28. ledna 2014
PRAHA (28. 1.) – Předběžné neauditované výsledky České asociace pojišťoven (ČAP) potvrdily, že k výrazným změnám v dynamice růstu v roce 2013 ani u jednoho z pojistných segmentů nedošlo. Předpis pojistného v loňském roce kopíroval celkovou ekonomickou situaci v ČR a meziročně posílil o pouhou jednu desetinu procenta. Pojistný trh tak zažil dalších 12 měsíců stagnace. Tempo růstu životního pojištění se snížilo, neživotní pojištění opustilo po čtyřech letech záporné hodnoty a stagnuje.
Růst životního pojištění, který v posledních letech tlumil ve výsledcích pojistného trhu pokles způsobený neživotním pojištěním, dále zpomaluje. Dynamika předepsaného pojistného u běžně placených smluv zpomalila z 2,2 procenta ke konci roku 2012 na aktuálních 0,7 procenta a dále pokračuje i pokles objemů pojistného u jednorázově placených smluv.
Z pohledu úrovně krytí pojistných rizik občanů je negativní zprávou pokles obchodní produkce běžně placeného životního pojištění (-14,2 %) a další celkové snížení počtu smluv životního pojištění. „Meziroční úbytek o téměř 200 tisíc smluv tak navazuje na trend snižování propojištěnosti životních rizik v posledních letech a v porovnání se situací před čtyřmi lety je tak před životními riziky pojištěno o půl milionů Čechů méně,“ komentuje situaci výkonný ředitel ČAP Tomáš Síkora.
Výrazně se zmírnil propad trhu u povinného ručení, které z pětiprocentního propadu v roce 2012 zpomalilo v roce 2013 na jednoprocentní propad. „Statistiky tak potvrzují avizované postupné zvyšování pojistného,“ upozorňuje Tomáš Síkora a dodává: „V loňském roce byl nárůst cen v průměru sedmi procentní, další zvýšení cen se dá očekávat během roku 2014 v souvislosti s legislativními změnami a zavedením nového občanského zákoníku do praxe.“
Také v havarijním pojištění došlo k mírnému zpomalení poklesu a i zde můžeme očekávat zdražení pojistného, ovšem z jiných důvodů. „Cena pojistného v havarijním pojištění výrazně vychází z ceny vozidla. Při poklesu cen i volby nižší úrovně výbavy nových vozidel v době krize tak docházelo v havarijním pojištění i k poklesu pojistného. Tento pokles se ale ve výši škody projeví pouze při totálním zničení nebo krádeži vozidel. U naprosté většiny škod, kde dochází k pouhé opravě vozidla, se výše pojistného plnění přes pokles pojistného nijak nemění. Proto ceny pojistného již také přestávají odpovídat nákladům pojišťoven na krytí škod,“ vysvětluje výkonný ředitel ČAP.
Stagnaci trhu kompenzují některé pojišťovny obchodem mimo území ČR, kde došlo k výraznému více než dvojnásobnému růstu. Největší obchodní produkci v zahraničí realizuje Česká pojišťovna, a.s. a AXA pojišťovna a.s. Přesto se však nejedná o významné objemy, které navíc nesouvisí s pojistnou ochranou v ČR. „Přestože se pojistný trh na konci roku 2013 nepohybuje v záporných hodnotách, neočekávám, že by na počínající oživování ekonomiky zareagoval výrazněji již v tomto roce. Oživení pojistného trhu lze očekávat se zpožděním, a to nejspíše až v roce 2015,“ uzavírá Tomáš Síkora.