11. ledna 2011
Letecká nákladní společnost Lufthansa Cargo zažívá úspěšné období. Loni od ledna do konce listopadu přepravila meziročně o 20 procent více zboží; analytik Dirk Steiger z německé poradenské společnosti Aviainform na základě předběžných výsledků odhaduje, že za celý rok podnik odbavil přes 1,8 milionu tun zboží. Ve srovnání s předloňským krizovým rokem by to představovalo nárůst o 350 tisíc tun.
Také očekávaný hrubý zisk ve výši 300 milionů € je rekordní; před-loni se dceřiná společnost Lufthan-sy musela smířit se ztrátou 171 milionů €. Vedení Lufthansy Cargo počítá s dalším nárůstem objemu zakázek v příštích letech, a proto již dnes připravuje postupné rozšiřování flotily.
Do roku 2015 Lufthansa Cargo podle současných plánů uvede do provozu šest nákladních speciálů MD-11 nebo stejný počet jiného typu velkokapacitního nákladního letounu. „Naše prognózy rozvoje obchodu do roku 2025 předpokládají soustavný růst přepravené tonáže. K tomu budeme potřebovat odpovídající přepravní kapacity,“ uvedl na konci roku člen představenstva Luft-hansa Cargo pro produkty a odbyt Andreas Otto.
V současné době provozuje Luft-hansa Cargo flotilu osmnácti strojů MD-11F s kapacitou až 90 tun nákladu. Zatím zůstává otevřena otázka, jaké konkrétní typy flotilu doplní. Vedle dalších MD-11F přichází podle Andrease Otta v úvahu i nákup nákladních Boeingů B777F nebo modelů přestavěných z osobní na nákladní verzi. Management dopravce společně s dalšími odborníky nyní vyhodnocuje vhodné typy z hlediska způsobu využití, kapacity, letových a přepravních výkonů, pořizovacích a provozních nákladů a dalších hledisek.
Není ani jasné, zda nové přírůstky rozšíří kmenovou flotilu Lufthansy Cargo nebo zda budou zařazeny ke společnosti AeroLogic, v níž má Lufthansa Cargo podíl, případně k čínské dceřiné společnosti Jade Cargo International. Mluvčí podniku Nils Haupt uvedl, že zatím nepadlo ani rozhodnutí, zda letouny Lufthansa koupí nebo si je najme. Zatím využívaných osmnáct strojů MD-11F je daňově odepsáno a náhrada za ně přichází v úvahu až v horizontu deseti let.
Nové destinace
Pokud jde o nové trasy, Andreas Otto uvedl, že 24. ledna zahájí Luft-hansa Cargo lety do brazilského Manausu s frekvencí dvou odletů týdně. Podnik tak dále posílí svou přítomnost v Latinské Americe, kde si – zejména v Brazílii – již na trhu vydobyl solidní pozici. Indický Hajdarábád bude centrálním překladovým uzlem Lufthansy Cargo v Asii pro farmaceutické produkty. V areálu letiště bude mít dopravce vlastní odborně školený personál a speciální chladicí kontejnery pro přepravu zboží citlivého na teplotu. Letištní správa v Hajdarábádu zajistí pro německého partnera velkou halu se skladovými oddíly pro různé teplotní režimy. Podobné specializované zařízení hodlá Lufthansa letos na podzim otevřít také v Německu.
Heiner Siegmund