Komentář

Komentář: Co přinesl červenec v dopravě?

Na počátku druhého pololetí pohlédněme na některé události v Evropské unii. Především se změnilo předsednictví a žezla se po Irsku ujala na šest měsíců Litva. Litevský ministr dopravy Rimantas Sinkevičius informoval o prioritách, které si země na tomto úseku vytyčila. Sám bude předsedat Radě ministrů dopravy, rozšířené o Chorvatsko.

Litva se hodlá zaměřit především na úsilí Evropské komise o výstavbu efektivní sítě pro alternativní paliva. Ministr by rád do konce roku dosáhl ohledně tohoto projektu konsenzu v Radě, potom by mělo následovat projednání v Evropském parlamentu. Je zřejmé, že se Litevci nehodlají hlouběji ponořit do řešení některých „hodně horkých bramborů“, tedy otázek, v nichž mezi členskými zeměmi panuje značný nesoulad, či dokonce vyvolávají emoce. Třeba v případě 4. drážního balíku předsednictví zřejmě pomine rozbuškové „politické“ aspekty (hlavně dotažení oddělené infrastruktury od provozu) a bude jednat o tématech technických a méně konfliktních. Jako větší problém se ovšem ukazuje role drážní agentury ERA a snaha centralizovat v ní řadu významných agend – zatím proti vůli řady zemí. Takzvaný letištní balík, mimo jiné i s tématem pozemních služeb, by měl přijít na pořad až ve světle dokončené práce na rozšířených právech cestujících. Třetí návrh směrnice o Společném evropském letovém prostoru se má projednávat na neformálním setkání ministrů dopravy ve Vilniusu v polovině září.

Konečně dochází v Evropské unii i na logistiku a zmínku si zaslouží hned dva kroky. Na konci června byla v Bruselu založena Evropská technologická platforma (ETP) pro logistiku s označením ALICE (Aliance for Logistics Innovation Through Collaboration in Europe). Má se stát místem vývoje ucelených strategií pro výzkum, inovace a rozvoj trhů v logistice. Jejím cílem je zajistit konkurenční a budoucí schopnost evropského hospodářství. Další ETP již existují třeba pro energii nebo IT. Do řídicího orgánu byly povolány globálně činné podniky jako Procter & Gamble, 3M nebo Kühne + Nagel i známá vědecká pracoviště. Práce platformy by měla přispět k tomu, aby výkonnost logistiky „end-to-end“ vzrostla do roku 2030 o třicet procent.

Dalším krokem v tomto směru je Project Logical s německým patronem HLLH, který je zaměřen na spuštění logistického cloudu. Na koncepci a realizaci se podílí 14 evropských partnerů. Projekt nemá cloud nově vynalézat, ale pomáhat logistikům středního stavu v převádění jejich systémů do cloudu. HLLH je označení Logistické sítě Lipsko-Halle, kterou v roce 2008 založilo 128 členů z různých sektorů.

A také něco z méně příjemné stránky členství v Evropské unii. V posledním balíku rozhodnutí o porušení právních předpisů, jenž Evropská komise připravuje každý měsíc, se uvádějí právní kroky namířené proti členským státům, které nesplnily řádně své povinnosti podle práva Evropské unie – také z oblasti dopravy. Například Belgii Evropská komise navrhuje odsoudit jednak za to, že neaplikovala pravidla pro inteligentní dopravní systémy (s denní pokutou zhruba 45 tisíc € od data rozsudku do dne zjednání pořádku), a také za neaplikaci pravidel pro vyšetřování námořních nehod (pokuta přes 55 tisíc €). Belgie má spolu s Portugalskem vroubek také za to, že nepodnikla opatření ohledně řízení bezpečnosti silniční infrastruktury. Nizozemsko Evropská komise žaluje za diskriminaci cizinců v souvislosti se studentským jízdným.

K Evropskému soudu půjde také případ Španělska za podivné praktiky při najímání přístavních dělníků. Evropská komise je také požádala, aby přezkoumalo dopad plánovaného železničního spojení v Andalusii na životní prostředí, který je v rozporu s předpisy Evropské unie. Dokonce ani spořádané Rakousko není bez škraloupu: od roku 2006 nedokázalo aplikovat unijní pravidla o bezpečnosti železniční dopravy. Již se zdálo, že Česká republika vyjde s čistým štítem, ale nikoliv. ČTK přinesla nejčerstvější zprávu, že soudní dvůr kritizuje neplnění řady povinností ze směrnice Evropské unie pro fungování železniční dopravy.

Jiří Kladiva

spinner