14. ledna 2013
Lufthansa Cargo se letos hodlá vrátit ke zvýšení kapacity své flotily nákladních letadel. Předpokládáme, že se poptávka po nákladním prostoru zvyšovat, řekl v prosinci na výročním setkání s novináři v centrále koncernu ve Frankfurtu nad Mohanem předseda představenstva LH Cargo Andreas Otto. S oživením trhu nicméně počítá nejdříve v polovině roku.
Lufthansa Cargo dokázala za první tři čtvrtletí loňského roku vytvořit provozní zisk ve výši 66 milionů €, zatímco řada jejích evropských konkurentů – jako Air France / KLM / Martinair nebo Cargolux – se musela za první tři čtvrtletí vyrovnat s nezanedbatelnými ztrátami. V zisku by měl dopravce podle Andrease Otta zůstat i za celý rok, i když obvyklá předvánoční špička poptávky po nákladních kapacitách nebyla na sklonku loňského roku tak vysoká jako obvykle.
Za jeden z hlavních důvodů pro uspokojivé výsledky nákladní divize německého národního leteckého dopravce Andreas Otto označil právě dosavadní omezování přepravních kapacit, ke kterému Lufthansa Cargo přistoupila v uplynulých měsících. V současné době zůstávají dva stroje z její flotily celkem osmnácti nákladních speciálů MD-11 mimo provoz. Management tímto způsobem „citlivě reagoval“ na celosvětový pokles poptávky, řekl Andreas Otto.
První dva B-777F do provozu na konci roku
Velikost využité flotily se bude odvíjet výhradně od vývoje zakázek na trhu. Pokud se poptávka ve druhé polovině roku zvýší, nasadí Lufthansa Cargo plnou kapacitu, tedy celkem 20 letadel. Jestliže bude vývoj na trhu slabý, vyřadí dopravce některá již odepsaná letadla MD-11. „Můžeme s nimi létat ještě nejméně deset let nebo je můžeme pouze uzemnit, případně prodat nebo použít na náhradní díly,“ uvedl Andreas Otto. Ke konci roku dopravce nicméně rozhodně uvede do provozu i první dva z pěti objednaných nových Boeingů B-777F.
Andreas Otto výslovně zdůraznil, že Lufthansa Cargo v žádném případě – ani v případě přetrvávající slabší poptávky po nákladním prostoru – neuvažuje o částečném nebo úplném zrušení objednávky nových strojů. Prozatím však odmítl upřesnit, zda Lufthansa Cargo podepíše ještě další objednávku na nové letouny.
Výraznější oživení až snad v příštím roce
V optimistické variantě odhaduje vedení Lufthansa Cargo nárůst přeprav z a do Německa a uvnitř eurozóny na úrovni 2 až 3 procent, přičemž nepřímým tahounem má být další posilování obchodu s Čínou. Výraznější oživení očekává v příštím roce. „Na přesnější prognózy je však příliš brzy,“ zdůraznil Andreas Otto. Experti ovšem nejsou s odhadem vedení koncernu příliš zajedno. Nizozemská poradenská společnost Seabury odhaduje pro lety z a do Německa naopak propad o 1,5 procenta. Etablovaným dopravcům podle ní hrozí další ztráty pozic, zatímco relativní „nováčci“ jako Emirates, ruský AirBridge Cargo nebo Turkish Airlines by měli dále růst.