IATA

Přepravní výkony leteckého carga stouply o 4,5 procenta

Přepravní výkony leteckého carga stouply o 4,5 procenta

Přepravní výkony letecké nákladní dopravy uváděné v tunokilometrech v loňském roce stouply o 4,5 procenta, což byl výrazně vyšší nárůst než v předchozím období. Vyplývá to z výroční zprávy mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA. Situace na trhu letecké nákladní dopravy se postupně zlepšovala v průběhu celého loňského roku. Růst v prosinci (ve srovnání se stejným měsícem roku 2013) dosáhl hodnoty 4,9 procenta.

Nejlépe si vedly regiony Asie – Pacifik a Blízký a Střední východ, které přispěly k nárůstu tunokilometrů 46, respektive 29 procenty. Rostly i ostatní trhy, nejslaběji však země Latinské Ameriky. „Po několika letech stagnace znovu segment letecké nákladní dopravy roste, a to především díky oživení globálního obchodu ve druhé polovině roku 2014. Obavy o zdraví světové ekonomiky a propad důvěry v hospodářský rozvoj se na air cargo nijak nepodepsaly. Je však nutné všechny faktory pečlivě sledovat a vyhodnocovat během celého roku 2015,“ řekl generální ředitel IATA Tony Tyler.

Evropa zápasí s recesí i konfliktem na Ukrajině

Dopravci v asijsko-pacifickém regionu v prosinci 2014 zaznamenali růst přepravních výkonů o 5,9 procenta oproti stejnému měsíci předchozího roku. Tahounem růstu byl mimořádný zájem importérů kombinovaný s posilováním výrobních kapacit. Za celý rok 2014 se zvýšila přepravní kapacita o 5,7 procenta, což vedlo k mírnému snížení vytíženosti spojů na 55,4 procenta – i tak je to nejlepší využití stávajících kapacit ze všech sledovaných regionů IATA. Severoamerické letecké společnosti hlásí za loňský rok růst přepravních výkonů o 2,4 procenta, přičemž za prosinec činil meziroční růst 2,8 procenta. Po poměrně pomalém rozjezdu (příčinou bylo zejména nepříznivé počasí) se trh letecké nákladní dopravy v Severní Americe vyvíjel slibně. Přepravci v regionu omezili kapacity o 0,5 procenta. Díky tomu se vytíženost spojů lehce zvýšila na (jinak stále neuspokojivých) 35,3 procenta. Evropské aerolinky v prosinci zvýšily přepravní výkony o 2,3 procenta, za celý rok 2014 pak o 2,0 procenta. Ekonomiky zemí eurozóny se stále potácejí na pokraji recese, na situaci v Evropě se také podepisuje konflikt na Ukrajině a související protiruské sankce. Kapacita flotil vzrostla o tři procenta, odpovídajícím způsobem poklesla vytíženost nákladních spojů.

Blízký východ jede, Latinská Amerika stagnuje

Dopravci z Blízkého a Středního východu se mohou pochlubit nejvyšším prosincovým růstem (o 11,3 procenta) ze všech regionů. Za celý rok činil růst 11 procent. Letecké nákladní společnosti soustavně rozšiřují své sítě spojů a posilují přepravní kapacity svých flotil (o 11,1 procenta v roce 2014). Oblast Středního východu se stává velmi výraznou křižovatkou globální nákladní letecké dopravy. Na nárůstu světových přepravních kapacit se nákladní letecké společnosti ze zemí Blízkého a Středního východu podílely více než 37 procenty. Přepravní výkony latinskoamerických dopravců v prosinci klesly meziročně o 4,5 procenta. Za celý rok region vykázal jen velmi mírný růst počtu tunokilometrů, a to o 0,1 procenta. Největší brzdu představuje oslabení hospodářského růstu latinskoamerických ekonomik, zejména Brazílie a Argentiny. Kapacity nabízených spojů stouply o 0,3 procenta. Africké letecké nákladní společnosti v prosinci zvýšily přepravní výkony o 12,2 procenta, za rok 2014 o solidních 6,7 procenta. Nejvýznamnější ekonomiky afrického trhu – Nigérie a Jihoafrické republiky – se během loňského roku potýkaly s mnoha vážnými problémy. Nicméně poptávka v regionu zůstala poměrně silná. Kapacity vzrostly pouze o 0,9 procenta, což přispělo k udržení současné úrovně vytížení nákladních spojů.

Pro další rozvoj je nutné plnit přání zákazníků

Globální příjmy trhu letecké nákladní dopravy zůstaly nezměněné na přibližně 62 miliardách USD, to je o pět miliard méně než ve „špičkovém“ roce 2011. Pro další rozvoj potřebuje sektor ještě intenzivnější zaměření na potřeby zákazníků. Je třeba zkrátit přepravní časy, zajistit kvalitní odbavení zboží se speciálním teplotním režimem a zvýšit transparentnost procesů. V roce 2014 byl využit elektronický nákladní list AWB ve 22 procentech přeprav. Dopravci doufají, že na konci roku 2015 dosáhnou úrovně kolem 45 procent. Další iniciativy na podporu inovativních řešení v letecké nákladní dopravě budou představeny na světovém sympoziu o letecké nákladní dopravě, které se uskuteční v Šanghaji ve dnech 10. až 12. března. Součástí akce bude předání cen za inovaci Air Cargo Innovation Award.

Tomáš Johánek

spinner