2. ledna 2013
České aerolinie letos v rámci restrukturalizačního programu zrušily i linku do bulharského hlavního města Sofie. Od března zajišťuje pravidelné letecké spojení mezi oběma metropolemi bulharský národní dopravce Bulgaria Air (kód IATA: FB). Nástupce někdejšího Balkan Air na lince využívá většinou letadla z loňské objednávky sedmi kusů moderních letadel Embraer-190. V zimní letové sezoně odlétají z Prahy každé úterý, čtvrtek a neděli, v létě každý den.
Pravidelné letecké spojení je jedním z předpokladů rozvoje hospodářských, turistických i kulturních vztahů s jedním ze dvou nejmladších členských států Evropské unie. Obrat zahraničního obchodu na úrovni necelých 15 miliard Kč (2011) sice zatím Bulharsko řadí jen do spodní části tabulky české obchodní výměny s členskými zeměmi Evropské unie, obě země však mají na co navazovat.
I když Česká republika po roce 2007 klesla až do druhé desítky největších investorů, zájem o podnikání v Bulharsku se v posledních letech opět zvyšuje, mimo jiné díky mimořádně nízké dani z příjmů právnických i fyzických osob. Největší měrou se na celkových investicích českých firem v Bulharsku v dosavadním rozsahu zhruba kolem jedné miliardy € podílí vstup společnosti ČEZ do energetických distribučních společností v západní části země a do tepelné elektrárny ve Varně.
Příležitosti v Bulharsku
Zajímavé příležitosti nyní pro české podniky podle českého velvyslance v Bulharsku Ing. Pavla Vacka skýtá realizace rozvojových projektů z dotací a půjček od Evropské unie, mimo jiné i v oblasti dopravní infrastruktury. Čerpání prostředků z operačního programu Evropské unie Doprava na léta 2008 až 2013 je totiž ve značném skluzu a země bude muset v příštím roce schvalování a realizaci jednotlivých projektů významně urychlit.
Podle ministra zodpovědného za čerpání evropských fondů Tomislava Dončeva by se letos z operačního programu Doprava mělo vyčerpat 573 a v příštím roce až 836 milionů €. České stavební podniky by tak mohly s úspěchem navázat na svou někdejší pozici v Bulharsku. V silniční dopravě je hlavní prioritou dostavba dálnic Trakia, Marica, Struma a Černo more a rekonstrukce a výstavba silničních úseků podél transevropských dopravních koridorů. Na železnici probíhají například projekty modernizace železničních tratí Plovdiv-Burgas, Septem-vri-Plovdiv a Dimitrovgrad-Svilengrad.
Zatím na bulharském trhu působí dceřiná společnost AŽD Praha na výrobu zabezpečovacích zařízení pro železniční dopravu (viz DN 46/06) a v roce 2008 otevřela pobočku v Sofii také projektová, konzultační a inženýrská společnost SUDOP Praha, která se společně s bulharskými partnery podílela mimo jiné na modernizaci železničních tratí Mezdra-Gorna Orjachovica a Plovdiv-Burgas. Další česká stavební společnost – OHL ŽS – se aktivně účast-nila tendru na rekonstrukci úseku železniční tratě Plovdiv-Svilengrad.
Bulharsko nabízí příležitosti i pro české výrobce dopravní techniky. Inekon Group dodala do Sofie v posledních letech celkem osmnáct zmodernizovaných tramvají, TEDOM Třebíč zase více než třicet městských autobusů s pohonem na zemní plyn do Sofie, Burgasu a Varny a ŠKODA ELECTRIC uspěla v roce 2010 v tendru na dodávku třiceti trolejbusů pro Sofii v celkové hodnotě kolem 14 milionů €.
Turistika: ČR na jedenáctém místě
Pokud jde o rozvoj vzájemného cestovního ruchu, loni Bulharsko podle ředitelky pro marketing oddělení cestovního ruchu bulharského ministerstva hospodářství Anelie Genovy navštívilo 160 tisíc českých návštěvníků. Česká republika se tak umístila na jedenácté příčce žebříčku, úřad ji však nadále považuje za jeden ze strategických trhů. Vedle bohaté historie, zachovalých památek, mořského pobřeží může země českým turistům nabídnout i úchvatnou přírodu ve vnitrozemí. Na oblibě získávají v létě golfové a v zimě lyžařské zájezdy. Bulharsko pro turisty nabízí skvělý poměr výkon/cena, potvrdil Pavel Vacek.
Luboš Spálovský