2. února 2010
Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) na počátku letošního roku předběžně oznámila, že se rok 2009 zapíše jako nejčernější rok v celé historii světového civilního letectví. Předběžné výsledky nasvědčují tomu, že loňský propad bude ještě větší než v době světové hospodářské krize v roce 1929 a po útoku na new-yorské Twin Towers 11. září roku 2001.
Statistické údaje ICAO zahrnují (na rozdíl od údajů Mezinárodního sdružení leteckých dopravců IATA) mezinárodní i vnitrostátní výkony síťových, nízkonákladových a regionálních dopravců. Celkový výkon světového letectví se podle nich v ukazateli vykonaných osobokilometrů ve srovnání s rokem 2008 snížil o 3,1 procenta. Zatímco v mezinárodní dopravě pokles činil 3,9 procenta, ve vnitrostátní dopravě to bylo jen 1,8 procenta. Nejvíce důsledky finanční krize postihly síťové a regionální dopravce, výsledný propad o 3,1 procenta do značné míry ovlivnily obstojné výsledky některých nízkonákladových dopravců.
Na poměrně nízkém čísle se projevil i rozdílný vývoj na jednotlivých trzích vnitrostátní dopravy. Zatímco na Středním východě vnitrostátní doprava vykázala (v oskm) meziroční nárůst 10,3 procenta, v Asii (která tvoří 31 procent celého světového trhu vnitrostátní dopravy) 7,6 procenta a v Latinské Americe a Karibiku 1,9 procenta, na všech ostatních trzích byl znát citelný pokles. V Africe dosáhl 13,4 procenta, v Evropě (s osmi procenty světovéhoného trhu vnitrostátní dopravy) 10,5 procenta a v Severní Americe (s 54 procenty světového trhu vnitrostátní dopravy) 5,5 procenta. Vnitrostátní letecká doprava se na celkových výkonech světové letecké dopravy podílí zhruba 38 (co do počtu cestujících), respektive 61 procenty (vyjádřeno v oskm).
Čeští dopravci a česká letiště působí téměř výlučně v oblasti mezinárodní dopravy cestujících, jejíž výkony se zhruba 1,58 bilionu osobokilometrů se v celosvětovém měřítku meziročně snížily o 3,9 procenta. Všemi evropskými letišti loni prošlo zhruba o 105 milionů cestujících méně než v roce 2008. Letecká nákladní doprava loni na celém světě snížila výkony vyjádřené v tkm dokonce o 15 procent.
Na letošní rok prognózy předpovídají optimistický nárůst dopravních výkonů o 3,0 až 3,3 procenta, ovšem jen v případě, že nedojde ke krátkodobému obnovení recese. To by znamenalo, že globální mezinárodní doprava nedosáhne ani úrovně výkonů roku 2007. Trh tak pro letecké dopravce, řadu letišť a provozovatele pozemní obsluhy zůstane velmi obtížný. Otazníky se vznášejí i nad stabilitou cen leteckých pohonných hmot, které klesly již na přelomu let 2008/2009.
Obnovení růstu letecké dopravy bude mimo jiné podmíněno i tím, nakolik budou dopravci schopni snížit své náklady nesouvisející s cenami pohonných hmot a zda se letiště a navigační služby při tvorbě své cenové politiky budou ochotny a schopny se na snižování jejich nákladů podílet.
Obecně se udává, že nejúspěšnější dopravci jsou schopni dlouhodobě snižovat náklady (bez vlivu cen paliva) každoročně o čtyři až pět procent díky investicím do pokrokovějších technologií a zvyšování produktivity i intenzity práce. V tomto světle bude velmi obtížným úkolem i záchrana českého národního dopravce ČSA.
Rozhodující zřejmě bude i to, jak se mu podaří inovovat nabídku, ať již jde o strukturu linek či kvalitu, inovaci a nápaditost dopravních služeb.
Ing. Vladimír Junek