Zástupci evropských zemí podpořili zlepšení podmínek na Labi

Vnitrozemská plavba

Česká republika požádala Evropskou komisi, aby kritický úsek na Labi mezi státní hranicí s Německem a Ústím nad Labem zařadila do dokumentu, který bude definovat nejproblematičtější místa evropských vodních cest. Zástupci ostatních členských zemí Evropské unie záměr na počátku června na pravidelném každoročním zasedání Evropské platformy administrativ vnitrozemských vodních cest, které tentokrát hostila Česká republika, podpořili. Podle vrcholných představitelů odborů plavby a vodních cest zemí Evropské unie by měla Evropská komise vytvořit oficiální dokument, který bude definovat nejproblémovější místa na evropských vodních cestách, jejichž odstranění je z hlediska evropské dopravní politiky prioritní. Jednotlivé delegace upozorňovaly na to, že riziková místa na síti vodních cest omezují plné využití její kapacity a zásadně snižují konkurenceschopnost vodní dopravy. Zástupci české strany na jednání, které probíhalo na lodi plující z Prahy do Ústí nad Labem, zdůraznili nezbytnost realizace připravovaného plavebního stupně v Děčíně. „Úzká místa na síti vodních cest vznikají tam, kde je omezený ponor a nedostatečná podjezdná výška pod mosty a rozměry plavebních komor. Zástupci členských zemí považují v České republice za kritický úsek Labe mezi státní hranicí a Ústím nad Labem,“ uvedl ředitel odboru plavby a vodních cest Ministerstva dopravy ČR Vít Šimonovský. K hlavním bodům jednání, jehož se zúčastnili i zástupci Generálního ředitelství energetiky a dopravy při Evropské komisi (DG TREN), patřil program Evropské komise NAIADES a jeho interpretace v členských zemích. Účastníci jednání se shodli na tom, že malé vodní cesty (třída III a nižší evropské klasifikace) mohou plnit důležitou funkci v logistických řetězcích dopravy nákladů nebo přispět k rozvoji turistiky jen tehdy, pokud se zásadně zkvalitní nezbytná infrastruktura vodní cesty a začne se řádně udržovat. „Jednání opět potvrdila nezbytnost investovat více do inovace a modernizace flotily vnitrozemských plavidel a nutnost urychleně dokončit implementaci Říční informační služby,“ uvedl Vít Šimonovský. Na přípravě jednání se společně s českým ministerstvem dopravy podílela vlámská organizace Waterwegen en Zeekanaal NV. (jet)

spinner