1. června 2006
Situace plavby na Labi je vážná, ne-li kritická, konstatovala na svém
březnovém zasedání valná hromada Sekce vodní dopravy Svazu dopravy ČR
(SVD SD ČR). Předseda sekce Ing. Jiří Aster pak na konci dubna vystoupil
v Evropském parlamentu, aby se současným stavem seznámil poslance a
apeloval na ně, aby se zasadili o jeho zlepšení. Požádali jsme jej, aby
nám své bruselské vystoupení podrobněji přiblížil. „Nedávno jste
vystoupil v dopravním výboru Evropského parlamentu na podporu zlepšení
podmínek labské plavby. Můžete přiblížit okolnosti svého vystoupení?“
„Mé vystoupení v dopravním výboru Evropského parlamentu se odehrálo
v rámci slyšení ve věci programu NAIADES – Akčního programu na podporu
a rozvoj vnitrozemské plavby, jenž Evropská unie schválila letos v lednu a
kterým hodlá dlouhodobě a systematicky podporovat rozvoj vnitrozemské
dopravy. Svým příspěvkem jsem reprezentoval Evropskou federaci
vnitrozemských přístavů (EFIP) a plavební společnosti a přístavy na
Labi. Evropský parlament jsem seznámil s neuspokojivou situací na Labi a
apeloval jsem na urychlené provedení plánovaných opatření ke zlepšení
jeho splavnosti na území České republiky i v Německu. Poslance jsem
rovněž požádal o podporu přechodných opatření, která by na Labi
snížila současné vysoké riziko provozování plavby. Jednalo by se
o dočasnou podporu rejdařů v České republice do doby, než se podmínky
plavby na Labi zlepší, tedy než v Německu (v úseku státní
hranice –Drážďany) dojde k prohloubení plavební dráhy na 150 až
160 centimetrů a u nás k výstavbě plavebního stupně v Děčíně.
Program by se měl vztahovat na období zhruba do roku 2010. Mé požadavky
podpořila řada poslanců Evropského parlamentu včetně zástupkyně
Evropské federace pracovníků v dopravě Béatrice Hertogs. V závěrečné
řeči vyjádřila podporu labské plavbě také zpravodajka projektu NAIADES
v dopravním výboru Evropského parlamentu Corien Wortmann-Kool. S dotazem,
co v České republice učiníme s přehradami, se na mne obrátil poslanec
německé strany Zelených. Opáčil jsem, že naši moudří předkové
postavili přehrady k tomu, aby mimo jiné poskytovaly účinnou ochranu při
povodních, jako byla například ta letošní, při níž zabránily
o 1,5 metru vyššímu zaplavení německých Drážďan. Bourat je tedy
rozhodně nehodláme.“ „Přechodná opatření na podporu rejdařů musí
Evropská unie notifikovat. Jaká je současná situace ohledně této
notifikace?“ „Dřívější zprávy ohledně notifikace byly poměrně
negativní, avšak po slyšení v Evropském parlamentu jsem zaznamenal změnu
k lepšímu. Nemohu říci, zda k této změně nějakým způsobem přispělo
mé vystoupení. Mínění Evropské komise však rozhodně ovlivnilo to, že
již probíhá příprava naplňování programu NAIADES. Bylo by jistě
nekonzistentní, kdyby Evropská unie na jedné straně hlásala celoevropský
program rozvoje vnitrozemské plavby a na druhé straně blokováním notifikace
jen dočasné podpory plavby na Labi přispívala k její další devastaci.“
„Jaký by měl být rozsah této podpory?“ „Koncepce podpory plavby na
Labi vychází částečně z podpor, které již dříve poskytla česká
vláda v případech extrémních vodních stavů, například v roce
2003. Existují určitá pravidla, podle nichž se poskytuje finanční podpora
při poklesu vodních stavů pod určitou hranici a při dlouhodobých
odstávkách z důvodu těchto nízkých vodních stavů. Tato podpora má
v konečném důsledku za cíl umožnit maximální přepravy zboží vodní
dopravou i během nepříznivých plavebních podmínek tak, aby pro vymezený
druh zboží afinní k vodní dopravě a také pro životní prostředí byly
uchovány výhody, které tento nejekologičtější druh přepravy přináší.
Současně bude díky této podpoře v České republice možné alespoň
zachovat existující kapacitu plavidel pro mezinárodní přepravy. Například
v loňském roce totiž došlo k výraznému převisu poptávky po
přepravách vodní dopravou nad použitelnou kapacitou plavidel. Tuto podporu
lze chápat i jako podporu českých vývozců a dovozců, kterým by tak byla
i nadále k dispozici dopravní alternativa.“ „Jaká je současná situace
ohledně zavedení povinného pojištění rejdařů, k němuž Sekce vodní
dopravy vyzvala na své letošní valné hromadě?“ „Současný stav je
takový, že problém s povinným pojištěním rejdařů není vyřešen,
protože stále chybí stanovení povinnosti pojistit rejdaře. Je to otázka
změny zákona o vnitrozemské plavbě, který by měl analogicky k silniční
dopravě zavést povinné pojištění na způsob povinného ručení. Novela
tohoto zákona se již připravuje a měla by být do konce letošního roku
předložena nové vládě. Je třeba říci, že některým velkým rejdařům
se podařilo toto pojištění si zařídit. Dokázali to však jen proto, že
jsou součástí firem, které podnikají nejen ve vodní dopravě a mají
značný majetek.“ „K problematice plavby na Labi byla již dříve
zřízena česko-německá ministerská komise. Na čem pracuje v současné
době?“ „V současné době tato komise připravuje memorandum
o porozumění. Na konci dubna jsem se osobně zúčastnil schůzky jejích
členů v Děčíně a mohu říci, že němec- ká strana nadále proklamuje
svůj úmysl zlepšit parametry labské vodní cesty na německém území na
již zmíněných 160 a 150 centimetrů mezi Drážďany a hranicí. Myslím
si, že je správné, aby se tyto závazky kodifikovaly. Nemělo by totiž smysl
budovat vodní dílo v Děčíně, pokud by nebyla záruka vytvoření
patřičných plavebních podmínek i na německém území, to by nebylo
zodpovědné vůči daňovým poplatníkům. Je proto třeba tento záměr
smluvně provázat s německým partnerem, což by mělo být obsahem
memoranda. Ostatně tento cíl zlepšit plavební podmínky do roku 2010 je
v Německu součástí koaliční smlouvy nové vlády a část poslanců SPD a
CDU se tento proces dokonce snaží ještě urychlit. K tomu mohu uvést
příklad z dějin: Než byla vybudována vodní cesta na Mosele, byla tato
řeka ještě větším ,potokem‘, než je Labe. A dnes se po ní přepravuje
16 milionů tun ročně! Výstavba této vodní cesty přitom také postupovala
na základě mezistátních smluv, jejichž signatáři byli příznačně
pánové, kteří se nemalou měrou zasloužili o evropskou integraci: Konrad
Adenauer a Charles de Gaulle.“
Petr Jechort