1. června 2013
PLZEŇ (1.6.) – Dopravní komise Asociace krajů ČR (AK) ostře odmítla návrh vlády odebrat krajům 600 milionů Kč na regionální železniční dopravu. Kraje, které dostávají podle tři roky platného memoranda na ztrátové vlaky ročně 2,6 miliardy Kč, by musely výrazně omezit rozsah dopravní obslužnosti. Odebrání téměř čtvrtiny z této sumy by mohlo snížit současný objem přepravy lidí až o 40 procent. Prohlásili to předseda komise a plzeňský hejtman Milan Chovanec (ČSSD) a náměstek hejtmana Olomouckého kraje Alois Mačák (ČSSD).
S redukcí peněz nesouhlasí ani České dráhy (ČD), které mají s kraji desetileté smlouvy. „Kraje se musí jako řádný hospodář domáhat závazků, které mají podepsané se státem. Ten memorandum podepsal dobrovolně na deset let a my jenom chceme, aby stát plnil smlouvu," uvedl Chovanec. O 600 milionů Kč by měly kraje příští rok přijít na základě vládního návrhu zákona o rozpočtovém určení daní. Zákon je podle Chovance variantní a AK podporuje možnost zachovat memorandum z konce roku 2009 a jednat o pokračování po roce 2019, kdy jeho platnost skončí.
Plzeňský kraj dostává podle něj 135 milionů Kč ročně na regionální železniční dopravu. Podle nového návrhu by přišel o zhruba 30 milionů Kč, které by ve svém rozpočtu nenašel, a musel by zrušit až 15 procent přepravního výkonu. „Ono je tady 30 milionů na železnici, tady 100 milionů Kč v rámci úhradové vyhlášky pro nemocnice a dalších 100 milionů korun na zvýšení DPH, které není kompenzováno, a opravdu už není kde brát. Kraje už se musí začít bránit, abychom nemuseli zásadně snižovat služby pro občany,“ uvedl. Asociaci krajů podle Mačáka podporují také Svaz měst a obcí a Svaz průmyslu a dopravy.
„Proč je škrtáno právě 600 milionů Kč nám náměstek ministra dopravy či zástupce ministra financí seriózně nezdůvodnil. Řekli nám jen, že plní politické zadání," řekl Mačák. Kraje uvedly, že stát každý rok o memorandu licituje a nedodržuje ho, protože suma není zvyšována o inflaci, která činí za tři roky 420 milionů Kč, které kraje nedostaly.
„Výpadek těchto tržeb bude mít dopad do celkové dopravní obslužnosti a objednané výkony se budou muset redukovat," řekl vrchní ředitel ČD pro ochod Miroslav Šebeňa. Nevidí důvod, proč by se smlouvy krajů s ČD, podepsané v dobré vůli na deset let, měly rušit. Pokud by se snižovaly dotace státu do železnice, postihne to také návaznou dopravu. V případě vysokých redukcí se tento systém naruší, a to tak, že bude velmi složité a nesmírně nákladné ho znovu restartovat, dodal.
(čtk)