V metru na Nádraží Holešovice DPP vybudoval výtah, stanice je plně bezbariérová

V metru na Nádraží Holešovice DPP vybudoval výtah, stanice je plně bezbariérová

13.7. - Cestujícím ve stanici metra Nádraží Holešovice od dnešního dne slouží výtah, který zde nechal postavit Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP). Díky tomu je v pražském metru aktuálně 46 bezbariérově zpřístupněných stanic z celkem 61. Další, 47. v pořadí, bude na jaře příštího roku stanice Jiřího z Poděbrad. Výstavba výtahu ve stanici Nádraží Holešovice trvala necelých šest měsíců, náklady činily bezmála 19 milionů korun. Zhotovitelem stavby byla společnost Brema.

Výtah ve stanici Nádraží Holešovice spojuje nástupiště a severní vestibul, který je již v úrovni ulice a chodbou spojen s odbavovací halou vlakového nádraží. V úrovni nástupiště je umístěn mezi pravé a levé pevné schodiště. Výtah má dvě stanice – úroveň nástupiště a vestibulu.

Výtah zde nahradil původní zastaralou, pomalou a málo kapacitní zdvihací plošinu, která zde sloužila od roku 1993. Půdorys kabiny zdvihací plošiny byl 110 x 140 centimetrů, což například neumožňovalo přepravu kola nebo dvou kočárků najednou. Její nosnost byla jen 400 kilogramů, rychlost pouze 15 centimetrů za vteřinu, což při zdvihu necelých pět metrů znamenalo dobu jízdy více než půlminutu jedním směrem. Navíc během celé doby jízdy zdvihací plošinou bylo potřebné držet zmáčknuté ovládací tlačítko.

V rámci výstavby DPP nechal odstranit původní, 30 let starou zdvihací plošinu, rozšířit výtahovou šachtu a namontovat moderní, násobně kapacitnější, bezpečnější a v neposlední řadě komfortnější plnohodnotný výtah, který má nosnost 1 000 kilogramů, půdorys kabiny 110 x 210 centimetrů, kapacitu 13 osob a rychlost 1 metr za sekundu.

Architektonické řešení materiálů a barev výtahu ve stanici Nádraží Holešovice vychází z podmínek, které jsou dány současným stavem, provozními požadavky a použitými technologiemi. Kvůli sjednocení byly na stavbě použity stejné materiály jako ve stanici. Konstrukce výtahu je v prostoru schodiště a v úrovni nástupiště obložená deskami z tryskané světlé jemnozrnné žuly. Vlastní výtahová šachta je tvořena nosnou ocelovou konstrukcí s proskleným obvodovým pláštěm. Na opláštění je použito bezpečnostní bezbarvé sklo v kombinaci s mléčnou folií s průhledností cca 70 % a s potiskem obvodového ohraničení jednotlivých skel v bílém odstínu. Dveře do výtahu jsou v obou úrovních osazeny plné celoplošně v nerezovém provedení, v úrovni nástupiště je k nim přisazený rozvaděč také v nerezovém provedení. Zasklení výtahu směrem do schodiště lícuje s obkladem stěny.

Pražská MHD je dle nejnovějšího mezinárodního průzkumu druhá nejlepší na světě. Pokud ale ještě někde máme prostor pro zlepšení, tak je to jednoznačně bezbariérová přístupnost. Dnes zprovozněný výtah ve stanici Nádraží Holešovice řadě lidí zkrátí a zpříjemní cestu. Ve srovnání s původní zdvihací plošinou má dvaapůlkrát větší nosnost, o polovinu větší plochu kabiny a téměř sedmkrát vyšší rychlost. MHD přístupná všem bez bariér je mojí osobní prioritou,“ řekl Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Jsme rádi, že jsme mohli zrealizovat tento projekt. Děkujeme Metroprojektu, generálnímu projektantovi i DPP za příkladnou spolupráci. Stavbu se podařilo realizovat s minimálními dopady na provoz stanice a v rámci stanoveného rozpočtu,uvedl Luděk Šavrda, obchodní ředitel společnosti Brema.

(pav)

Foto: DPP/Petr Hejna 

spinner