5. června 2003
Česko-saské přístavy, s. r. o. Děčín, dceřiná společnost německých Sächsische Binnenhäfen Oberelbe (SBO), začala na konci loňského roku provozovat přístavy Děčín a Lovosice, které odkoupila od konkurzního správce zkrachovalé Československé plavby labské. Františka Polmy, jednatele společnosti Česko-saské přístavy, jsme se zeptali, jakých hospodářských výsledků se již společnosti podařilo dosáhnout a jaké kroky plánuje při modernizaci přístavů.
„Společnost Česko-saské přístavy vznikla na podzim loňského roku. Můžete říci, čeho se během několika měsíců, které od té doby uplynuly, již podařilo dosáhnout?“
„Od vzniku naší společnosti – České-saské přístavy – 1. října loňského roku jsme byli nuceni řešit celou řadu problémů. V oblasti organizačně–právní nebylo jednoduchým úkolem vlastní konstituování nové společnosti. Dokladem pomalého fungování státního aparátu je například skutečnost, že teprve v květnu letošního roku jsme obdrželi konečný výpis z obchodního rejstříku. Průběžně probíhají změny v organizační struktuře, organizaci práce a odměňování. Pracujeme rovněž na modernizaci telekomunikačních systémů a zkvalitnění ostrahy.
Hlavní důraz jsme však kladli na provozně-obchodní oblast, která byla naším předchůdcem velmi zanedbaná. Nízká úroveň údržby infrastruktury i překladních mechanismů, téměř nulová obchodní činnost bývalé divize přístavů předešlého majitele a v neposlední řadě škody po povodních v srpnu loňského roku – s tím vším jsme se museli vypořádat. Přes všechny tyto negativní aspekty se však podařilo velmi rychle nejen odstranit nejvážnější škody po povodni, ale již v prvním měsíci naší existence dosáhnout nejvyššího výkonu v objemu přeloženého zboží za celý loňský rok.“
„Můžete stručně zmínit konkrétní úspěchy v krátké historii firmy?“
„Od vzniku společnosti se nám podařilo mírně navýšit průměrné měsíční výkony uplynulých dvou let. V letošním prvním čtvrtletí jsme v obou našich přístavech dosáhli ve výkonech nárůstu 29 procent oproti stejnému období loňského roku. Tohoto výkonu jsme docílili především výrazným oživením činnosti v přístavu Lovosice. Ukazuje se, že právě tento přístav, ležící na trase čtvrtého evropského dopravního koridoru a umožňující svou trimodalitou dopravní obslužnosti různorodé zapojení do kombinované dopravy, může v budoucnu svůj význam ještě zvýšit. Zejména proto, že leží na území budovaného dopravně-zbožového centra.“
„Jaké služby nabízejí vaše přístavy?“
„V obou našich přístavech jsme připraveni rozvíjet nejen překlad hromadných substrátů, ale nabízet i překlad všech kusových a kontejnerových zásilek. Proto z iniciativy naší mateřské společnosti Sächsische Binnenhäfen Oberelbe organizujeme společně s rejdaři na obou stranách hranice kontejnerové přepravy z Lovosic a Děčína přes saské přístavy Drážďany a Riesa až do námořních přístavů na severu Evropy.“
„Hodláte ze setkání, jakým byl květnový workshop v Děčíně, učinit tradici?“
„Toto setkání bylo mimořádné, uskutečnilo se jako setkání v rámci devátého evropského týdne. Němci tato setkání pořádají pravidelně a jejich náplní jsou rozličné akce, od odborných přes kulturní až po nejrůznější sportovní zápolení.“
Petr Jechort