18. prosince 2015
LOGISTIKA
Evropská logistická asociace – ELA
8. MEZINÁRODNÍ VĚDECKÉ SYMPOZIUM O LOGISTICE V ČERVNU 2016
ELA upozorňuje na akci, která proběhne 15. a 16. června 2016 v Karls-ruhe pod patronací německého svazu logistiky BVL. Tématem sympozia bude Logistika v době čtvrté průmyslové revoluce – ideje, koncepce, vědecká báze. Od prvního sympozia tohoto zaměření v Magdeburgu v roce 2002 se tyto akce staly ústředními fóry pro vědecky orientovanou logistickou obec. Jejich snahou je podpořit výměnu idejí mezi odborníky přes zeměpisné hranice, aby se posílil vývoj nových modelů poskytujících řešení témat reálného světa.
Vedle známých hlavních trendů jako globalizace, demografické změny, urbanizace a udržitelnost budou klíčové trendy orientovány technicky a budou znamenat pro dnešní podniky výzvy jako Čtvrtá průmyslová revoluce či Industry 4.0. Dávají vzniknout hodně odlišným a někdy „vzrušujícím“ pojmům uváděným jako Cyber Physical Systems, Smarter Planet, Internet of Things and Services či Factory of the Future. Všechny tyto vize jsou založeny na ideji pružně propojených decentrálních výrobních kapacit, autonomně komunikujících a konajících objektů a infrastruktur, jakož i na úplné integraci věcných fyzických systémů postavených na informacích. Je zřejmé, že konvenční koncepce plánování a řízení produkce i logistických systémů již téměř dosahují svých limitů, což se týká i intralogistiky, ale zejména rozvoje logistických infrastruktur v kontextu řízení dodavatelských řetězců.
Organizátoři požádali o návrhy k prezentaci profesory všech úrovní s tím, že navržené příspěvky musí splňovat vědecké standardy. Možná jsou také společná autorství. Další informace lze získat na www.bvl.de/issl. Zvláštní vydání informace pod názvem Logistics Research bude další publikační příležitostí pro vybrané příspěvky.
SPEDICE
Mezinárodní federace spedičních svazů – FIATA
ČÍŇAN HUXIANG ZHAO SE STAL PREZIDENTEM FIATA
K volbě došlo na letošním světovém kongresu organizace konaném v Tchaj-peji na Tchaj-wanu. Bylo na něm kolem tisíce účastníků ze 67 zemí. Světové kongresy FIATA bývají tradičně velmi dobrou příležitostí k urychlení řešení globálních logistických záležitostí. Zajímavá byla informace předsedy Institutu multimodální dopravy Roberta Keena z Velké Británie ve věci povinného ověřování hmotnosti námořních kontejnerů, které nastane v polovině příštího roku na základě změn v Úmluvě SOLAS (Bezpečnost životů na moři), schválených Mezinárodní námořní organizací IMO. Podle Keena připraví FIATA vysvětlující dokument pro světovou speditérskou obec, zaměřený na podstatu změn a na nové legislativní požadavky. Pů-jde o podrobnou analýzu různých smluvních scénářů pro jednání speditérů s námořními společnostmi a s jinými stranami – pomůcka bude zaměřena na členské podniky národních spedičních svazů.
SILNIČNÍ DOPRAVA
Mezinárodní unie silniční dopravy – IRU
JEDNÁNÍ IRU S VLÁDNÍMI ORGÁNY BĚLORUSKA
Delegace IRU vedená generálním tajemníkem Umbertem de Prestem se zúčastnila série jednání na vysoké úrovni v Bělorusku s náměstkem předsedy vlády Anatolyjem Kalininem, ministrem dopravy a komunikací Anatolijem Sivakem, náměstkem předsedy Státní celní komise V. Orlovským a náměstky ministra hospodářství Aleksandrem Jarošenkem a Dmitrijem Krutojem. Geografická poloha Běloruska na spojení dvou hlavních zón hospodářské integrace (Evropská unie a Euroasijská hospodářská unie), jakož i rostoucí obchod s Čínou udávaly pořad jednání zaměřených na spolupráci v obchodě, dopravě a logistice. Zvláštní důraz byl kladen na situaci na mezinárodním trhu silniční dopravy a její vývoj v Asii či na podporu rizikového managementu v rámci systému TIR. Delegace IRU se rovněž účastnila 9. mezinárodní speciální výstavy Doprava a logistika organizované v rámci Běloruského dopravního týdne a absolvovala pracovní jednání s tamními autodopravci.
