Širokotrupý Boeing 777 slouží ve flotilách leteckých dopravců z celého světa

Širokotrupý Boeing 777 slouží ve flotilách leteckých dopravců z celého světa

7.4. - Americký dopravní letoun Boeing 777 patří k nejúspěšnějším strojům svého druhu, během necelých 30 let se vyrobilo přes 1700 kusů, které slouží ve flotilách dopravců z celého světa. Stroje, jehož první exemplář se veřejnosti představil 9. dubna 1994 a do vzduchu vzlétl o dva měsíce později, ve službách aerolinek postupně nahrazují zejména Boeingy 747. Oproti legendárnímu Jumbo Jetu sice řada 777 nabízí o něco menší kapacitu, letadla jsou ale úspornější.

"Nový typ, který pojme 305 až 375 cestujících na vzdálenost 6200 až 13.400 kilometrů, je prvním modelem Boeingu vyvinutým výhradně na počítači. Je jen o málo menší než 'vlajková loď' společnosti, typ 747, a má při tom jen dva motory, které jsou největší, jaké byly kdy vyvinuty pro civilní letadlo," psala ČTK na jaře 1994 při představení typu. Právě pouze dvojice - ovšem obřích - motorů je hlavním rozpoznávacím znamením Boeingu 777.

Díky nim se na první pohled liší od starších vysokokapacitních letadel se širokým trupem jako byly McDonnell Douglas DC-10 a Lockheed L-1011 TriStar ze 60. let, které oba měly dva motory pod křídly a třetí v kořeni ocasní plochy. Pohonné jednotky Boeingu 777 jsou tak velké, že jejich průměr téměř odpovídá průměru trupu malého Boeingu 737. Zároveň jsou ale lacinější na provoz než starší generace motorů.

Podle údajů výrobce stojí hodina letu Boeingu 747 téměř 13 500 dolarů, zatímco u dálkové verze typu 777-300 je to jen 10 250 dolarů. I když se vezme v úvahu větší kapacita Jumbo Jetu, jsou náklady na jedno sedadlo u Boeingu 777-300LR o zhruba pět procent nižší. U chystané nové verze, označované jako 777X, mají být náklady na provoz ještě výhodnější. První zkušební let absolvovala tato varianta už v lednu 2020, její uvedení na trh plánované na roku 2022 má ale zpoždění.

U původního Boeingu 777 přitom od zahájení prací po zařazení k leteckým společnostem uběhlo jen šest let. Americký výrobce sice původně uvažoval o tom, že mezeru ve své nabídce mezi velkokapacitním Jumbo Jetem a menším modelem 767 vyřeší upravenou "sedm-šest-sedmičkou", nakonec ale začal s vývojem úplně nového letadla. Kromě počítačů se do něj výrazně zapojili také budoucí zákazníci z řad aerolinek.

Jako první zařadily do svého leteckého parku Boeingy 777 domácí United Airlines, které dnes mají ve flotile necelou stovku strojů tohoto typu. S přehledem největším provozovatelem "sedm-sedm-sedmičky" jsou ale dnes aerolinky Emirates ze Spojených arabských emirátů, které mají přes 130 letadel. Od roku 2009 se vyrábí i čistě nákladní varianta Boeing 777F, největší flotilu této verze má americká kurýrní společnost FedEx.

Za téměř tři dekády si Boeing 777 získal pověst spolehlivého stroje, přesto ale jeho službu poznamenaly dvě tragédie se stovkami obětí. Žádná z nich ale nebyla běžnou leteckou nehodou. V březnu 2014 nejprve zmizelo letadlo společnosti Malaysia Airlines s 239 lidmi na palubě na lince z Kuala Lumpuru do Pekingu. Předpokládá se, že se zřítilo v jižní části Indického oceánu západně od australského pobřeží, když se z neznámých důvodů odklonilo od své trasy. Spekuluje se o tom, že příčinou zmizení byla sebevražda pilota.

V červenci 2014 se pak u vesnice Hrabove na východě Ukrajiny se v oblasti ovládané proruskými separatisty zřítil další malajsijský Boeing 777 z letu MH17 s 298 lidmi na palubě, nikdo nepřežil. Podle ukrajinských úřadů letadlo sestřelila protiletadlová raketa, z odpovědnosti se navzájem obviňují proruští separatisté a ukrajinské vládní síly. Nizozemsko na základě vyšetřování viní ze sestřelu Rusko. Nizozemský soud v listopadu 2022 kvůli vraždě lidí na palubě letadla odsoudil v nepřítomnosti na doživotí dva Rusy a jednoho ukrajinského separatistu.

(čtk)

Foto: Pixabay

spinner