Lukáš Andrýsek (Tatra Trucks): Letos plánujeme opět navýšit výrobu, do tří let chceme vyrábět 2 500 vozidel ročně

Lukáš Andrýsek (Tatra Trucks): Letos plánujeme opět navýšit výrobu, do tří let chceme vyrábět 2 500 vozidel ročně

Společnost Tatra Trucks loni vyrobila 1451 vozidel, letos chce objem výrazněji navýšit a zhruba do tří let se dostat na objem 2 500 vozidel ročně. Pro Dopravní noviny to uvedl generální ředitel Tatra Trucks a generální ředitel CSG Mobility Lukáš Andrýsek.

Začátkem února se Czechoslovak Group (CSG) a společnost Tatra Trucks zúčastnily v Rijádu veletrhu World Defense Show 2024. Jak hodnotíte vaši účast z hlediska nových zakázek?

WDS je poměrně nový veletrh, letos proběhl jeho druhý ročník, a z hlediska data konání je to jakési pomyslné zahájení veletržní sezony. Nelze nyní mluvit o konkrétních zakázkách, ale teritoria Blízkého a Středního východu jsou pro nás velmi zajímavá jak historicky, kdy jsme tam uskutečnili velké projekty, tak i z hlediska zakázek z posledních let. Koneckonců s partnery v Saúdské Arábii spolupracujeme na lokální montáži vozů Tatra už řadu let a nedávno jsme pomáhali vybudovat a rozjet novou továrnu na výrobu vozů Tatra přímo v Saúdské Arábii. Minulý rok byla také podepsána dohoda o montáži několika stovek vozů Tatra ve Spojených arabských emirátech ve spolupráci Tatra Trucks, Excalibur Army a tamního partnera.

Akcionáři Tatry si přejí, aby Tatra postupně zvýšila výrobu na 2500 vozidel ročně. Kolik vozidel jste vyrobili loni a jaký je plán pro letošní rok? A kdy očekáváte, že stanoveného cíle dosáhnete?

Loni jsme vyrobili a zákazníkům dodali 1451 vozidel, navýšili jsme tak objem výroby oproti předcházejícímu roku. Především v posledním kvartálu jsme proces výroby výrazně akcelerovali a v nastaveném tempu chceme pokračovat i letos. Pro tento rok máme v plánu opět zvýšit objem výroby, a to ještě výrazněji než vloni. Úrovně 2500 vozů za rok chceme dosáhnout v horizontu přibližně tří let.

Máte v plánu postupně zvyšovat výrobu. Zároveň je na vzestupu i zbrojařský průmysl a Tatra pro vojenský sektor rovněž dodává vozidla. Jsou vaše výrobní kapacity pro civilní i vojenský sektor dostatečné? A máte pro další růst dostatek kvalifikovaných pracovníků?

Tatra se vždy snažila, aby byl poměr produkce pro civilní trh a obranné i bezpečnostní složky víceméně vyrovnaný, a to chceme nadále zachovat. V současné době jsme na hraně svých výrobních kapacit, proto jsme v minulém roce přistoupili k restrukturalizačním krokům, které budou pokračovat i letos. Plánujeme také investice do výroby, technologií i nových prostor tak, abychom mohli postupně dosáhnout objemu výroby kolem 2500 vozů za rok. Co se týče kvalifikovaných pracovníků, těch není nikdy dost, můžu ale říci, že akutním nedostatkem netrpíme. V minulých letech se nám v rámci náborových kampaní podařilo získat stovky nových pracovníků. Nyní hledáme spíše jednotlivé specialisty na konkrétní posty. Také se snažíme napomáhat výchově mladých odborníků pro oblast automotive, kteří by u nás mohli najít uplatnění, ať už spoluprací se středními školami a univerzitami v našem regionu, tak například prostřednictvím projektu Tatra do škol.

Loni jste představili projekt vozidla Tatra Force e-Drive s vodíkovými palivovými články. Vyvíjíte rovněž vozidlo s autonomním řízením úrovně 3. Jaké další technologické novinky připravujete?

Letos se především zaměříme na důkladné testování vámi zmíněného prototypu Tatra Force e-Drive s pohonem elektrickým trakčním motorem v kombinaci s vodíkovými palivovými články v reálných provozních podmínkách a na jeho zdokonalování. Také budeme nadále pracovat na vývoji systému automatizovaného řízení, loni jsme představili první fázi projektu, a jak jste zmínili, chceme v dalších fázích dospět k vozu úrovně 3 se schopností zcela autonomní jízdy. Kromě toho v první polovině roku představíme novou generaci řady Tatra Phoenix, která přinese celou řadu technologických novinek splňujících nejnovější legislativní požadavky i vysoké standardy na bezpečnost, provozní efektivitu a uživatelský komfort.

Jaký dopad na vás má snaha o dekarbonizaci silniční dopravy s důrazem na elektromobilitu? Pro těžkou nákladní dopravu má elektrický pohon stále řadu omezení, a navíc vojenský sektor bude zřejmě ještě dlouho preferovat klasické spalovací motory. Financovat vývoj na přinejmenším dvou liniích je nepochybně náročné…

Naši akcionáři jsou si vědomi toho, že bez technologického rozvoje a přizpůsobování se novým požadavkům na nákladní vozy by Tatra v budoucnu neuspěla. Investice do vývoje jsou tedy velké, ale pro budoucnost Tatry nezbytné, a to přesto, že pro část vozidel, která vyrábíme pro speciální zákazníky, platí určité legislativní i technické výjimky. U hasičských či záchranných složek anebo třeba ve vojenském prostředí budou stále hrát prim požadavky například na nezávislost provozu na externích zdrojích, dlouhá výdrž nebo třeba odolnost. Těm v současné době elektromobily z velké části nedokáží vyhovět, pro jiné zákazníky mohou být ale v blízké či vzdálenější budoucnosti dobrou volbou. Proto jsme začali nabízet naše inovované osmi a dvanáctiválcové přímo vzduchem chlazené naftové motory s elektronickým vstřikováním a s vyšším výkonem a počítáme i s novými kapalinou chlazenými motory od našich partnerů, které budeme do našich vozů instalovat. Zároveň ale testujeme již zmiňovaný prototyp Tatra Force e-Drive, dále pracujeme například i na hybridních vozech nebo elektrifikovaném automobilu se spalovacím motorem v roli range extenderu či na spalovacím motoru na vodíkové palivo.

Milan Frydryšek

Foto: Tatra Trucks

spinner