Co přinesl rok 2005 v dopravě

Komentář

Doma nám přinesl novou dopravní politiku, dobrý kousek dálnice na Moravě a naftu v ceně bratru přes 30 Kč/litr. Naše doprava a logistika se také velmi dobře celou padesátkou firem prezentovaly na mnichovském veletrhu transport logistic. Uznání za to patří především Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR, které subvencovalo účast firem středního stavu. Doprava a spedice si ani jinak nemohly příliš stěžovat – hospodářství, a zejména export zaznamenaly velmi dobré výsledky a signály o zahraničních investicích do České republiky jsou i pro příští rok neméně slibné. Na podzim začaly jezdit nové kontejnerové vlaky do Nizozemska (Metrans) a do německého Duisburgu (Bohemia- kombi). Evropská silniční doprava zboží se musela vypořádat s německým dálničním mýtným a nebývale vysokou cenou pohonných hmot. Na druhé straně začala přicházet do prodeje nová nákladní vozidla s motory řad Euro 4 a Euro 5 – ekologicky výrazně přátelštější, úspornější a také dražší. Montáž digitálního tachografu dostala v Evropské unii odklad k 1. lednu 2006. V železniční dopravě se nám pod patronací Evropské unie narodila Evropská drážní agentura, instituce zaměřená na koordinaci a rozvoj tohoto oboru a vybavená stovkou úředníků. Výkon drah v EU dále klesal. Letecká doprava očekává ve světových číslech za letošek propad kolem 7,5 miliardy USD (asi 190 mi- liard Kč), způsobený především cenou paliva. Zvýšení ceny o jeden dolar za barel prý ve světovém měřítku znamená nárůst nákladů o jednu miliardu USD. V rodině těch největších dopravců došlo k fúzi Air France s KLM; hospodářské výsledky nové společnosti jsou až nečekaně dobré. Boom v námořní kontejnerové dopravě, vyvolaný z velké části Čínou jakožto „továrnou světa“, zahltil řadu velkých přístavů v USA, Evropě a Jižní Americe. Na půdě OSN se intenzivně pracovalo na nové odpovědnostní úmluvě pro námořní sektor, která bude – na rozdíl od předchozích právních instrumentů – pojímat i předchozí a následnou dopravu a získá tak multimodální charakter. Vnitrozemská plavba v Evropě se probudila nejen hospodářsky, ale i na poli diplomacie. Existují výrazné tlaky na vytvoření jediné evropské říční komise místo dosavadních tradičních – Rýnské a Dunajské – a vyvolání nové dynamiky nejen na řekách, ale i v politických ku-loárech ve prospěch celé branže. Kombinovaná doprava se zejména v doprovázeném segmentu vzpamatovávala ze šoku, který přineslo rozšíření Evropské unie a zrušení kontingentů dopravních povolení pro mezinárodní kamionáž. Řada relací Ro-La skončila, několik operátorů se tím otřáslo v základech, ale světlo světa spatřily zase relace nové, nemluvě o velkém množství nových kontejnerových vlaků v nedoprovázené kombinované dopravě. Sektor KEB (kurýrních, expresních a balíkových služeb) zaznamenal největší nárůst ze všech poskytovatelů dopravních služeb, i když už nebyl dvouciferný jako v předchozích letech. Změnami začala procházet filozofie logistiky. Cena energie, ale i některé další momenty podnítily – nejdříve ve Francii a v USA – nový (spíše staronový) pohled na dodání zboží: fungování firem s „nulovým skladem“, převedeným na dopravní cestu, a metoda dodání „just in time“ začínají dostávat vážné trhliny. Zakrátko uvidíme, jak dalece se tento přístup začne ujímat v širším – řekněme evropském – měřítku. Dopravní infrastruktura: v Evropském parlamentu zatím úspěšně procházel návrh na čtyřnásobné zvýšení příspěvku Evropské unie na projekty Transevropských sítí (TEN). Švýcaři dosáhli poloviny v hloubení padesátikilome­trového drážního tunelu pod Alpami do Itálie. V Rakousku pokročily přípravné práce pro podobně dlouhý tunel, vedoucí rovněž do Itálie, kde se zase již velmi konkrétně chystají na stavbu mostu mezi Sicílií a pevninou. Letos také poprvé vzlétl letecký obr Airbus 380 a u nás léta očekávaný vlak snů Pendolino konečně spojil alespoň Prahu s Ostravou.
Jiří Kladiva

spinner