24. února 2013
Výrazně přispět ke zkvalitnění služeb pro cestující a odstranit zbylé administrativní a technické překážky pro vytvoření jednotného evropského železničního trhu by měl čtvrtý železniční balíček. Evropská komise jej oficiálně představila na konci ledna v Bruselu.
Prvním pokusem o vytvoření jednotného a liberalizovaného železničního trhu byla před více než dvaceti lety přelomová směrnice 91/440. Po ní následovaly již tři souhrnné liberalizační balíčky, které však nepokryly veškerá odvětví a problémy železničního trhu, takže nemohly zajistit jeho plnou liberalizaci. Tato témata v čele s umožněním vstupu zahraničních dopravců na domácí trh se dostávají na přetřes právě nyní.
Zkrátit dobu schvalování vozidel
Čtvrtý balíček má za cíl vedle zvýšení konkurence v osobní dopravě také vytvoření jednotného kontaktního místa v podobě Evropské agentury pro železnici, která by dopravcům vydávala celoevropská povolení pro uvádění vozidel na trh i celoevropská osvědčení o bezpečnosti. V současné době tyto dokumenty vydávají jednotlivé členské státy. Navrhovaná opatření by měla umožnit, aby se doba potřebná ke vstupu nových dopravců na trh zkrátila o dvacet procent, aby se o dvacet procent snížily náklady na schvalování kolejových vozidel a zkrátila také doba potřebná pro schvalování.
Posílení konkurence je správná cesta
Dopravci by tak mohli do roku 2025 ušetřit celkem 500 milionů €. Místopředseda Evropského parlamentu Oldřich Vlasák navrhovaná opatření uvítal. „Zkušenosti ze zemí jako Švédsko či Spojené království, které již plně otevřely trhy osobní železniční dopravy, ukazují, že rok od roku došlo ke zvýšení spokojenosti cestujících a v některých případech vzrostla přeprava cestujících v desetiletém období o více než 50 procent. Posílení konkurence na železnici je tak určitě cestou dopředu,“ řekl.
Při schvalování se očekává bouřlivá debata
Odborníci očekávají, že jednání o předloženém návrhu na půdě Evropského parlamentu bude velice bouřlivé. Mnohé země totiž na rozdíl od České republiky zatím plně neimplementovaly ani druhý a třetí balíček, je tedy otázkou, jak se postaví k představenému legislativnímu návrhu, který přichází s plnou liberalizací. V tomto smyslu jistě pozitivní zprávou bylo vystoupení ministra dopravy irského předsednictví Leo Varadkara v Evropském parlamentu, který očekávaný balíček označil za svou jednoznačnou prioritu.
„V praktické rovině zůstává nejdůležitější otázka, zda se pomocí nově představené legislativy skutečně podaří vytvořit volný trh nebo zda i nadále půjde o soupeření národních dopravců více či méně podporovaných vládami jednotlivých členských států,“ dodal k tomu Oldřich Vlasák.
CER čeká hlavně na schválení technických pasáží
Společenství evropských železnic a provozovatelů infrastruktury CER (SEŽ) pochválilo technický pilíř balíčku a posílení prvků volné soutěže na trhu. Netrpělivě čeká zejména na přijetí návrhů, které mají zrychlit a zlevnit proces bezpečnostní certifikace a schvalování nových lokomotiv a vagonů do provozu. „CER podporuje záměr Evropské komise otevřít domácí železniční trhy konkurenci (Open Access) při zachování ekonomické rovnováhy veřejné služby, naopak pochybuje o nutnosti stanovovat rozsah závazků veřejné služby centrálně – to by mělo zůstat v působnosti národních vlád,“ uvedl k tomu výkonný ředitel CER Libor Lochman.
Zástupci evropských drah a provozovatelů infrastruktury rovněž vzali na vědomí, že Evropská komise ustoupila od „tvrdého“ oddělování. Zdá se jim ovšem nepochopitelné, proč Evropská komise pokračuje v nejrůznějších pokusech co nejvíce diktovat členským státům, jak má organizace železničních podniků vypadat.
Tomáš Johánek