27. července 2006
V přístavu Mělník byla na koni června slavnostně zahájena stavba
protipovodňové ochrany plavidel. Investorem stavby je Ředitelství vodních
cest ČR (ŘVC), zhotovitelem společnost Viamont DSP, která zvítězila ve
výběrovém řízení. Na projektu se bude finančně podílet Evropský fond
regionálního rozvoje EU, uvedlo Ředitelství vodních cest na konci června.
„Jsme velice rádi, že se podílíme na rozvoji a ochraně labské vodní
cesty, jejíž důležitost se již prokázala,“ uvedl ředitel Ředitelství
vodních cest ČR Miroslav Šefara. Podle něj se jedná o příkladnou ukázku
efektivního využívání finančních zdrojů z EU. V rámci projektu
protipovodňové ochrany již byly dokončeny stavby v Roudnici nad Labem,
Týnci nad Labem a Děčíně-Rozbělesích. Práce stále probíhají na
čtvrté části tohoto projektu v Nymburce. Projekt výstavby překladní zdi
kontejnerového terminálu v prvním bazénu mělnického přístavu je již
pátý v řadě projektů tohoto typu. Skládá se ze tří základních
částí: zvýšení stávající přístavní zdi, jejíž délka je 49,74 m a
29,89 metru, o 3,24 m, vybudování nové přístavní zdi v délce 256 m a
úpravy dna přístavního bazénu. Stavba je koncipována jako víceúčelová.
Měla by zajistit jednak bezpečnou ochranu plavidel až do úrovně povodně
z roku 2002 a umožnit provádění překladu zboží na nábřežní zdi
o celkové délce 350 m. Zlepší se tudíž i podmínky pro využívání
labské vodní cesty pro přepravu kontejnerů. Celkové náklady této části
projektu by podle ŘVC neměly přesáhnout 71,14 milionu Kč bez DPH. Tato
investice bude ze 60 procent uhrazena z Evropského fondu regionálního
rozvoje a zbylou část uhradí stát prostřednictvím Státního fondu
dopravní infrastruktury. Při provádění stavebních prací hodlají investor
a zhotovitel plně respektovat provoz přístavu a kontejnerového terminálu
Topůlky. Stavba ani realizovaný projekt by neměly mít žádný negativní
vliv na životní prostředí. Projekt protipovodňové ochrany plavidel
v podobě překladní zdi kontejnerového terminálu v přístavu Mělník má
být podle ŘVC dokončen do konce letošního roku. Ochrana přístavu
Děčín-Rozbělesy V přístavu Děčín-Rozbělesy byla v druhé polovině
června zkolaudována a otevřena třetí část projektu protipovodňové
ochrany plavidel na Labi. Svůj význam a funkčnost tato stavba prokázala již
při letošních dubnových podvodních, kdy byl stavebním úřadem a Státní
plavební správou povolen krizový provoz a stavba tak ochránila řadu
plavidel. Protipovodňová ochrana plavidel zajišťuje kvalitní způsob
vázání lodí k bezpečným a stabilním konstrukcím nejen za povodně.
Dokončená část projektu byla předána do správy Povodí Labe.
„Povodňové ochraně plavidel přikládáme skutečně velkou váhu, a to
především z důvodu zajištění větší bezpečnosti v případě
povodně jak při ochraně plavidel, tak i při ochraně majetku společnosti
i občanů, který by byl ohrožen utrženými plavidly. Důkazem úspěšné
funkce byla právě letošní povodeň. První prostředky z evropských fondů
věnované vodní dopravě tak byly investovány do bezpochyby důležitých
staveb,“ řekl Miroslav Šefara. Protipovodňová ochrana plavidel
v přístavu Děčín-Rozbělesy byla ze všech čtyř etap projektu
investičně největší. V přístavu bylo vybudováno dvanáct kusů
vysokovodních vyvazovacích prvků dalb, čtyři stávající byly navýšeny a
nainstalovány tři kusy vázacích kruhů. Bazén ochranného a zimního
přístavu je od toku Labe oddělen hrází. Nové dalby a vázací kruhy budou
využity nejen za povodní, ale i při běžné provozní manipulaci
s plavidly. Celkové náklady na stavbu činily 60,5 milionu Kč bez DPH.
I tato investice byla ze 60 procent hrazena z Evropského fondu
regionálního rozvoje, zbylou část zajistil Státní fond dopravní
infrastruktury. Ochrana přístavu Nymburk Práce na stavbě čtvrté části
projektu protipovodňové ochrany plavidel v ochranném přístavu Nymburk
pokračují podle plánu. Proběhlo úspěšné předání, převzetí a
následná kolaudace přeložky trasy kabelu 22 kV, která bude moci být
odevzdána společnosti ČEZ Distribuce. V docích Drahelice byla vyčištěna
plocha mezideponie od vytěžených sedimentů ze dna přístavního bazénu.
Sedimenty byly po vyluhování uloženy na řízenou skládku a bylo provedeno
kontrolní měření dna. V současné době probíhá ukládání těžkého
kamenného záhozu včetně prefabrikovaných zatravňovacích panelů, a to
v části Na Špičce. Finišují práce na nástupišti pro osobní lodě, kde
se předpokládá zahájení prací na rekonstrukci osvětlení v polovině
července. Nástupiště je pro veřejnost prvkem s největším využitím a
jeho rekonstrukcí bude významně zlepšena léta zanedbávaná část
přístavu v centru města. Celá část projektu má být dokončena v srpnu
letošního roku, tak aby bylo možné přístav využít při zářijové
slavnosti organizované městem. Projekt řeší výstavbu deseti kusů
vysokovodních vázacích kruhů po obvodu současného přístavního bazénu,
které budou za vysokých vodních stavů sloužit pro bezpečné vyvázání
plavidel. Rozmístění kruhů umožní i příčné vyvazování a tím
využití celé plochy přístavního bazénu. Vyvazování nákladních
plavidel při běžných provozních stavech na Labi nebude povoleno. V rámci
souvisejících prací budou zároveň na pravém břehu přístavu vyměněna
stávající schodiště, která jsou již v havarijním stavu. Součástí
stavby je i prohrábka dna přístavního bazénu na hloubku přilehlé vodní
cesty, úprava kamenného záhozu na březích bazénu, výměna osvětlovacích
stožárů mezi přístavním bazénem a Labem a obnova nástupiště osobních
lodí s novou kamennou dlažbou a vázacími prvky pro menší lodě. Celkové
náklady stavby činí téměř 16,5 milionu Kč bez DPH. Ze 60 procent je
hradí Evropský fond regionálního rozvoje, zbytek SFDI. Vzhledem k tomu, že
ochranný přístav Nymburk se nachází v atraktivním historickém centru
města, probíhá stavba v těsné spolupráci s městem Nymburk.
(jet)