené American Airlines, americká Delta Air Lines ji však láká do konkurenční aliance SkyTeam, jejíž součástí jsou i České aerolinie. Podle informací japonského listu Jomiuri Shimbun se s Delta Air Lines dokonce už v polovině ledna na propojení dohodla. Delta by převzetím JAL získala silnou základnu v Japonsku a snadný přístup na rychle rostoucí asijské trhy.
Personální zemětřesení
Ze svých funkcí odstoupila celá správní rada JAL. Novým generálním ředitelem by se měl stát Kazuo Inamori, zakladatel elektronické společnosti Kyocera. Podle analytiků se JAL nyní bude muset zaměřit na své hlavní aktivity a zrušit všechno, co nepotřebuje a co je nerentabilní. „Zbavit se rodinného stříbra, prodat všechno, co není podstatné, a zaměřit se co nejefektivněji na jádro aktivit,“ řekl k tomu ředitel agentury CAPA Consulting Andrew Miller.
Akcie JAL, které od počátku roku v předzvěsti bankrotu ztratily více než 90 procent, zůstaly po oznámení zprávy na hodnotě pěti JPY a podle tokijské burzy budou 20. února vyřazeny z trhu. Tržní hodnota JAL na základě aktuální ceny jejich akcií je nyní pouze zhruba 150 milionů USD. To je méně než hodnota například chorvatských Croatia Airlines nebo třeba jednoho nového Boeingu 747.
JAL v očích mnoha Japonců symbolizovala poválečný rozmach Japonska, když se z malého podniku s hrstkou pronajatých letadel dokázala změnit v korporaci s téměř 50 tisíci zaměstnanci a flotilou skoro 280 letadel. Dopravce ovšem již dříve u veřejnosti na dlouhou dobu poškodila havárie jeho letadla z roku 1985, dosud největší jednotlivá letecká katastrofa s 520 oběťmi.
(čtk)