8. září 2021, čtk
8.9. - Věřitelé zadlužených Českých aerolinií (ČSA) zatím přihlásili do insolvenčního řízení s leteckou společností pohledávky za více než 19,4 miliardy korun. Přihlášených věřitelů společnosti je kolem 5900. Insolvenční soud zatím přezkoumal dluhy za přibližně 845 milionů korun. Vyplývá to z aktuálních informací Městského soudu v Praze. ČSA jsou od března v úpadku, jejich provoz ale pokračuje. Firma deklarovala plán na reorganizaci s cílem své záchrany.
Městský soud v pondělí přezkoumával další část přihlášených pohledávek. Dosud zaevidoval 5675 přihlášek, věřitelů je pak zhruba o 200 více. Zatím soud posoudil přes polovinu z nich za celkem 845 milionů korun. Podle informací od insolvenčního správce ovšem byla k 19. srpnu celková výše nezajištěných pohledávek 19,41 miliardy korun. Zahrnuty jsou do toho i velké pohledávky od Airbusu a Airbusu Canada Limited Partnerhip. ČSA ve vlastním návrhu na insolvenci uváděly dluhy za 1,8 miliardy korun.
Už v červnu soud po dohodě s věřiteli povolil reorganizaci ČSA, tu povedou mateřské Smartwings. Roli insolvenčního správce vykonává od března karvinská firma Inskol, v řízení ji zastupuje Michael Šefčík. Soud zároveň pověřil firmu Grant Thornton, aby vytvořila znalecký posudek s posouzením majetkové podstaty ČSA, která by se v případě konkursu firmy rozdělila mezi věřitele. Podstata podle posudku činí 172 milionů korun, přičemž podle tohoto posudku letecká společnost loni skončila ve ztrátě více než 2,64 miliardy korun.
ČSA zasáhly dopady epidemie koronaviru, dopravce musel zrušit velké množství spojů. Kvůli ztrátám už vloni propustil kolem 300 pracovníků. V únoru firma oznámila úřadu práce záměr propustit až všech 430 zaměstnanců. ČSA v této souvislosti upozornily na to, že jde o jeden z kroků v připravované reorganizaci, a záměr tak nemusí znamenat propuštění všech. Kvůli krizi se ztenčila také flotila aerolinek na dvě letadla. Provoz však dále pokračuje.
Také mateřská společnost Smartwings se kvůli koronavirové krizi a rušení letů ocitla v ekonomických problémech. Společnost čerpá úvěr od čtyř bank za dvě miliardy korun. Celkově financování dopravce přesáhne sedm miliard korun, další peníze by měli zajistit čeští akcionáři, podpora leasingových firem a restrukturalizace.
(čtk)
Foto: ČSA