31. března 2005
Česká leasingová a finanční aso-ciace, jak zní nový název Asociace leasingových společností, v polovině února zveřejnila výsledky leasingového a úvěrového trhu v ČR za loňský rok. O tom, jaké byly a jak se do nich promítla změna DPH, k níž loni došlo, jsme hovořili s prezidentem ČLFA Ing. Vratislavem Válkem, CSc.
„Jak hodnotíte výsledky českého leasingového a úvěrového trhu za loňský rok?“ „Loňský rok byl pro leasingové společnosti velmi složitý. Zejména v leasingu dopravní techniky došlo k podstatným legislativním změnám, protože se změnila daň z přidané hodnoty a potažmo i daň z příjmů. Nová daň se nejvíce projevila u finančního leasingu osobních vozidel, protože zaniklo jeho pětiprocentní zvýhodnění a začala se uplatňovat základní sazba 19 procent. V případě nákladní techniky došlo naopak ke snížení daně z 22 na 19 procent, tedy ke zvýhodnění leasingu. Členské společnosti ČLFA předaly v loňském roce do leasingového užívání movité věci v celkové pořizovací hodnotě (bez DPH) 96,556 miliardy Kč. Tento výsledek znamenal oproti roku 2003 pokles o 2,75 procenta. Účetní hodnota leasovaných movitých věcí dosáhla na konci loňského roku 180 miliard Kč. K nárůstu došlo naopak v leasingu nemovitostí, a to o 25 procent. Celkově leasing v České republice loni vzrostl.“
„Můžete říci, jaké byly podíly dopravních prostředků na celkové výši leasingu movitých věcí?“ „V leasingu movitých věcí došlo k největšímu propadu u osobních vozidel. Projevilo se to, že leasing se stal pro fyzické osoby nevýhodným. Naopak vzrostl zájem o spotřebitelské úvěry, které jsou levnější než finanční leasing. Řada leasingových společností proto začala na osobní automobily poskytovat kromě leasingu i tyto úvěry. Podíl leasingu nákladních vozidel a autobusů na celkovém leasingu movitých věcí loni činil 26 procent. Přesáhl tak podíl leasingu ostatních strojů a zařízení (21,6 procenta). V roce 2003 činil podíl leasingu nákladních vozidel a autobusů 27,1 procenta, loni tedy v této oblasti došlo k nepatrnému poklesu. Příčinou poklesu bylo to, že tento trh je v České republice již v podstatě nasycen.“
„Jaká je v České republice situa-ce v oblasti leasingu letadel, lodí či lokomotiv a železničních vagonů?“ „Velmi malý podíl těchto komodit zřejmě změní tendr Českých drah na poskytnutí leasingu na nákup 380 nových nákladních vagonů za 1,2 miliardy Kč, který nedávno vyhrála společnost CitiLeasing. V České republice se hojně leasují také letadla – prakticky celý letadlový park ČSA byl získán na leasing. České leasingové společnosti se těchto obchodů bohužel neúčastní, protože se jedná o příliš velké a složité operace.“
„Leasingové společnosti s poklesem leasingu osobních vozidel jistě počítaly. Jak dopadly jejich odhady v konfrontaci se skutečným vývojem?“ „Reálný pokles byl menší, než jsme předpokládali. Loni totiž došlo k celkovému poklesu prodeje osobních vozidel o 14 procent, leasing však klesl jen o tři procenta. Z těchto číselných údajů je patrné, že se leasingovým společnostem podařilo nepříznivý dopad nové daně z přidané hodnoty utlumit, a to především díky nízkým maržím a nabídce různých doplňkových služeb.“
„Jak se vyvíjel operativní leasing?“ „U operativního leasingu došlo ke značnému nárůstu – o více než osm procent. Tento nový produkt se tedy začíná v ČR prosazovat a kopíruje tak vývoj ve vyspělých zemích.“
„V polovině letošního roku by měly být spuštěny dva registry, které by měly usnadnit práci leasingových společností. Můžete přiblížit jejich zaměření?“ „V polovině letošního roku by měl být spuštěn Nebankovní registrklientských informací (NRKI). Tento registr bude shromažďovat informace o klientech, kteří jsou ve splátkovém vztahu s některou leasingovou společností nebo poskytovatelem splátkového prodeje, a bude se vztahovat na všechny komodity. Půjde o obdobu bankovního registru, který v ČR úspěšně funguje již dva roky. Z legislativních důvodů však v nejbližší době nebude možné oba tyto registry propojit. Druhý registr se bude týkat osobních vozidel. Jeho cílem bude evidovat VIN jednotlivých vozidel tak, aby leasingové společnosti měly možnost ověřovat si, zda zákazníkem pořizované vozidlo není již leasováno u jiné leasingové společnosti či zda není kradené.“
„Proč došlo ke změně názvu Asociace leasingových společností na Česká leasingová a finanční aso-ciace?“ „Mnoho leasingových společností, které jsou členy asociace, již neposkytuje pouze leasing, ale začalo nabízet rovněž spotřebitelský úvěr a další finanční služby. Kromě toho jsou mezi členy asociace i společnosti, které nabízejí pouze spotřebitelský úvěr, například Home Credit, Cetelem či GE Money. Valná hromada asociace proto dospěla k závěru, že by bylo dobré, aby se tato skutečnost odrazila i v názvu asociace. Současný název tedy zní Česká leasingová a finanční asociace. Jejím záměrem je sjednocovat poskytovatele všech nebankovních finančních služeb a působit jako protiváha České bankovní asociace.“
„Jaký je současný počet členů asociace?“ „V současné době má asociace 81 členů. Tento stav je v současnosti stabilní, do budoucna však očekávám snižování počtu členů. Když se totiž podíváme na výsledky leasingového a úvěrového trhu za loňský rok, povšimneme si nárůstu koncentrace obchodu – asi devadesát procent všech obchodů uskutečnilo prvních dvacet největších společností. A srovnám-li počet členů naší asociace s obdobnou asociací v Rakousku, která sdružuje jen 35 společností, je tendence dalšího vývoje zřejmá.“ Petr Jechort