Jan Vetyška (APEK): Očekáváme, že letos se česká e-commerce vrátí k meziročnímu růstu

Jan Vetyška (APEK): Očekáváme, že letos se česká e-commerce vrátí k meziročnímu růstu

Rozvoj e-commerce a vstup nových velkých hráčů na český trh sebou přináší pro zákazníky nové možnosti, ale také i řadu rizik. O bližší informace z této oblasti jsme požádali Jana Vetyšku, výkonného ředitele Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

V posledních dvou letech se česká e-commerce potýkala s celkovým poklesem. Jaký vývoj očekáváte letos?

V letošním roce očekáváme návrat k meziročnímu růstu, což naznačují dosavadní výsledky. Bude to spíše v řádu vyšších jednotek procent, ale vše směřuje k tomu, že rok 2024 bude pro českou e-commerce opět úspěšný.

V březnu jste upozornili, že on-line prodejce Temu porušuje řadu pravidel a obrátili jste se na ČOI s podnětem ke kontrole. Kdy by podle vás mohlo dojít k nápravě a k plnění podmínek?

To opravdu nedokážeme odhadnout. Z našeho pohledu by k tomu mělo dojít ihned. Vnímáme jako samozřejmost, že se pravidla na našem trhu dodržují a že je mají dodržovat všichni.

Je vůbec reálné zabránit neunijním e-shopům a tržištím v porušování českých i evropských pravidel?

Věříme, že ano. Podnikatelé ze třetích zemí by nově měli mít na evropském trhu svého zástupce, který by měl nést odpovědnost. V první řadě je ale na orgánech ČR i EU, aby zajistily férové prostředí pro všechny podnikatele. Pravidla v Evropě jsou na místní obchodníky přísná a nedává smysl, aby kvůli tomu byli znevýhodněni.

Jaká je podle vás perspektiva menších a středních e-shopů v éře velkých marketplaces a jak mohou těmto velkým hráčům konkurovat?

Věříme, že budoucnost není jen ve velkých marketplaces a e-shopech. Malé a střední internetové obchody mohou zákazníkům nabízet odbornost, originální přístup a specifické zboží. Pro samotný trh je navíc jistá diverzita nesmírně důležitá.

V souvislosti s praktikami Temu jste doporučili spotřebitelům nakupovat na prověřených českých, případně evropských internetových obchodech. Jak však běžný uživatel může zjistit, který obchod je prověřený?

Může sledovat jak náš certifikát APEK – Certifikovaný obchod, tak i další doporučení. Například Heureka ověřeno zákazníky či obecně sledovat recenze jiných uživatelů na nezávislých platformách.

Tím se nabízí i otázka na rozdíl mezi e-shopy a marketplaces. Ne vždy zákazník rozdíl mezi nimi pozná, přestože závazky provozovatelů se významně liší. Obchodní podmínky nejsou pro každého zcela srozumitelné, ne každý je čte. Na co si tedy dát při objednávání pozor, aby následně zákazník nebyl při případné reklamaci překvapen?

Provozovatel marketplaces by měl uvádět u daného zboží, kdo je jeho prodejcem. Již jen podle této skutečnosti by mělo být možné oba formáty rozlišit.

Věřím, že i náhled do obchodních podmínek pomůže – jakmile je v nich uváděn provozovatel jako někdo, kdo prodej zprostředkovává, je to opět on-line tržiště. Vždy stojí za to věnovat pozornost detailům, trocha času navíc může předejít nepříjemným překvapením. Na druhou stranu je ale nutné zmínit, že řada provozovatelů marketplaces opravdu přistupuje k prodeji zodpovědně a prozákaznicky.

APEK je sdružením 675 firem, podnikatelů a odborníků v elektronickém obchodu. Mezi její členy patří největší české internetové obchody, přední softwarové společnosti a finanční instituce.

Milan Frydryšek

Foto: APEK 

spinner