10. března 2015
Řecko má v úmyslu přehodnotit kontrakt s německou společností Fraport, která by v Řecku měla provozovat 14 regionálních letišť v turisticky atraktivních lokalitách. V polovině února to řekl státní tajemník Alekos Flaburaris. Dohoda s Fraportem byla přitom jednou z největších privatizačních kauz od začátku řecké dluhové krize. „(Ten kontrakt) ještě nebyl dokončen,“ upozornil ministr. „My jsme řekli, že bude zastaven, a teď se tím také budeme zabývat,“ řekl. Kontrakt s Fraportem má hodnotu 1,2 miliardy € (33,1 miliardy Kč).
Fraport, v partnerství s řeckou energetickou společností Copelouzos, se loni s řeckým privatizačním úřadem dohodl na podmínkách provozování letišť v turisticky atraktivních lokalitách, jako je Korfu a další. Fraport podle agentury Reuters očekával, že kontrakt zpečetí v říjnu. Předpokládalo se, že investor v prv-ních čtyřech letech trvání kontraktu vynaloží asi 330 milionů € (9,1 miliardy Kč) na modernizaci letišť. Ta měl mít v pronájmu 40 let.
Nová řecká levicová vláda se snaží zrušit klíčové podmínky mezinárodního záchranného programu, na jehož základě má Řecko od Evropské unie a Mezinárodního měnového fondu (MMF) slíbenou pomoc v objemu 240 miliard € (6,6 bilionu Kč). Prodej státního majetku považovaného za strategický pak vláda označila za zločin.
Privatizace v Řecku končí
Od konce ledna, kdy se nová vláda premiéra Alexise Tsiprase ujala funkce, už byl zastaven prodej největšího řeckého přístavu Pireus. Sešlo i z privatizace dominantní elektrárenské společnosti PPC a státního plynárenského podniku DEPA. Zastaví se zřejmě i projekt těžby zlata, v němž se angažuje firma z Kanady, a neuskuteční se asi ani rozvoj území, kde bývalo staré aténské letiště.
(čtk)