15. července 2024, čtk
Zabezpečovacím systémem ETCS je v současnosti vybaveno přes 730 železničních vozidel českých dopravců, tedy asi třetina ze zhruba dvoutisícovky lokomotiv a dalších drážních vozidel, které mají mít zařízení instalované v roce 2030. Téměř 570 vozidel má systém už zapnutý. Vyplývá to z plánu ministerstva dopravy, který před dvěma týdny schválila vláda.
Palubní jednotkou byla podle médií vybavena i lokomotiva vlaku RegioJet, který se začátkem červa srazil v Pardubicích s nákladním vlakem, neměla ji ale zapnutou. Také na koridoru v železničním uzlu Pardubice je systém nainstalovaný, spuštěný však bude až na podzim. Podle odborníků by fungující ETCS zřejmě dokázalo srážce, při které zemřeli čtyři lidé a dalších 27 se zranilo, zabránit.
Správa železnic uvedla, že v době nehody byl v provozu staniční zabezpečovací systém a trať byla zabezpečena. „Přesto však v železničním uzlu nadále probíhají dokončovací práce. Z tohoto důvodu se uzel stále nachází v režimu stavby. Staniční zabezpečovací zařízení, jímž se řídí návěstidla, ale standardně fungovalo," řekl mluvčí SŽ Dušan Gavenda.
Systém ovšem podle něj vyžaduje součinnost, tedy aby strojvůdce respektoval návěstidla. Národní vlakový zabezpečovač je totiž z hlediska komunikace s lokomotivou pasivním systémem. „Přenáší informaci z návěstidla do kabiny strojvůdce, nedokáže kontrolovat rychlost a nedokáže kontrolovat nedovolené projetí návěstidla Stůj,“ podotkl Gavenda.
Naopak ETCS je aktivním systémem, který automaticky zastaví vlak, pokud strojvůdce nerespektuje návěst Stůj, tedy projede na červenou. Stejně dokáže zasáhnout při překročení nejvyšší traťové rychlosti. Dopravci vybavují palubními jednotkami ETCS jak vozidla, která jsou již v provozu, tak nově nakupované jednotky. Do roku 2030 je podle odhadu dopravců potřeba vybavit ještě téměř 520 stávajících vozidel v osobní dopravě a 215 v nákladní.
„ČR potřebuje pro zvýšení bezpečnosti provozu zabezpečovač schopný zastavit vlak nerespektující návěst Stůj a kontrolovat dodržování rychlosti - především nejvyšší nebo při jízdě do odbočky,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Systém ETCS má být spuštěný k 1. lednu 2025 na 1260 kilometrech hlavních železničních tratí, kam se po tomto datu vlaky bez něj nedostanou. „Z pohledu zavádění výhradního provozu jsme v evropském prostoru řazeni do skupiny premiantů,“ dodal Jemelka. Během dalších pěti let se systém rozšíří na 5190 kilometrů tratí, což je asi 55 procent jejich celé sítě. Ta přitom zahrnuje jak elektrifikované tratě, tak i ty bez trakčního vedení.
ETCS (European Train Control System) je evropský vlakový zabezpečovací systém, který se stal základním standardem v oblasti řízení a zabezpečení železniční dopravy v evropských zemích. ETCS umožňuje předávat strojvedoucímu podrobné informace potřebné pro řízení vlaku a neustále kontrolovat, že strojvedoucí vlak bezpečně řídí v přesně vymezeném úseku tratě.
Náklady na ETCS dosud dosáhly v souhrnu téměř 18 miliard korun, z toho 5,4 miliardy stála traťová část, 5,6 miliardy představovaly dotace dopravcům a šest až sedm miliard uhradili dopravci. Celkové náklady mají být více než dvojnásobné.
(čtk)
Foto: LAN)