Železniční přepravy po Evropě, na Balkán a Střední východ řídí GEFCO z Prahy

Železniční přepravy po Evropě, na Balkán a Střední východ řídí GEFCO z Prahy

Nebezpečný náklad v podobě minerálních olejů, ale také plynů a chemikálií či kovové produkty, paletové zásilky nebo stavební materiál. To, kromě přeprav vozidel, patří nejčastěji k nákladu, který společnost GEFCO přepravuje po železniční síti. Kromě toho na vagony nakládá i koks či uhlí nebo zemědělské produkty, jako je obilí či hnojiva.

GEFCO jako jednička v přepravách FVL (Finished Vehicles Logistics) disponuje flotilou zhruba 3500 kusů vlastních vagonů pro přepravu aut a další vagony si najímá. Z největší tuzemské pobočky v Kolíně odjíždí dnes po železnici zhruba polovina vyrobených aut. Během letních prázdnin GEFCO přepravu po železnici posiluje, aby ulehčilo silničnímu provozu i dopravě v okolí Kolína. „I takové změny naše firma plánuje, abychom byli v regionu, kde podnikáme, dobrým sousedem,“ uvedl Ctirad Klimánek, ředitel pro železniční přepravu GEFCO, který přepravy po kolejích řídí v rámci oblasti CEBAME. Oblast CEBAME zahrnuje 17 států Evropy, Balkánu a Středního východu. „Je jasné, že Česko a Německo hrají, co se objemu přeprav týká, prim. Přitom každý vypravený vlak je novým dobrodružstvím, protože existuje mnoho nepředvídatelných faktorů, které mohou do přepravy zasáhnout,“ uvedl. Zatímco přepravní železniční trasy jsou stále stejné, velkou příležitosti vidí Ctirad Klimánek ve zlepšování a inovacích doprovodných služeb.

GEFCO po kolejích zajišťuje pravidelné přepravy důlních strojů polské produkce z města Gorlitz na Sibiř do města Leninsk-Kuzněckij. Jde o pravidelné přepravy v režimu door-to-door kontrolované jednou dedikovanou osobou za GEFCO. „I přes velké rozměry a hmotnost jsou stroje na místě určení už za 18 až 22 hodin,“ upřesnil Ctirad Klimánek. GEFCO realizuje ale i přepravy LPG do rafinerií v rámci celé Evropy. Jde o meziprodukt určený k dalšímu zpracování, který se přepravuje také do České republiky, konkrétně do Lovosic a Litvínova.

Na základě úspěšného tendru zajišťuje GEFCO pro svého klienta letos prvním rokem i přepravu bitumenu. Jde o pravidelné přepravy z rafinerie klienta do skladu v Kouřimi v České republice či v polské Scinavě. Ve skladech pak vedlejší produkt čeká na následné využití pro stavby či opravy silnic a dálnic.

Pravidelná dodávka dílů pro automobilový průmysl

GEFCO běžně realizuje také multimodální přepravy. Zajišťuje například tok dílů pro největšího tuzemského producenta automobilů z ruské Kalugy po železnici do Rigy, kde se díly překládají, a zbytek cesty do Mladé Boleslavi náklad urazí v kamionech po silnici.

Na vagonech cestují také obrovské železné roury určené pro stavbu plynovodu mezi Slovenskem a Polskem. Ty GEFCO přepravuje z Turecka přes Bulharsko, Srbsko, Maďarsko na Slovensko. Již během prvního měsíce byly vypraveny celkem čtyři vlaky a dalších 45 bude v pravidelných intervalech následovat. Pro přepravu trubek jsou využívány vagony typu Rgns a náklad na Slovensko jede speciálními Tekirdag-Derince trajekty přes Marmarské moře. Hlavní trasa spojující Srbsko a Maďarsko je z důvodu oprav neprůjezdná, proto musela být pro přepravu zvolena alternativní trasa z Bělehradu do Subotice a dále pak přes Maďarsko na Slovensko.

Přepravy po Hedvábné stezce rostou už pět let

Posledních pět let kontinuálně rostou také přepravy po Hedvábné stezce do regionu jihovýchodní Asie, a to jak v importním směru, tak i exportním z Evropské unie na východ. Nejde jen o toky zboží z a do Číny, kterou si mnozí představí jako jedinou cílovou destinaci. GEFCO Rail Servis se neomezuje pouze na největší obchodní destinaci, ale zajišťuje dopravu do v ětšiny asijských zemí. V některých případech, jako je Japonsko, jde o kombinaci s námořní přepravou, vlakem se ale běžně obsluhují Hongkong, Tchaj-wan, Korea, Vietnam, Thajsko či Indonésie.

Dvě páteřní linie přes ruské území

Pro zajištění logistických toků do oblasti Ruska a Číny využívá GEFCO vždy tu nejvhodnější a nejvýhodnější trasu podle konkrétní cílové destinace. Možností v cílových destinacích je více, územím Ruska ale vedou dvě páteřní linie. Severní, transsibiřská magistrála a jižní, přes Kazachstán a území Číny. GEFCO však díky akcionářské struktuře disponuje přednostním přístupem na 83 000 kilometrů kolejí v tomto regionu a pro přepravy umí nabídnout jak transsibiřskou cestu, tak i trasu vedoucí přes Kazachstán a Čínu. Přepravám po Hedvábné stezce stále dominuje import, v poslední době ale přibývá silných exportních zákazníků, kteří využívají železniční dopravu východním směrem. Velkým benefitem nadnárodní společnosti s pobočkami ve 44 zemích na pěti kontinentech je schopnost zajistit první míli v Číně od zákazníka do prvního železničního terminálu, nebo komplikované celní řízení na hranicích mezi Čínou a Ruskem nebo Kazachstánem.

A proč nabízí GEFCO spojení vlakem? V Rusku i regionu jihovýchodní Asie je kvalitní infrastruktura, železnice tam má bohatou historii a z dnešního pohledu je železniční přeprava, ve srovnání s námořní, rychlá: tranzitní čas přepravy z Číny do hubu v Brně je pouhých 17 dnů, a to i přes nutnou překládku v oblasti s rozchodem kolejí 1520 mm. V porovnání s leteckou dopravou jsou velkým benefitem zase nízké přepravní náklady.

I železnice naráží na kapacitní limity

Podobně, jako je tomu v případě kamionové dopravy, i železnice začíná narážet na své limity. Dopravci se musí vyrovnat s nedostatkem pracovních sil a nedostatek kapacit hlásí i železniční terminály, jako například Brest. V takových klíčových uzlech se přeprava dokáže protáhnout i o několik dní. Právě proto jsou v hledáčku přepravců alternativní cesty například přes Rakousko a Maďarsko. V Polsku pro odlehčení síti staví také nový terminál ve Siemianowicích v Horním Slezsku. Alternativou je i slovenský terminál Dobrá na hranici s Ukrajinou.

All-in service

GEFCO poskytuje i v případě železniční přepravy all-in service. Pokud to klient vyžaduje, firma kromě návrhu trasy a zajištění volných kapacit obstará také koordinaci nakládky a vykládky, monitoring přepravy či celní a daňové služby. V rámci intermodální přepravy pak GEFCO nabízí po železnici přepravu v režimu door-to-door, a to i na adresy, kam nevedou koleje a kde není ani podniková vlečka.

(red)

Foto: GEFCO

spinner