NĚMEC CHRISTIAN LABROT JE NOVÝM PREZIDENTEM IRU
Ředitel německého Spolkového svazu hospodářství, dopravy a logistiky (BWVL) Christian Labrot se stal novým prezidentem IRU. Byl jím zvolen na podzimním plenárním zasedání IRU v Ženevě. Ve funkci nahradil Poláka Januse Lacneho, který vedl IRU od roku 2008. Labrot byl členem prezidia IRU od roku 2012 a též předsedou finanční komise.
IRU SE PŘIPOJILA K ALIANCI EVROPSKÉ MOBILITY JAKO SLUŽBY (MaaS)
IRU se připojila k 16 členům Aliance evropské mobility jako služby (MaaS – Mobility-as-a Service Aliance). Snahou této nové iniciativy je nabídnout společný přístup a spolupráci v celém dopravním sektoru v pozitivní reakci na zásadní přechod v poskytování dopravních služeb. Hlavní koncepcí Maas je nabídnout cestujícím a uživatelům nákladní dopravy dopravní řešení na míru odpovídající jejich potřebám. Provázání nabídky dopravních služeb usnadní a zjednoduší plnění dopravních požadavků zákaz-níků. Dojde také ke zlepšení efektivnosti v dopravním řetězci.
ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA
Asociace amerických železnic – AAR
AAR ZAZNAMENALA HISTORICKÝ REKORD V KOMBINOVANÉ DOPRAVĚ
Association of American Railroads informuje o historickém rekordu za rok 2014 v počtu zásilek přepravených v rámci Rail Intermodal, což je ekvivalent kombinované dopravy silnice – železnice v Evropě. Bylo jich 13,5 milionu, tedy téměř o 60 procent více než v evropské kombinované dopravě. I když hospodářská krize Rail Intermodal silně zasáhla, rychle zde došlo k oživení a návratu k předkrizovému dynamickému růstu. Drážní infrastruktura je v USA téměř stejná co do délky jako v Evropské unii (její populace je o třetinu menší, HDP je téměř stejný) a naskýtá se otázka, proč není EU schopna stejné výkonnosti v této oblasti. Statistika AAR za období 1990 až 2014 ukazuje, že zejména v posledních osmi letech klesá počet přepravovaných silničních návěsů ze zhruba tří milionů přibližně na polovinu, ovšem velmi silně narůstá přeprava kontejnerů: jestliže v roce 1990 šlo o šest milionů jednotek, potom v roce 2014 bylo dosaženo čísla 12 milionů – s určitým krizovým výpadkem v letech 2008 – 2010.
Uvádí se, že intermodální uvažování bylo důležitou motivací za 595 miliardami USD investic vztažených k přepravě zboží po kolejích v USA mezi roky 1980 a 2014. Přitom investice šly z vlastních drážních fondů a nikoliv od daňových poplatníků. Je tomu tak proto, že regulační rámec v USA vytváří stabilní podmínky, aby železniční nákladní doprava byla atraktivní pro soukromé kapitálové investice. Dalšími pilíři dynamického růstu byl rostoucí mezinárodní obchod i standardizace technických parametrů (délky vlaků, nápravové tlaky, signalizace atd.).
LETECKÁ DOPRAVA
Mezinárodní asociace letecké dopravy – IATA
VYDÁNÍ STANDARDŮ AHM A IGOM VE VERZÍCH 2016
IATA informuje o vydání dvou významných standardů ve formě pracovních manuálů. Zatímco AHM je spíše dopravněpoliticky orientován na to „co dělat“, AGOM je zaměřen na pracovní postupy „jak to dělat“. AHM – Airport Handling Manual – již má 36. vydání a zachycuje změny v sedmi kapitolách. Například v kapitole 2 – Odbavení zavazadel – se zachycují změny na základě rezoluce z konference o službách v osobní dopravě. Kapitola 4 – Odbavení a ložení letadel – přináší nový standard v podávání pitné vody. Kapitola 5 – Kontrola ložení – nyní zahrnuje celý text (45 stran) vysvětlujícího materiálu k nové generaci odletových kontrolních systémů. V kapitole 6 – Management v letadle a bezpečnost – lze nalézt inovovaný standard o lidském faktoru. Kapitola 7 – Letadlové zprávy – obsahuje upravený text o kódech pro zpoždění. Kapitola 8 – Dohody o pozemním odbavení – obsahuje jazykové úpravy a ujasnění textu. Kapitola 9 – Zařízení pozemního odbavení – se zabývá 15 požadavky na techniku snižující možnosti poškození letadel.
