​Martin Kupka: Vysokorychlostní trať Moravská brána lze postavit i formou PPP

​Martin Kupka: Vysokorychlostní trať Moravská brána lze postavit i formou PPP

11.12. - Chystanou stavbu vysokorychlostní železniční trati Moravská brána z Prosenic na Přerovsku do Ostravy lze financovat i formou partnerství veřejného a soukromého sektoru, tedy PPP (Public Private Partnership). Řekl to v Olomouci ministr dopravy Martin Kupka, který investici za několik desítek miliard korun představil krajským zastupitelům. Vysokorychlostní trať Moravská brána budou využívat pouze osobní vlaky, jezdit po ní budou moci rychlostí až 320 kilometrů za hodinu. Jízda vlakem z Olomouce do Ostravy pak zabere 30 minut a z Přerova do Ostravy 15 minut.

Odborníci už připravují dokumentaci vlivu této dopravní stavby na životní prostředí EIA. Ministerstvo dopravy podle Kupky bude muset najít vhodný způsob financování této velké investice. "V tuto chvíli prověřujeme možnost financovat Moravskou bránu jako jeden z prvních projektů PPP tak, aby bylo jisté, že s ní (stavbou) bude možné začít už v roce 2026," řekl Kupka. Podle něj by projekt PPP měl garantovat vysokou kvalitu stavby i dodržení termínů. Tato forma financování stavby zároveň nemá dopad na úroveň zadlužení veřejných rozpočtů, řekl ministr. U projektů PPP výstavbu dopravní infrastruktury, provoz a údržbu zajišťuje a financuje soukromá firma, stát jí následně po určitou dobu platí smluvní odměnu, takzvanou platbu za dostupnost.

Vysokorychlostní trať podle Kupky výrazně zvýší kapacitu železniční infrastruktury na střední Moravě. "Koridory na Hané praskají ve švech a není již možné na ně dostat další spoje osobní ani nákladní dopravy. ČR potřebuje vysokorychlostní tratě, tedy železnici v nové stopě," uvedl Kupka. Podle něj do vysokorychlostních tratí investují i okolní země. "Železniční dopravu podporujeme a zpráva o tom, v jaké fázi přípravy je vysokorychlostní trať (Moravská brána), byla vnímána pozitivně," podotkl hejtman Josef Suchánek.

Vybudování 65 kilometrů dlouhé vysokorychlostní trati z Prosenic do Ostravy si vyžádá investici 60 až 80 miliard korun. Stavba má začít v lednu 2026 a zabrat zhruba šest let. Po vysokorychlostní trati by mělo denně projet až 180 dálkových vlaků typu expres. Nyní v tomto úseku denně jezdí přibližně 130 expresů a rychlíků. Olomouc se napojí na novou trať pomocí severního a jižního sjezdu.

Vysokorychlostní trať z Prosenic do Ostravy bude sloužit pouze osobním vlakům a uleví jednomu z nejvytíženějších nákladních koridorů v zemi. Na vysokorychlostní trať přejde část osobní dálkové dopravy, která nyní využívá hlavní trať mezi Ostravou, Přerovem, Břeclaví a Prahou. Součástí projektu je také sjezd na současnou železniční síť ve stanici Hranice na Moravě.

Vysokorychlostní železnice má v budoucnu vést mezi Prahou a Drážďany, dále mezi Prahou a Brnem i na koridoru mezi Ostravou a Prosenicemi. Podle odhadů vyjdou investice na obě připravované rychlodráhy na více než 400 miliard korun, díky nim se jízdní doba mezi Prahou a Ostravou zkrátí na necelé dvě hodiny.

(čtk)

Foto: Správa železnic

spinner