Délka legislativních povolovacích procesů brzdí práci stavbařů

Délka legislativních povolovacích procesů brzdí práci stavbařů

2.11. - Svaz podnikatelů ve stavebnictví aktuálně považuje za největší výzvu oboru délku legislativních povolovacích procesů, která se staví do cesty plánovaným projektům. Pokud se proces povolování staveb významně nezkrátí a nezjednoduší, nikam se neposuneme. Česká republika přitom potřebuje stavět byty, dálnice, silniční okruhy nebo železnice.

„Pomalá výstavba a zaostávající dopravní infrastruktura je v České republice bohužel realita. Dlouhodobě na tento problém upozorňujeme. Kvalitní dopravní infrastruktura je jednou z podmínek ekonomické prosperity státu,“ řekl Jiří Nouza, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví, který spolu se zástupci největších zaměstnavatelských a podnikatelských organizací v srpnu představil jejich SWOT analýzu. Sloužit má jako jakýsi kompas kroků pro Českou republiku v následujících 10 až 30 letech. Právě pomalá výstavba a zaostávající dopravní infrastruktura v ní figurují jako dlouho zanedbávané problémy českého hospodářství. „Je správné že, vláda dala rozvoji dopravní infrastruktury prioritu. Jde o klíčovou oblast. Pokud se ale významně nezkrátí proces povolování staveb a politici na celostátní i místní úrovni nenajdou odvahu dělat obtížná rozhodnutí, nikam se neposuneme,“ vysvětlil Jiří Nouza.

Nejde přitom jen o velké komplexní stavební plány, jako jsou například dostavba dálniční sítě či výstavba vysokorychlostních tratí. Zdlouhavé legislativní procesy brzdí i menší projekty. Aktuálním příkladem může být železniční most na pražské Výtoni. Přestože tvoří důležitou součást železniční infrastruktury, je dávno za hranicí životnosti. Jeho špatný stav není novinkou, ví se o něm minimálně deset let. Oprava stávající železné konstrukce je podle odborníků ekonomicky nevýhodná a technicky riskantní. Nabízí se tedy řešit situaci jinak. Na stole dokonce už leží nový projekt, který vyhovuje všem požadavkům na funkčnost a dopravní obslužnost. K jeho realizaci ale zatím nedošlo. Místo ní se zpracovávají další a další posudky a vede se debata se skupinou místních aktivistů, kteří modernizaci mostu brání s odkazem na to, že jde o významnou technickou památku. „Rozumíme tomu, že při každé stavbě je potřeba zvážit veškeré aspekty, tedy případně i památkovou hodnotu nebo ekologické dopady. Mělo by nicméně jít o přímočarý a efektivní proces, na jehož konci přijde rozhodnutí, které bude vycházet z aktuálních potřeb a priorit, což je u dopravní infrastruktury především její funkčnost,“ řekl Jiří Nouza.: „V tomto a mnoha dalších případech ale takové rozhodnutí nepřichází,“ doplnil.

Situaci by měl zlepšit nový stavební zákon. Zatím se ale podle něj nepovoluje, účinnosti nabude až v příštím roce. Svaz podnikatelů ve stavebnictví věří, že části stavebního sektoru – veřejným investicím – pomůže Dopravní a energetický stavební úřad, který vzniká na Ministerstvu dopravy. Vyhráno nicméně není. „Je důležité dotáhnout nový stavební zákon do konce, tedy sledovat, jakým způsobem se bude situace dále vyvíjet, a případně na ni reagovat. Česká republika může a měla by se stát křižovatkou Evropy, ale nestane se tak zničehonic. Rychlejší a jednodušší legislativa zásadně pomůže realizovat strategické investice, mezi které patří právě stavba dopravní infrastruktury,“ uzavřel Jiří Nouza.

O SPS

Svaz podnikatelů ve stavebnictví je dobrovolnou zájmovou organizací a zároveň vrcholným představitelem českého stavebnictví. Podtrhuje význam pozemního a dopravního stavitelství a také vodohospodářských staveb v České republice. Jako lídr stavebního průmyslu garantuje svým členům zastupování oboru na nejvyšší možné úrovni. Svaz vznikl v roce 1990 a reprezentuje většinu kapacity stavební produkce v České republice. Hájí zájmy svých členů a usiluje o příznivé podnikatelské prostředí v legislativě a hospodářské politice na celostátní úrovni i v regionech.

(pav)

Logo: Svaz podnikatelů ve stavebnictví 

spinner