V Mělníce se začala stavět protipovodňová ochrana

Protipovodňová ochrana na Labi

V přístavu Mělník byla na koni června slavnostně zahájena stavba protipovodňové ochrany plavidel. Investorem stavby je Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC), zhotovitelem společnost Viamont DSP, která zvítězila ve výběrovém řízení. Na projektu se bude finančně podílet Evropský fond regionálního rozvoje EU, uvedlo Ředitelství vodních cest na konci června. „Jsme velice rádi, že se podílíme na rozvoji a ochraně labské vodní cesty, jejíž důležitost se již prokázala,“ uvedl ředitel Ředitelství vodních cest ČR Miroslav Šefara. Podle něj se jedná o příkladnou ukázku efektivního využívání finančních zdrojů z EU. V rámci projektu protipovodňové ochrany již byly dokončeny stavby v Roudnici nad Labem, Týnci nad Labem a Děčíně-Rozbělesích. Práce stále probíhají na čtvrté části tohoto projektu v Nymburce. Projekt výstavby překladní zdi kontejnerového terminálu v prvním bazénu mělnického přístavu je již pátý v řadě projektů tohoto typu. Skládá se ze tří základních částí: zvýšení stávající přístavní zdi, jejíž délka je 49,74 m a 29,89 metru, o 3,24 m, vybudování nové přístavní zdi v délce 256 m a úpravy dna přístavního bazénu. Stavba je koncipována jako víceúčelová. Měla by zajistit jednak bezpečnou ochranu plavidel až do úrovně povodně z roku 2002 a umožnit provádění překladu zboží na nábřežní zdi o celkové délce 350 m. Zlepší se tudíž i podmínky pro využívání labské vodní cesty pro přepravu kontejnerů. Celkové náklady této části projektu by podle ŘVC neměly přesáhnout 71,14 milionu Kč bez DPH. Tato investice bude ze 60 procent uhrazena z Evropského fondu regionálního rozvoje a zbylou část uhradí stát prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury. Při provádění stavebních prací hodlají investor a zhotovitel plně respektovat provoz přístavu a kontejnerového terminálu Topůlky. Stavba ani realizovaný projekt by neměly mít žádný negativní vliv na životní prostředí. Projekt protipovodňové ochrany plavidel v podobě překladní zdi kontejnerového terminálu v přístavu Mělník má být podle ŘVC dokončen do konce letošního roku. Ochrana přístavu Děčín-Rozbělesy V přístavu Děčín-Rozbělesy byla v druhé polovině června zkolaudována a otevřena třetí část projektu protipovodňové ochrany plavidel na Labi. Svůj význam a funkčnost tato stavba prokázala již při letošních dubnových podvodních, kdy byl stavebním úřadem a Státní plavební správou povolen krizový provoz a stavba tak ochránila řadu plavidel. Protipovodňová ochrana plavidel zajišťuje kvalitní způsob vázání lodí k bezpečným a stabilním konstrukcím nejen za povodně. Dokončená část projektu byla předána do správy Povodí Labe. „Povodňové ochraně plavidel přikládáme skutečně velkou váhu, a to především z důvodu zajištění větší bezpečnosti v případě povodně jak při ochraně plavidel, tak i při ochraně majetku společnosti i občanů, který by byl ohrožen utrženými plavidly. Důkazem úspěšné funkce byla právě letošní povodeň. První prostředky z evropských fondů věnované vodní dopravě tak byly investovány do bezpochyby důležitých staveb,“ řekl Miroslav Šefara. Protipovodňová ochrana plavidel v přístavu Děčín-Rozbělesy byla ze všech čtyř etap projektu investičně největší. V přístavu bylo vybudováno dvanáct kusů vysokovodních vyvazovacích prvků dalb, čtyři stávající byly navýšeny a nainstalovány tři kusy vázacích kruhů. Bazén ochranného a zimního přístavu je od toku Labe oddělen hrází. Nové dalby a vázací kruhy budou využity nejen za povodní, ale i při běžné provozní manipulaci s plavidly. Celkové náklady na stavbu činily 60,5 milionu Kč bez DPH. I tato investice byla ze 60 procent hrazena z Evropského fondu regionálního rozvoje, zbylou část zajistil Státní fond dopravní infrastruktury. Ochrana přístavu Nymburk Práce na stavbě čtvrté části projektu protipovodňové ochrany plavidel v ochranném přístavu Nymburk pokračují podle plánu. Proběhlo úspěšné předání, převzetí a následná kolaudace přeložky trasy kabelu 22 kV, která bude moci být odevzdána společnosti ČEZ Distribuce. V docích Drahelice byla vyčištěna plocha mezideponie od vytěžených sedimentů ze dna přístavního bazénu. Sedimenty byly po vyluhování uloženy na řízenou skládku a bylo provedeno kontrolní měření dna. V současné době probíhá ukládání těžkého kamenného záhozu včetně prefabrikovaných zatravňovacích panelů, a to v části Na Špičce. Finišují práce na nástupišti pro osobní lodě, kde se předpokládá zahájení prací na rekonstrukci osvětlení v polovině července. Nástupiště je pro veřejnost prvkem s největším využitím a jeho rekonstrukcí bude významně zlepšena léta zanedbávaná část přístavu v centru města. Celá část projektu má být dokončena v srpnu letošního roku, tak aby bylo možné přístav využít při zářijové slavnosti organizované městem. Projekt řeší výstavbu deseti kusů vysokovodních vázacích kruhů po obvodu současného přístavního bazénu, které budou za vysokých vodních stavů sloužit pro bezpečné vyvázání plavidel. Rozmístění kruhů umožní i příčné vyvazování a tím využití celé plochy přístavního bazénu. Vyvazování nákladních plavidel při běžných provozních stavech na Labi nebude povoleno. V rámci souvisejících prací budou zároveň na pravém břehu přístavu vyměněna stávající schodiště, která jsou již v havarijním stavu. Součástí stavby je i prohrábka dna přístavního bazénu na hloubku přilehlé vodní cesty, úprava kamenného záhozu na březích bazénu, výměna osvětlovacích stožárů mezi přístavním bazénem a Labem a obnova nástupiště osobních lodí s novou kamennou dlažbou a vázacími prvky pro menší lodě. Celkové náklady stavby činí téměř 16,5 milionu Kč bez DPH. Ze 60 procent je hradí Evropský fond regionálního rozvoje, zbytek SFDI. Vzhledem k tomu, že ochranný přístav Nymburk se nachází v atraktivním historickém centru města, probíhá stavba v těsné spolupráci s městem Nymburk.
(jet)

spinner