9. května 2003
Minulý týden se v Praze sešla valná hromada sekce vodní dopravy Svazu dopravy ČR (SVD), které její předseda Miloslav Černý předložil výroční zprávu za loňský rok. Rok 2002 podle něj přinesl dvě mimořádné události: konkurzní řízení největšího rejdaře, Československé plavby labské, a srpnové povodně. Druhá událost jen potvrdila naléhavou potřebu změn ve vodní dopravě.
Miloslav Černý uvedl, že v loňském roce se předsednictvo SVD zabývalo třinácti úkoly, ve většině případů se mu však nepodařilo dosáhnout příliš velkého pokroku. Za úspěch lze považovat oponenturu návrhu novely zákona 114/95 Sb., o vnitrozemské plavbě, která byla podle názoru předsednictva zaměřena proti svobodnému podnikatelskému prostředí. Změny v zákoně tak budou minimální – dotknou se jen přepravy nebezpečných věcí a „státní pomoci“ rejdařům při nadbytku lodního parku. „Po dohodě s vrchní ředitelkou úseku legislativy Ministerstva dopravy ČR Danielou Kovalčíkovou bude zahájena práce na nové novele zákona již ve spolupráci s SVD,“ řekl Miloslav Černý. Jejím cílem podle něj bude zrovnoprávnění podnikatelského prostředí v oboru vodní dopravy vůči ostatním dopravním odvětvím a podpora rejdařů pod českou vlajkou.
Chybí stabilní dopravní cesta na dolním Labi
Zásadní problém naopak předsednictvo SVD spatřuje v neexistenci stabilní a regulérní dopravní cesty na dolním a středním Labi. Nekoncepční a zanedbaná infrastruktura vodní cesty se projevuje například vybřehnutím velkých vod ještě za stavů, kdy by byla možná plavba.
Značné potíže působí rovněž nedostatečná podpora rekonstrukce lodního parku a špatné plnění vládních usnesení. Za posledních pět let bylo přijato osm vládních usnesení na podporu vodní dopravy, ale z úkolů, které z těchto usnesení vyplynuly, nebyl dosud splněn ani jediný. Částečně splněno bylo pouze vládní usnesení č. 1237 z roku 2000 o refundaci neexistence vodní cesty. „Všechny tyto problémy vyplývají z toho, že se nedaří prosadit SVD jako partnera státní správy při tvorbě legislativních norem,“ uvedl Miloslav Černý.
Finanční pomoc ve výši 83 miliónů Kč, kterou poskytl stát v závěru roku 2000, nemohla zdaleka pokrýt ztráty, které rejdařům způsobila mimořádná sucha v letech 1999 a 2000. Ztráty z těchto let jdou do stamiliónů. „V posledních letech navíc probíhá trvalý odliv zboží z vodní cesty, jehož následkem byl i konkurz ČSPL v loňském roce,“ dodal Miloslav Černý.
Další velké potíže podle Miloslava Černého způsobilo to, že vltavská vodní cesta byla po srpnových povodních zprovozněna až na konci prvního čtvrtletí letošního roku (labská vodní cesta začala sloužit již do jednoho měsíce po zátopách). To přineslo další nezanedbatelné ztráty, neboť na Vltavě měla jen společnost České přístavy od povodní do konce loňského roku přeložit na 120 tisíc tun zboží.
Výroční zpráva SVD zmínila i sportovní a rekreační plavbu, jejíž problémy se téměř ve všech ohledech shodují s tzv. velkou plavbou. Neexistují například zařízení pro stání malých plavidel u plavebních komor, na řekách nejsou stanoviště s příslušným označením, chybí aktualizovaná mapa splavných úseků, neexistují ani tankovací benzinové stanice pro malá plavidla.
Novým předsedou předsednictva Lubomír Fojtů
Předseda sekce v závěru svého vystoupení připomněl letitý návrh na zrušení spotřební daně na pohonné hmoty pro vnitrostátní plavbu a zvýšení motivace dopravců k využívání ekologické a bezpečné vodní dopravy formou příspěvku.
Reakcí na předloženou výroční zprávu byla bouřlivá diskuse, v níž vystoupil mimo jiné náměstek ministra pro místní rozvoj Petr Forman, který zdůraznil potřebu společného jednání o podmínkách dalšího vývoje vodní dopravy v ČR. Podobně se vyjádřil také bývalý ministr dopravy Jaromír Schling, který vyzval ke spíše umírněné kritice. Naopak viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák vyzdvihl potřebu nekompromisního boje o legislativu a vymezení jasných priorit, které bude předsednictvo sekce posléze prosazovat.
V závěru valná hromada schválila rozšíření předsednictva na devět členů a za nového předsedu předsednictva zvolila divizního ředitele ČSPL Lubomíra Fojtů. Dále členové sekce odsouhlasili potřebu dopracovat navrženou změnu stanov po formální stránce a stanovit strategické priority SVD. Schválili rovněž výzvu příslušným státním orgánům k aktuální úpravě snížených parametrů vodní cesty mezi Střekovem a státní hranicí se SRN. (jet)