22. prosince 2005
Doma nám přinesl novou dopravní politiku, dobrý kousek dálnice na
Moravě a naftu v ceně bratru přes 30 Kč/litr. Naše doprava a logistika se
také velmi dobře celou padesátkou firem prezentovaly na mnichovském veletrhu
transport logistic. Uznání za to patří především Ministerstvu průmyslu a
obchodu ČR, které subvencovalo účast firem středního stavu. Doprava a
spedice si ani jinak nemohly příliš stěžovat – hospodářství, a
zejména export zaznamenaly velmi dobré výsledky a signály o zahraničních
investicích do České republiky jsou i pro příští rok neméně slibné.
Na podzim začaly jezdit nové kontejnerové vlaky do Nizozemska (Metrans) a do
německého Duisburgu (Bohemia- kombi). Evropská silniční doprava zboží se
musela vypořádat s německým dálničním mýtným a nebývale vysokou cenou
pohonných hmot. Na druhé straně začala přicházet do prodeje nová
nákladní vozidla s motory řad Euro 4 a Euro 5 – ekologicky výrazně
přátelštější, úspornější a také dražší. Montáž digitálního
tachografu dostala v Evropské unii odklad k 1. lednu 2006. V železniční
dopravě se nám pod patronací Evropské unie narodila Evropská drážní
agentura, instituce zaměřená na koordinaci a rozvoj tohoto oboru a vybavená
stovkou úředníků. Výkon drah v EU dále klesal. Letecká doprava
očekává ve světových číslech za letošek propad kolem 7,5 miliardy USD
(asi 190 mi- liard Kč), způsobený především cenou paliva. Zvýšení ceny
o jeden dolar za barel prý ve světovém měřítku znamená nárůst
nákladů o jednu miliardu USD. V rodině těch největších dopravců došlo
k fúzi Air France s KLM; hospodářské výsledky nové společnosti jsou až
nečekaně dobré. Boom v námořní kontejnerové dopravě, vyvolaný
z velké části Čínou jakožto „továrnou světa“, zahltil řadu
velkých přístavů v USA, Evropě a Jižní Americe. Na půdě OSN se
intenzivně pracovalo na nové odpovědnostní úmluvě pro námořní sektor,
která bude – na rozdíl od předchozích právních instrumentů –
pojímat i předchozí a následnou dopravu a získá tak multimodální
charakter. Vnitrozemská plavba v Evropě se probudila nejen hospodářsky, ale
i na poli diplomacie. Existují výrazné tlaky na vytvoření jediné
evropské říční komise místo dosavadních tradičních – Rýnské a
Dunajské – a vyvolání nové dynamiky nejen na řekách, ale
i v politických ku-loárech ve prospěch celé branže. Kombinovaná doprava
se zejména v doprovázeném segmentu vzpamatovávala ze šoku, který
přineslo rozšíření Evropské unie a zrušení kontingentů dopravních
povolení pro mezinárodní kamionáž. Řada relací Ro-La skončila, několik
operátorů se tím otřáslo v základech, ale světlo světa spatřily zase
relace nové, nemluvě o velkém množství nových kontejnerových vlaků
v nedoprovázené kombinované dopravě. Sektor KEB (kurýrních, expresních a
balíkových služeb) zaznamenal největší nárůst ze všech poskytovatelů
dopravních služeb, i když už nebyl dvouciferný jako v předchozích
letech. Změnami začala procházet filozofie logistiky. Cena energie, ale
i některé další momenty podnítily – nejdříve ve Francii a v USA –
nový (spíše staronový) pohled na dodání zboží: fungování firem s
„nulovým skladem“, převedeným na dopravní cestu, a metoda dodání
„just in time“ začínají dostávat vážné trhliny. Zakrátko uvidíme,
jak dalece se tento přístup začne ujímat v širším – řekněme
evropském – měřítku. Dopravní infrastruktura: v Evropském parlamentu
zatím úspěšně procházel návrh na čtyřnásobné zvýšení příspěvku
Evropské unie na projekty Transevropských sítí (TEN). Švýcaři dosáhli
poloviny v hloubení padesátikilometrového drážního tunelu pod Alpami do
Itálie. V Rakousku pokročily přípravné práce pro podobně dlouhý tunel,
vedoucí rovněž do Itálie, kde se zase již velmi konkrétně chystají na
stavbu mostu mezi Sicílií a pevninou. Letos také poprvé vzlétl letecký obr
Airbus 380 a u nás léta očekávaný vlak snů Pendolino konečně spojil
alespoň Prahu s Ostravou.
Jiří Kladiva