15. března 2013
PRAHA (13.3.) – Vláda premiéra Petra Nečase schválila prodej čtyřiačtyřicetiprocentního podílu Českých aerolinií korejskému dopravci Korean Air. Ten nabídl za menšinový podíl v ČSA nabídly 67,5 milionu Kč. „Zakončili jsme tak restrukturalizační proces, který v rámci (Českého) Aeroholdingu se snažil zachránit budoucnost ČSA," uvedl ministr financí Miroslav Kalousek.
Vstup strategického partnera není jen logickým vyústěním tohoto programu, ale i požadavkem Evropské komise. Ta jím podmínila souhlas s přijetím 2,5 miliardového úvěru od státní firmy Osinek, který ČSA získaly za údajně výhodnějších podmínek. Korean Airlines budou podle Kalouska garantovat budoucnost Českých aerolinií. Budou garantem i pro zaměstnanost v této společnosti a v neposlední řadě přispějí i k rozvoji pražského letiště, řekl ministr.
Vstup investora ale bude mít i negativní dopad, uvedl Michal Hrnčíř z advokátní kanceláře Vilímková, Dudák & Partners. Stát tímto prodejem fakticky přijde o možnost samostatně rozhodovat o zásadních věcech spojených s ČSA. Jako příklad uvedl zvýšení či snížení základního kapitálu či změnu stanov, což jsou procedury, ve kterých je potřeba získat na valné hromadě vyšší shodu než prostou většinu hlasů. „V souvislosti s prodejem takto velkého podílu lze logicky očekávat změny v managementu a orgánech ČSA, přesněji dosazení zástupců nového vlastníka,“ uvedl.
Hodnota celých ČSA podle nedávného odhadu společnosti Ernst & Young činí 148 milionů Kč, cena nabízená Korejci tak podle odborníků odpovídá hodnotě požadovaného podílu. Kromě Korean Air o ČSA zprvu projevily zájem rovněž Qatar Airways. Tento dopravce ale nakonec závaznou nabídku ke koupi nepodal.
Celých 67,5 milionu Kč za prodej podílu ČSA půjde podle Kalouska do Českého Aeroholdingu. Ten kromě ČSA a pražského letiště sdružuje rovněž bývalé dceřiné společnosti aerolinií – Czech Airlines Technics, Czech Airlines Handling, který se zabývá odbavováním cestujících a letadel, Czech Airlines Services, které působí jako pracovní agentura, a charterového dopravce Holidays Czech Airlines.
Poslední jmenovaná společnost bude nyní muset trh charterové dopravy opustit. Odchod Holidays Czech Airlines z tohoto segmentu leteckých služeb byl součástí dohody vlády se soukromým dopravcem Travel Service, který oplátkou stáhne žaloby kvůli údajné nedovolené podpoře v souvislosti s výše uvedeným 2,5miliardovým úvěrem. Podle dřívějšího vyjádření aeroholdingu Holidays nezaniknou, ale budou se specializovat na pronájem šesti vlastních letadel.
České aerolinie v současnosti provozují 28 letadel, v letním řádu dopravce počítá se 26 letadly. V roce 2010, kdy restrukturalizace firmy začala, čítala letadlová flotila ČSA pět desítek strojů a ČSA zaměstnávaly zhruba 3300 lidí. V současnosti ČSA nezaměstnávají ani polovinu z tohoto počtu. Jde pouze o zaměstnance samotného dopravce – piloty a palubní personál. Lidé ze zbylých profesí přešli do aeroholdingu. Korean Air zaměstnává zhruba 21.000 lidí a provozuje 146 letadel. Stejně jako ČSA jsou členem aliance SkyTeam, která má dnes dvacítku členů.
(čtk)