„Přechodná opatření na podporu rejdařů by měla snížit vysoké riziko provozování plavby na Labi“

Ing. Jiří Aster (SVD SD ČR) pro DN

Situace plavby na Labi je vážná, ne-li kritická, konstatovala na svém březnovém zasedání valná hromada Sekce vodní dopravy Svazu dopravy ČR (SVD SD ČR). Předseda sekce Ing. Jiří Aster pak na konci dubna vystoupil v Evropském parlamentu, aby se současným stavem seznámil poslance a apeloval na ně, aby se zasadili o jeho zlepšení. Požádali jsme jej, aby nám své bruselské vystoupení podrobněji přiblížil. „Nedávno jste vystoupil v dopravním výboru Evropského parlamentu na podporu zlepšení podmínek labské plavby. Můžete přiblížit okolnosti svého vystoupení?“ „Mé vystoupení v dopravním výboru Evropského parlamentu se odehrálo v rámci slyšení ve věci programu NAIADES – Akčního programu na podporu a rozvoj vnitrozemské plavby, jenž Evropská unie schválila letos v lednu a kterým hodlá dlouhodobě a systematicky podporovat rozvoj vnitrozemské dopravy. Svým příspěvkem jsem reprezentoval Evropskou federaci vnitrozemských přístavů (EFIP) a plavební společnosti a přístavy na Labi. Evropský parlament jsem seznámil s neuspokojivou situací na Labi a apeloval jsem na urychlené provedení plánovaných opatření ke zlepšení jeho splavnosti na území České republiky i v Německu. Poslance jsem rovněž požádal o podporu přechodných opatření, která by na Labi snížila současné vysoké riziko provozování plavby. Jednalo by se o dočasnou podporu rejdařů v České republice do doby, než se podmínky plavby na Labi zlepší, tedy než v Německu (v úseku státní hranice –Drážďany) dojde k prohloubení plavební dráhy na 150 až 160 centimetrů a u nás k výstavbě plavebního stupně v Děčíně. Program by se měl vztahovat na období zhruba do roku 2010. Mé požadavky podpořila řada poslanců Evropského parlamentu včetně zástupkyně Evropské federace pracovníků v dopravě Béatrice Hertogs. V závěrečné řeči vyjádřila podporu labské plavbě také zpravodajka projektu NAIADES v dopravním výboru Evropského parlamentu Corien Wortmann-Kool. S dotazem, co v České republice učiníme s přehradami, se na mne obrátil poslanec německé strany Zelených. Opáčil jsem, že naši moudří předkové postavili přehrady k tomu, aby mimo jiné poskytovaly účinnou ochranu při povodních, jako byla například ta letošní, při níž zabránily o 1,5 metru vyššímu zaplavení německých Drážďan. Bourat je tedy rozhodně nehodláme.“ „Přechodná opatření na podporu rejdařů musí Evropská unie notifikovat. Jaká je současná situace ohledně této notifikace?“ „Dřívější zprávy ohledně notifikace byly poměrně negativní, avšak po slyšení v Evropském parlamentu jsem zaznamenal změnu k lepšímu. Nemohu říci, zda k této změně nějakým způsobem přispělo mé vystoupení. Mínění Evropské komise však rozhodně ovlivnilo to, že již probíhá příprava naplňování programu NAIADES. Bylo by jistě nekonzistentní, kdyby Evropská unie na jedné straně hlásala celoevropský program rozvoje vnitrozemské plavby a na druhé straně blokováním notifikace jen dočasné podpory plavby na Labi přispívala k její další devastaci.“ „Jaký by měl být rozsah této podpory?“ „Koncepce podpory plavby na Labi vychází částečně z podpor, které již dříve poskytla česká vláda v případech extrémních vodních stavů, například v roce 2003. Existují určitá pravidla, podle nichž se poskytuje finanční podpora při poklesu vodních stavů pod určitou hranici a při dlouhodobých odstávkách z důvodu těchto nízkých vodních stavů. Tato podpora má v konečném důsledku za cíl umožnit maximální přepravy zboží vodní dopravou i během nepříznivých plavebních podmínek tak, aby pro vymezený druh zboží afinní k vodní dopravě a také pro životní prostředí byly uchovány výhody, které tento nejekologičtější druh přepravy přináší. Současně bude díky této podpoře v České republice možné alespoň zachovat existující kapacitu plavidel pro mezinárodní přepravy. Například v loňském roce totiž došlo k výraznému převisu poptávky po přepravách vodní dopravou nad použitelnou kapacitou plavidel. Tuto podporu lze chápat i jako podporu českých vývozců a dovozců, kterým by tak byla i nadále k dispozici dopravní alternativa.“ „Jaká je současná situace ohledně zavedení povinného pojištění rejdařů, k němuž Sekce vodní dopravy vyzvala na své letošní valné hromadě?“ „Současný stav je takový, že problém s povinným pojištěním rejdařů není vyřešen, protože stále chybí stanovení povinnosti pojistit rejdaře. Je to otázka změny zákona o vnitrozemské plavbě, který by měl analogicky k silniční dopravě zavést povinné pojištění na způsob povinného ručení. Novela tohoto zákona se již připravuje a měla by být do konce letošního roku předložena nové vládě. Je třeba říci, že některým velkým rejdařům se podařilo toto pojištění si zařídit. Dokázali to však jen proto, že jsou součástí firem, které podnikají nejen ve vodní dopravě a mají značný majetek.“ „K problematice plavby na Labi byla již dříve zřízena česko-německá ministerská komise. Na čem pracuje v současné době?“ „V současné době tato komise připravuje memorandum o porozumění. Na konci dubna jsem se osobně zúčastnil schůzky jejích členů v Děčíně a mohu říci, že němec- ká strana nadále proklamuje svůj úmysl zlepšit parametry labské vodní cesty na německém území na již zmíněných 160 a 150 centimetrů mezi Drážďany a hranicí. Myslím si, že je správné, aby se tyto závazky kodifikovaly. Nemělo by totiž smysl budovat vodní dílo v Děčíně, pokud by nebyla záruka vytvoření patřičných plavebních podmínek i na německém území, to by nebylo zodpovědné vůči daňovým poplatníkům. Je proto třeba tento záměr smluvně provázat s německým partnerem, což by mělo být obsahem memoranda. Ostatně tento cíl zlepšit plavební podmínky do roku 2010 je v Německu součástí koaliční smlouvy nové vlády a část poslanců SPD a CDU se tento proces dokonce snaží ještě urychlit. K tomu mohu uvést příklad z dějin: Než byla vybudována vodní cesta na Mosele, byla tato řeka ještě větším ,potokem‘, než je Labe. A dnes se po ní přepravuje 16 milionů tun ročně! Výstavba této vodní cesty přitom také postupovala na základě mezistátních smluv, jejichž signatáři byli příznačně pánové, kteří se nemalou měrou zasloužili o evropskou integraci: Konrad Adenauer a Charles de Gaulle.“
Petr Jechort

spinner