27. dubna 2024, čtk
27.4. - Lidé v Ústí nad Labem si budou od 1. května zvykat na velké změny v městské hromadné dopravě. Kromě přečíslování téměř všech trolejbusových i autobusových linek je čeká také změna některých tras i jízdních řádů. Ředitelka Dopravního podniku města Ústí nad Labem (DPMUL) Simona Mohacsi uvedla, že změny podnik zavádí v souvislosti s nákupem nových parciálních trolejbusů a jejich maximálnímu využití.
Parciální trolejbus disponuje kromě trolejí také bateriemi. V případě, že najede na trasu bez trakčního vedení, dokáže stáhnout sběrače a využít bateriový pohon. Tím pádem nová vozidla nahradí na některých linkách autobusy. Proto dopravní podnik některé trasy spojil a zavedl i takzvaný závlek. Týká se současné linky číslo 55, která zajíždí na točnu v Žežické ulici. Nově bude točnu obsluhovat linka 76, ale celý týden ve večerních hodinách a ve volné dny ráno bude tuto oblast obsluhovat linka 88, která standardně jede pouze na konečnou Pod Vyhlídkou.
"Změnu dopravní obslužnosti jsme tvořili z dat, která jsme sbírali rok, rok a půl zpátky," uvedla Mohacsi. Data podnik získával nejen z elektronického odbavovacího systému. Společnost zároveň na všechny linky ve všedních dnech, o víkendech a v méně vytížených časech i špičkách nasadila vozidla se sčítacími rámy, aby získala co nejpřesnější data. "Abychom zaznamenali cestující, kteří mají časový doklad nebo jiný doklad od dopravce v rámci integračního systému," doplnila ředitelka. Společnost tak shromáždila údaje ze všech zastávek v obou směrech a ve všechny denní i noční hodiny. "Podle toho byla změna dopravní obslužnosti navržena," řekla Mohacsi.
Od změny si podnik slibuje nejen zvýšení komfortu pro cestující, ale také úsporu. Některé trasy po sloučení linek obslouží jeden řidič s jedním vozidlem. Mohacsi podotkla, že má podnik téměř plný stav řidičů, což se ale může časem změnit. V současné době má firma 30 parciálních trolejbusů, do konce pololetí jich bude mít 42.
Z dat podnik zjistil, že v některé časy nebo na některých trasách řidiči převáželi pouze pár cestujících. Z dat také vyplynulo, že se chtěli cestující z jedné strany města dostat například na Severní Terasu, kde je nemocnice, přičemž linka končila v jiném místě. Pasažéři tak byli nuceni přestoupit. Na všechny tyto aspekty se podle náměstka ředitelky pro dopravu Romana Pospíšila myslelo jak při tvorbě nových tras, tak při tvorbě nových jízdních řádů. "Zabývali jsme se i návaznostmi v centru, aby z různých lokalit na sebe linky v centru navazovaly," uvedl Pospíšil.
Dopravní podnik se potýká s vlnou kritiky od veřejnosti. Lidem vadí nejen změna tras, ale také přečíslování linek. Podle Mohacsi se o přečíslování vedly na půdě dopravního podniku dlouhé diskuze. Vzhledem k novým trasám by však bylo pro cestující horší, kdyby nastoupili do spoje se stejným číslem, na které byli zvyklí, a ten by je pak převezl jinam. Proto firma hledala souvislou řadu 21 čísel. Čísla nočních linek zůstávají. "Tam, kde je linka téměř totožná, jako linka stávající, tak jsme se snažili zachovat alespoň druhočíslo z důvodu lepší orientace," řekla Mohacsi. Třeba trasa nynější linky sedm zůstává stejná, proto se přečísluje na linku 77. Zůstává linka 57, která obsluhuje Mojžíř a také staronová linka 74, která jezdí ze Skalky přes nemocnici do Všebořic.
Komplikace ředitelka očekává během oprav Benešova mostu. Už teď se v ranních špičkách tvoří ze všech směrů do centra dlouhé kolony. Mohacsi předpokládá, že se s uzavřením mostu dopravní situace ve městě ještě zhorší. "Proto bojujeme o to, abychom měli preferenci na semaforech a svůj pruh pro městskou dopravu na střekovské straně," popsala některá opatření ředitelka.
DPMUL zavedl od nového roku nástup předními dveřmi, který zachová. Podle Mohacsi se tržby za první tři měsíce letošního roku ve srovnání se stejným obdobím minulého roku zvedly o více než 800 000 korun.
(čtk)
Ilustrační foto: LAN