3. října 2019, red
Logistický indikátor, který vypracovává institut ifo na zakázku Spolkového svazu logistiky BVL, se v srpnu opět propadl – dokonce čtvrtý měsíc po sobě. Poprvé od roku 2013 skončil v negativním pásmu, přičemž horší hodnoty vykazoval naposledy v únoru 2010, kdy na německé firmy tvrdě dopadaly následky globální hospodářské krize. Ve třetím čtvrtletí se dále prohlubovala špatná nálada v logistickém sektoru. Oslovení manažeři s rostoucí skepsí komentovali vývoj posledních měsíců i výhled do budoucna. Ještě silnější pesimismus projevovalo vedení logistických firem v květnu 2009.
Anketa ukázala, že v následujících měsících dojde ke snižování početních stavů personálu. Německý hrubý domácí produkt ve druhém čtvrtletí (ve srovnání s prvním čtvrtletím) poklesl o 0,1 procenta. Výrazné zhoršení obchodního klimatu potvrzuje obavy expertů, že se německá ekonomika ocitá v recesi. Navíc nic nenasvědčuje tomu, že by se výkonnost hospodářství ve třetím čtvrtletí měla zvýšit. Aktuální prognóza institutu ifo z letošního června počítá s tím, že za celý letošní rok dosáhne německý HDP růstu jen 0,6 procenta – za předpokladu, že se válka o cla mezi USA, Čínou a EU dále nezostří a nenastane tvrdý brexit.
Výhled do budoucna vzbuzuje obavy
Se stále většími obavami vyhlížejí logističtí manažeři následujících šest měsíců. Ukazatel ekonomické situace sektoru logistiky v srpnu dosáhl 100,3 bodu, tedy nejnižší hodnoty za poslední tři roky. Ukazatel nálady tento vývoj kopíroval a skončil na 94,3 bodu (o 12,9 méně oproti průměrné hodnotě loňského roku). Jde o nejhorší výsledek od listopadu 2012. Logistickým firmám klesá obrat a tenčí se i objemy objednávek. Lze očekávat snižování počtu pracovních míst.
Aktuální ekonomickou situaci hodnotili rovněž zákazníci logistiky ze sektorů obchodu a průmyslu. Jejich pohled byl sice pozitivnější, nicméně i zde jsou patrné negativní tendence. V srpnu index skončil na hodnotě 109,1 bodu, 12,7 bodu pod úrovní loňského roku. Výhledy do budoucna jsou stále pesimističtější. Ceny prozatím zůstávají na stejné úrovni a neočekává se výraznější pohyb směrem nahoru. Stále více obchodních a průmyslových podniků nevylučuje v následujících šesti měsících redukci počtu zaměstnanců.
Faktory, které sektor nedokáže ovlivnit
Podle předsedy představenstva svazu BVL Roberta Blackburna představují velké nebezpečí faktory, které samotný sektor logistiky nemůže ovlivnit: podoba brexitu a obchodní válka mezi USA a Čínou. Nejhorší scénář předpokládá, že v listopadu zavedou Spojené státy restriktivní opatření na dovoz automobilů a automobilových dílů. Snižování objednávek je patrné již nyní. Sektor se dostává do kleští, protože bude muset propouštět, přitom soustavně pociťuje nedostatek kvalifikovaného personálu. Klid nepřidávají ani diskuse o reformě daní a mýtného. Další zátěž znervózňuje manažery a vnáší neklid mezi investory. Každopádně německý logistický kongres 2019, který se uskuteční ve dnech 23. až 25. října v Berlíně, má o horká témata postaráno.(red)
Foto: Pixabay