Systém ERTMS se stane základem prvního celoevropského systému řízení vlaků

Alcatel

Aby bylo možné provozovat libovolné vlaky v jakékoli části železniční sítě, tomu zatím v Evropě brání nejrůznější technické překážky. Současně se tím neustále brzdí rozvoj konkurence v železničním průmyslu. Zatímco kamiony mohou křižovat Evropu ze severu na jih a ze západu na východ, pro vlaky je to stále nedostižný sen. V Evropě dnes například koexistuje více než dvacet různých systémů zabezpečovacích zařízení. Tyto systémy, obvykle vyvinuté pro konkrétní národní síť, jsou velice heterogenní z hlediska výkonnosti (optimalizace vzdálenosti mezi vlaky, a tedy kapacity linek) i úrovně bezpečnosti. Národní hranice proto představují překážku, kterou nelze překračovat bez nákladného přizpůsobení každé vlakové soupravy a každé lokomotivy. Například vlaky Thalys, které spojují Paříž a Brusel, musí být vybaveny sedmi různými systémy signalizace a řízení rychlosti, což zvyšuje náklady a riziko poruchy a komplikuje práci strojvůdců, kteří se musí naučit se všemi těmito systémy pracovat. Z tohoto důvodu Evropská unie vytvořila komplexní systém předpisů a norem, které mají podpořit součinnost vysokorychlostních i konvenčních železničních spojů. Cílem Evropského rámcového programu ERTMS (European Rail Traffic Management System – Evropský systém řízení železničního provozu), jehož součástí pro signalizaci je standard ETCS, je vytvořit vůbec první standardizovaný evropský systém železnic. Systém by měl zajistit značnou finanční úsporu, zejména nákladů na údržbu, a zároveň zvýšit bezpečnost železniční dopravy. Evropská komise plánuje, že zavádění systému ERTMS v období let 2007 až 2013 podpoří dotacemi ve výši 250 milionů € ročně. Technologie ETCS má být nainstalována na 21 tisících kilometrů tratí. Program ERTMS má dvě základní části: l systém GSM-R (Global System for Mobile Communication for Railway), který je založen na standardním GSM (Global System for Mobile Communication), avšak používá frekvence specificky určené pro železnici. Systém slouží pro výměnu hlasových a datových informací mezi tratí a vlakem; a l systém ETCS, který umožňuje nejen přenášet ke strojvůdci informace o povolené rychlosti, ale také neustále sledovat dodržování těchto pokynů strojvůdcem. Tři úrovně systému ETCS ETCS úrovně 1: V místech, kde existují prvky zabezpečovacích zařízení podél trati (semafory a návěští s povolenou rychlostí), mohou být tyto informace přenášeny standardními signálními věžemi, které se nazývají eurobalisy. ETCS úrovně 2: Tyto informace mohou být přenášeny také rádiem (GSM-R), což umožňuje podstatnou úsporu investic a nákladů na údržbu. Poloha vlaků je nadále zjišťována z trati. Vlak vybavený pro úroveň 2 může jezdit i po tratích úrovně 1. ETCS úrovně 3: Vlaky musejí být schopny samy detekovat a vysílat přesné informace o své poloze, což umožní zejména optimalizovat kapacitu tratí a dále snížit množství potřebných přístrojů. Palubní počítač Eurocab ve všech třech úrovních porovnává rychlost vlaku s maximální povolenou rych-lostí a automaticky brzdí, pokud je tato rychlost překročena. Na instalaci ETCS se významně podílí francouzský Alcatel Pozici jednoho z předních světových dodavatelů vyspělých zabezpečovacích řešení pro hlavní a městské železniční tratě si po 75 letech aktivit v oboru dopravy vybudovala francouzská společnost Alcatel. V poslední době pracoval i na projektu ETCS (European Train Control System – Evropský systém řízení vlaků) úrovně 1 v úseku Vídeň – Budapešť či na projektu ETCS úrovně 2 v úseku Berlín – Halle – Lipsko. Alcatel v současnosti zabezpe-čovací systémy vyrábí pro více než sto zákazníků v padesáti zemích světa. Připisuje si i několik prvenství: v rámci řešení ETCS se Alcatel podílí na 15 z 20 velkých komerčních projektů,
v oblasti elektronických počítadel náprav již nainstaloval více než 30 tisíc jednotek,
v oblasti technologie řízení mě-stských vlaků CBTC (Communication Based Train Control) zajistil již více než 500 kilometrů linek,v oblasti elektronických stavědel je již více než 20 tisíc bodů ovládáno systémy Alcatel LockTrac. Díky rozsáhlým zkušenostem s náročnými komunikačními projekty je Alcatel významným hráčem také na poli řešení železniční signalizace. Účast na 15 z 20 velkých kontraktů V roce 1999 uzavřel Alcatel s Bulharskými státními dráhami kontrakt na instalaci prvního komerčního systému ETCS. Systém byl uveden do provozu v roce 2001. Dnes se Alcatel podílí na 15 z 20 velkých komerčních kontraktů na instalaci ETCS, například v Rakousku, Německu, Maďarsku, Lucembursku, Nizozemsku, Španělsku či Švýcarsku. V září loňského roku Alcatel uvedl do provozu projekt ETCS úrovně 1 v úseku Vídeň – Budapešť. V pilotní části tohoto projektu, který byl financován Evropskou unií a dokončen v roce 1999, se Alcatel chopil příležitosti vyzkoušet nový systém řízení vlaků ETCS na části trati Vídeň – Budapešť v rámci konsorcia dvou železničních společností – rakouských ÖBB a maďarských MÁV – a dalších partnerů. V roce 2002 udělila společnost ÖBB konsorciu společností Alcatel a Siemens projekt na dodávku veškerého vybavení rakouské části trati. Následně, v roce 2003, získal Alcatel kontrakt od společnosti MÁV na maďarskou část trati. Dalším dílem, na němž Alcatel pracuje, je projekt ETCS úrovně 2 v úseku Berlín – Halle – Lipsko. V jižní části úseku se implementace systému již dostala do stadia závěrečných testů. Otestovány byly traťové instalace rádiových center v Bitterfeldu a Wittenbergu, stovky eurobalis, infrastruktura GSM-R a palubní přístroje ETCS na různých typech vozů. Při testech bylo najeto sto tisíc kilometrů. Práce pokračují rovněž v jižní části úseku směrem k Berlínu, kde se instalují další rádiová centra. Po dokončení prací budou moci vlaky mezi Berlínem a Lipskem jezdit rychlostí až 200 km/h.
(jet)

spinner