23. března 2006
Aby bylo možné provozovat libovolné vlaky v jakékoli části
železniční sítě, tomu zatím v Evropě brání nejrůznější technické
překážky. Současně se tím neustále brzdí rozvoj konkurence
v železničním průmyslu. Zatímco kamiony mohou křižovat Evropu ze severu
na jih a ze západu na východ, pro vlaky je to stále nedostižný sen.
V Evropě dnes například koexistuje více než dvacet různých systémů
zabezpečovacích zařízení. Tyto systémy, obvykle vyvinuté pro konkrétní
národní síť, jsou velice heterogenní z hlediska výkonnosti (optimalizace
vzdálenosti mezi vlaky, a tedy kapacity linek) i úrovně bezpečnosti.
Národní hranice proto představují překážku, kterou nelze překračovat
bez nákladného přizpůsobení každé vlakové soupravy a každé lokomotivy.
Například vlaky Thalys, které spojují Paříž a Brusel, musí být vybaveny
sedmi různými systémy signalizace a řízení rychlosti, což zvyšuje
náklady a riziko poruchy a komplikuje práci strojvůdců, kteří se musí
naučit se všemi těmito systémy pracovat. Z tohoto důvodu Evropská unie
vytvořila komplexní systém předpisů a norem, které mají podpořit
součinnost vysokorychlostních i konvenčních železničních spojů. Cílem
Evropského rámcového programu ERTMS (European Rail Traffic Management
System – Evropský systém řízení železničního provozu), jehož
součástí pro signalizaci je standard ETCS, je vytvořit vůbec první
standardizovaný evropský systém železnic. Systém by měl zajistit značnou
finanční úsporu, zejména nákladů na údržbu, a zároveň zvýšit
bezpečnost železniční dopravy. Evropská komise plánuje, že zavádění
systému ERTMS v období let 2007 až 2013 podpoří dotacemi ve výši
250 milionů € ročně. Technologie ETCS má být nainstalována na
21 tisících kilometrů tratí. Program ERTMS má dvě základní části: l
systém GSM-R (Global System for Mobile Communication for Railway), který je
založen na standardním GSM (Global System for Mobile Communication), avšak
používá frekvence specificky určené pro železnici. Systém slouží pro
výměnu hlasových a datových informací mezi tratí a vlakem; a l systém
ETCS, který umožňuje nejen přenášet ke strojvůdci informace o povolené
rychlosti, ale také neustále sledovat dodržování těchto pokynů
strojvůdcem. Tři úrovně systému ETCS ETCS úrovně 1: V místech, kde
existují prvky zabezpečovacích zařízení podél trati (semafory a
návěští s povolenou rychlostí), mohou být tyto informace přenášeny
standardními signálními věžemi, které se nazývají eurobalisy. ETCS
úrovně 2: Tyto informace mohou být přenášeny také rádiem (GSM-R), což
umožňuje podstatnou úsporu investic a nákladů na údržbu. Poloha vlaků je
nadále zjišťována z trati. Vlak vybavený pro úroveň 2 může jezdit
i po tratích úrovně 1. ETCS úrovně 3: Vlaky musejí být schopny samy
detekovat a vysílat přesné informace o své poloze, což umožní zejména
optimalizovat kapacitu tratí a dále snížit množství potřebných
přístrojů. Palubní počítač Eurocab ve všech třech úrovních
porovnává rychlost vlaku s maximální povolenou rych-lostí a automaticky
brzdí, pokud je tato rychlost překročena. Na instalaci ETCS se významně
podílí francouzský Alcatel Pozici jednoho z předních světových
dodavatelů vyspělých zabezpečovacích řešení pro hlavní a městské
železniční tratě si po 75 letech aktivit v oboru dopravy vybudovala
francouzská společnost Alcatel. V poslední době pracoval i na projektu
ETCS (European Train Control System – Evropský systém řízení vlaků)
úrovně 1 v úseku Vídeň – Budapešť či na projektu ETCS úrovně
2 v úseku Berlín – Halle – Lipsko. Alcatel v současnosti
zabezpe-čovací systémy vyrábí pro více než sto zákazníků v padesáti
zemích světa. Připisuje si i několik prvenství: v rámci řešení ETCS
se Alcatel podílí na 15 z 20 velkých komerčních projektů,
v oblasti elektronických počítadel náprav již nainstaloval více než
30 tisíc jednotek,
v oblasti technologie řízení mě-stských vlaků CBTC (Communication Based
Train Control) zajistil již více než 500 kilometrů linek,v oblasti
elektronických stavědel je již více než 20 tisíc bodů ovládáno
systémy Alcatel LockTrac. Díky rozsáhlým zkušenostem s náročnými
komunikačními projekty je Alcatel významným hráčem také na poli řešení
železniční signalizace. Účast na 15 z 20 velkých kontraktů V roce
1999 uzavřel Alcatel s Bulharskými státními dráhami kontrakt na instalaci
prvního komerčního systému ETCS. Systém byl uveden do provozu v roce
2001. Dnes se Alcatel podílí na 15 z 20 velkých komerčních kontraktů
na instalaci ETCS, například v Rakousku, Německu, Maďarsku, Lucembursku,
Nizozemsku, Španělsku či Švýcarsku. V září loňského roku Alcatel
uvedl do provozu projekt ETCS úrovně 1 v úseku Vídeň – Budapešť.
V pilotní části tohoto projektu, který byl financován Evropskou unií a
dokončen v roce 1999, se Alcatel chopil příležitosti vyzkoušet nový
systém řízení vlaků ETCS na části trati Vídeň – Budapešť v rámci
konsorcia dvou železničních společností – rakouských ÖBB a
maďarských MÁV – a dalších partnerů. V roce 2002 udělila společnost
ÖBB konsorciu společností Alcatel a Siemens projekt na dodávku veškerého
vybavení rakouské části trati. Následně, v roce 2003, získal Alcatel
kontrakt od společnosti MÁV na maďarskou část trati. Dalším dílem, na
němž Alcatel pracuje, je projekt ETCS úrovně 2 v úseku Berlín –
Halle – Lipsko. V jižní části úseku se implementace systému již
dostala do stadia závěrečných testů. Otestovány byly traťové instalace
rádiových center v Bitterfeldu a Wittenbergu, stovky eurobalis,
infrastruktura GSM-R a palubní přístroje ETCS na různých typech vozů. Při
testech bylo najeto sto tisíc kilometrů. Práce pokračují rovněž
v jižní části úseku směrem k Berlínu, kde se instalují další
rádiová centra. Po dokončení prací budou moci vlaky mezi Berlínem a
Lipskem jezdit rychlostí až 200 km/h.
(jet)