IGOM – IATA Ground Operations Manual – v jeho 5. vydání je kompilací zásadních pozemních postupů ve světovém měřítku se zaměřením na zajištění trvalé úrovně služeb jejich poskytovatelů. Zásadní zněny se dotýkají kapitoly 4 – Postupy v odbavení letadla – dokonce na šesti místech. Například je revidována sekce Bouře a svícení, když se berou v úvahu nejlepší světové praktiky. Nová opatření se také týkají otevírání letadlových dveří, změny doznává část o letištních naváděčích a jejich signalizaci.
NÁMOŘNÍ DOPRAVA
Mezinárodní námořní komora – ICS
ICS INFORMUJE O LETOŠNÍM TRIPARTITNÍM ZASEDÁNÍ V SOULU
Koncem října se v Korejské republice sešli majitelé lodí, jejich stavitelé a klasifikační společnosti. Zasedání se účastnilo kolem stovky představitelů námořního sektoru včetně zástupců mezinárodních námořních svazů ICS, Bimco, Intercargo a Intertanko, svazů výrobců lodí a klasifikačních organizací. Zasedání odsouhlasilo, že pokračující složitá situace na trhu žádá větší důraz na kvalitu než na množství, dále na zlepšování ve stavbě lodí, jakož i na zdokonalování klasifikačních standardů a postupů v lodním provozu. Složité regulační režimy v kombinaci s netestovanými a vyvíjenými technologiemi mají potenciál vyvolávat nová technická rizika, jež je třeba odkrývat. Během dvoudenního zasedání účastníci zejména
l vyjádřili znepokojení nad pravděpodobností, že Úmluva o řízení odpadních vod může velmi brzy vstoupit v platnost. Dnes, více než 11 let po přijetí jejího textu, je zde stále malá důvěra ve schopnost schválených zařízení, aby v provozu spolehlivě fungovala. Obavy zvyšuje nedostatek homologovaných zařízení v USA, jež by splňovala národní předpisy. Toto nedává možnost majitelům a loděnicím dlouhodobě investovat a plánovat rozhodnutí; l vyjádřili plnou podporu celo-oborové spolupráci v přípravě zásad bezpečnosti, a zejména „cyber safety“ l podporují lepší a efektivnější využití údajů o nehodách ke zvyšování lodní výkonnosti a bezpečnosti l znovu žádají vlajkové administrace, aby plnily své povinnosti hlásit IMO výsledky vyšetřování nehod a dále IMO, aby zlepšilo Světový integrovaný systém lodních informací (GISIS) l podpořili vytvoření společné pracovní skupiny pro sběr údajů o palivech
VNITROZEMSKÁ PLAVBA
Evropská federace vnitrozemských přístavů – EFIP
ŽÁDOST EU O ZMĚNU POJETÍ PODPORY INFRASTRUKTURNÍCH INVESTIC
V souvislosti s chystanou revizí předpisů EU o investičních podporách přišla EFIP s požadavkem změnit zařazení vnitrozemských přístavů. Předpis EU č. 651/2014 stanovuje určité kategorie pomoci, jež jsou v souladu se zásadami společného trhu. V článku 56 se stanoví Zásady investiční pomoci pro místní infrastruktury. Uvádí se mimo jiné, že výstavba a obnova místní infrastruktury, jež přispívá zlepšení místní úrovně obchodu a spotřeby a modernizaci a rozvoji průmyslové základny, disponuje určitými úlevami. V článku se výslovně uvádí, že se jeho znění nevztahuje na infrastrukturu letišť a přístavů.
EFIP zde podrobně argumentuje a velmi by uvítala, aby se v rámci revize předpisu zásady investiční pomoci místní infrastruktuře rovněž vztahovaly na vnitrozemské přístavy při rozšíření rozsahu platnosti zmíněného článku 56. Zmíněné investice do místní infrastruktury jsou vyňaty z oznamovací povinnosti za předpokladu, že infrastruktura je k dispozici zainteresovaným uživatelům otevřeným, průhledným a nedis-kriminativním způsobem. Výjimka pokrývá investice do úrovně projektové ceny 10 milionů € a celkové ceny 20 milionů €. EFIP věří, že zmíněné finanční hranice by rovněž byly adekvátní pro vnitrozemské přístavy. EFIP uvádí, že vnitrozemské přístavy často slouží průmyslovým odvětvím, jež jsou závislé na silných tocích surovin. Tato odvětví se nemohou snadno přemísťovat do jiných přístavů a uzavření přístavů by vyvolalo další náklady na dopravu zmíněných materiálů. To vysvětluje význam přístavů, včetně těch malých, také pro ekonomiku regionů.
Jiří Kladiva