EK podpořila další rozvoj příbřežní plavby

příbřežní plavba v eu

V polovině délky trvání programu pro podporu příbřežní plavby se Evropská komise v červenci seznámila s jeho dosavadními výsledky. Z přehledu, v němž je zahrnuto vyhodnocení výsledků 14 projektů zavedených v zájmu zvýšení efektivnosti evropské příbřežní plavby od roku 2003, je zřejmé, že sektor vykazuje úspěšný rozvoj. Pro dosažení důležitých hospodářsko-politických cílů je však nutné v podpoře dále pokračovat a růst posilovat, konstatovala Evropská komise. Příbřežní plavba je logistický koncept využívající blízkosti moře pro přepravu kontejnerů, návěsů, kusového a hromadného zboží v rámci Evropy a zemí geograficky blízkých. Místopředseda Evropské komise a evropský dopravní komisař Jacques Barrot je přesvědčen o tom, že příbřežní plavba je „klíčová iniciativa, která přispívá k vyšší efektivitě dopravy a představuje podstatně menší zátěž pro životní prostředí“. V Bílé knize evropské dopravní politiky z roku 2001 je příbřežní plavbě přisuzována hlavní role při zajištění trvalé mobility. Systém pomáhá snižovat zatížení evropských silnic. Příbřežní plavba se stala integrální součástí logistických řetězců v Evropě. V letech 1995 až 2004 vzrostly výkony příbřežní plavby (v tunokilometrech) o 32 procent, zatímco výkony silniční dopravy o 35 procent. Na příbřežní plavbu připadá 39 procent přepravních výkonů v rámci 25 členských států EU, na silniční dopravu pak 44 procent. Nejrychleji rostoucím segmentem plavby je přeprava kontejnerizovaného zboží. Od roku 2000 tento segment roste tempem 8,8 procenta ročně. Čtrnáct projektů podpořených v původním programu z roku 2003 se ukázalo podle hodnocení Evropské komise jako dobrá volba a ukázkový příklad spolupráce mezi členskými zeměmi, podniky a evropským systémem příbřežní plavby. Projekty zahrnují zejména informační procedury pro zvyšování povědomí o příbřežní plavbě. Původní seznam z roku 2000 identifikoval 161 problematických míst, nyní se počet snížil na pouhých 35. Jde převážně o zbytečně komplikované procedury, čekací doby v přístavech a další potíže při odbavení. Evropská komise chce s ohledem na dosavadní výsledky podpořit vytvoření „dálnic“ příbřežní plavby, rychlých plavebních koridorů pro evropskou dopravu – první do roku 2010. Tři strategické „dálnice“ zahrnula do systému transevropských dopravních sítí TEN-T (první v Baltském moři, druhá na evropském západním pobřeží a třetí ve Středomoří). Evropská komise příbřežní plavbu podpoří částkou 5,36 milionu €. Příjemci dotací budou Dánsko, Švédsko, Finsko, Estonsko, Španělsko, Francie, Irsko, Itálie, Řecko, Kypr, Malta a Slovinsko. Konkrétní projekty budou financovány z nového podpůrného programu, který vstoupí v platnost v příštím roce. Evropská komise hodlá dále prověřit možnost propojení pří-břežní plavby s multimodálními řešeními ve vnitrozemí pro vytvoření komplexních logistických sítí. n www.shortsea.info

spinner