19. února 2010
Ruská vláda minulý týden zrušila plány na zřízení druhé velké státní letecké společnosti. Místo toho plánuje sloučit několik menších dopravců pod křídly Aeroflotu, což by mělo dále výrazně posílit postavení vlajkové ruské letecké společnosti. Podíl státu v Aeroflotu by se pak měl zvýšit na 75 procent.
Ruská vláda minulý týden uvedla, že šest dopravců, které sloučila pod státní společnost RosAvia, hodlá v letošním roce privatizovat, aby je mohla sloučit s Aeroflotem. Podle ministra dopravy Igora Levitina by toto rozhodnutí mělo zvýšit podíl Aeroflotu na letecké dopravě v Rusku ze současných 15 na 30 až 35 procent.
Zpět na cestě k monopolu?
Aeroflot byl založen v roce 1923 a byl největším monopolním leteckým dopravcem na světě. Po pádu Sovětského svazu v roce 1991 se však rozštěpil a vznikly stovky menších dopravců zaměřených pouze na regionální, vnitro-státní leteckou dopravu. Někteří z nich zůstali pod kontrolou státu, jiní byly zprivatizováni. Velká část z nic však v době poklesu poptávky po letecké dopravě zkrachovala.
Kreml původně chtěl sloučit majetek zkrachovalých státních leteckých společností pod křídla státního konglomerátu Russian Technologies a zřídil dceřinou společnost RosAvia, do níž začlenil šest dopravců – Rossia, KavMinVody, Vladivostokavia, Orenburg, Saratov a Sakhalin Airlines. RosAvia se původně měla stát konkurentem Aeroflotu a převzít veškerý letecký majetek Russian Technologies. Tyto plány však byly kvůli obrovským ztrátám konglomerátu několikrát odloženy.
(čtk)