​Ing. Oldřich Sládek, výkonný ředitel ŽESNAD.CZ, pro DN: Přístup státu k železniční ekologické dopravě je velmi diskutabilní

​Ing. Oldřich Sládek, výkonný ředitel ŽESNAD.CZ,  pro DN: Přístup státu k železniční ekologické dopravě je velmi diskutabilní

Železniční nákladní doprava letos kvůli viru COVID-19 prochází mimořádně náročným obdobím. Pandemie nepřinesla dopravcům nic dobrého, způsobila jim, ostatně jako jiným oborům, velké problémy, potíže a finanční ztráty, zároveň však ukázala svou nenahraditelnost v mnoha směrech. Bezprostřední náraz v poklesu výkonů se v dubnu a květnu pohyboval kolem 24 % a jen velmi zvolna jsme přes léto stoupali vzhůru. Nicméně – přes hranice jsme jezdili a jezdíme až dosud bez omezení a celá situace ukázala, že železniční nákladní doprava je méně choulostivá na lidský faktor (méně přímých kontaktních úkonů mezi lidmi) a může nabídnout pro přepravce v přímé železniční přepravě nebo pro logistické společnosti a silniční dopravce v podobě kombinované dopravy do budoucna podstatně stabilnější řešení přepravy zboží.


V čem stát pomohl a nepomohl

Co je však na diskusi, je přístup státu k této, navíc tím samým státem deklarované, ekologické přepravě zboží. Na jedné straně bych ocenil rázný a pro nás příznivý výkon Ministerstva dopravy ČR v chaotických počátcích pandemie, kdy se všelijaká přeshraniční povolení pro naše pracovníky vyřešila v řádu hodin a je na místě také poděkovat za bezplatné dodávky statisíců roušek a desetitisíců respirátorů, které se distribuovali přes ŽESNAD.CZ, což významně ulehčilo situaci našim členům zejména v počátcích krize.

Na druhou stranu se státu skutečně nedaří zjednodušovat právní a administrativní podmínky pro podnikání na železnici a snižovat daňovou a poplatkovou zátěž. Příklad – ve srovnání s podporou silniční dopravy jsme dostali pouze prodloužení doby splatnosti faktur do konce srpna 2020 a to ještě na základě rozhodnutí vedení Správy železnic, nikoliv státu. A to bylo v zásadě vše. Jak to jde dohromady s podporou nízkouhlíkových forem přepravy to věru netušíme…

Potřebujeme rovný přístup

Peníze, a to je potřeba stále zdůrazňovat a opakovat, nevznikají zřízením rozpočtové položky, ani politickou proklamací. Musíme je vydělat, abychom mohli vůbec splnit závazky státu k převodu zboží ze silnice na železnici. K tomu ale potřebujeme rovný přístup státních orgánů ke konkurenceschopnosti jednotlivých módů dopravy. Minimálně potřebujeme levnější a výkonnější, rozuměj s vyšší propustností, dopravní cestu. K tomu jasná pravidla pro zaručený příděl kapacity pro nákladní dopravu a nižší náklady na trakční elektrickou energii, tedy nesmyslně nezatíženou platbou za OZE.

Je třeba jasně nahlas říci, že by se měli všichni probudit a přestat si nalhávat věci okolo rozvoje elektrifikace dopravy, a to zejména v nákladní dopravě. Neboť jediná fyzikálně a ekonomicky smysluplná elektromobilita, kterou ale už dávno máme, je totiž kolejové doprava s trolejí. A tomu by se stát i Evropská komise měly přihlásit činy, a nejen deklaracemi na papíře.

Ing. Oldřich Sládek,
výkonný ředitel Sdružení železničních nákladních dopravců ČR (ŽESNAD.CZ) 

Foto: ZESNAD.CZ
spinner