30. srpna 2015
Nákladové centrum CCG (Cargo Center Graz) v rakouském Štýrském Hradci a slovinský jadranský přístav Koper podepsaly dohodu o posílení spolupráce. V jejím rámci se bude frekvence železničního nákladního kyvadlového spoje Koper Shuttle zvyšovat o jeden vlak týdně každý rok. V současné době nabídka zahrnuje pět až sedm odjezdů za týden.
Předseda představenstva CCG Christian Steindl musel ovšem vyvinout značné přesvědčovací úsilí, ze-jména u představitelů průmyslově vyspělých Horních Rakous a západních Dolních Rakous, a zdůraznit, že asijsko-evropský obchod má perspektivu přes tzv. jižní cestu. „Oproti tradiční severní trase přes vytížené přístavy v severozápadní Evropě máme šanci ušetřit díky Koperu až šest dnů přepravy,“ zdůraznil Christian Steindl. Ekonomicky silné rakouské regiony budou distribučně napojené přes kontejnerové vlaky směřující do Ennshafenu i Lince. Christian Steindl ovšem počítá také s rostoucím německým exportem přes slovinský přístav.
Přístavní správa nechala v loňském roce prohloubit plavební dráhu v Koperu na 14 metrů, aby přístavní zařízení mohla odbavovat i obří kontejnerové lodě s kapacitou 13 tisíc TEU. V následujících pěti letech bude do rozšíření infrastruktury podle předsedy představenstva koperské správy Dragomira Matice investováno dalších 300 milionů €, z toho 200 milionů do kontejnerového terminálu. Do roku 2025 by se měla kapacita odbavení zvýšit ze současných 950 tisíc na 1,5 milionu TEU.