Leasingovému trhu vládne dopravní technika, roste zájem o ojeté vozy

Leasingový trh v ČR

Přestože změna zákona o DPH donutila poskytovatele zatížit klasický finanční leasing základní devatenáctipro­centní sazbou, která je v případě osobních vozidel neodečitatelná, faktické zdražení leasingu se navzdory předchozím očekáváním nekonalo. Překotně se však po vstupu České republiky do Evropské unie mění produkty, pomocí nichž lze nákup automobilů financovat. Klasický finanční leasing, který se v nově budované ekonomice rychle stal jedním z nejčastějších způsobů financování koupě nového i ojetého vozu a jenž si získal přízeň podnikatelů díky své pružnosti, jednoduchosti a rychlosti, už nemusí některým typům zákazníků vyhovovat. Leasingové společnosti proto začaly hromadně poskytovat zejména spotřebitelské úvěry a lze očekávat, že si v budoucnu větší kus koláče ukousne i operativní leasing v různých svých variantách. Nejčastěji leasovanou komoditou v České republice zůstávají i po daňové novele osobní automobily, přestože jejich podíl na leasingovém trhu klesl o šest procent. Vzrůstajícímu zájmu se těší těžší dopravní technika, jejíž podíl se na trhu naopak zvýšil, a to o devět procent. Standardně tak dopravní technika tvoří již tři čtvrtiny všech komodit, které jsou v tuzemsku předmětem leasingu. Většina obyvatel je stále nucena využívat rozličné nástroje k financování nákupu, které výdajovou zátěž rozloží do delšího časového období. Současným trendem automobilového trhu jsou ojetá vozidla. Určitým omezením u ojetin je skutečnost, že minimální vstupní cena musí být vyšší než určitá předem daná částka. Vozidlo navíc nemůže být libovolně staré. Leasing ojetin je také obecně méně výhodný, protože si společnost nechává zaplatit za větší rizikovost takového vozu. Pokud však financuje vozidla z propadlého nebo zpětného leasingu, jsou podmínky výhodnější. Na levnější nákup ojetin se hodí spotřebitelský úvěr. Tento druh úvěru nabízí stále více leasingových společností. Úvěr pro soukromé osoby a domácnosti za účelem nákupu spotřebního zboží je pro tuto skupinu zákazníků v oblasti financování ojetého osobního automobilu cenově nejvýhodnější. Za výhodu lze považovat i to, že poskytovatel spotřebitelského úvěru musí kdykoliv umožnit jeho splacení. Naopak splátkový prodej se po ne zcela koncepčních legislativních změnách stal kvůli zvýšení DPH pro financování nepodnikatelů prakticky nepoužitelným. Současný celorepublikový trend, kterým jsou v oblasti leasingu osobní vozy, podporuje možnost dovozu automobilu ze zahraničí. Rozdíl v cenách je značný, ale užitná hodnota je stejná. Zájem tak neustále vzrůstá. Ze zahraničí pocházejí již dvě třetiny všech ojetin jezdících na území ČR. Situaci výrazně neovlivňuje ani skutečnost, že do České republiky nelze dovézt automobil starší pěti let. Do budoucna lze očekávat, že tento trend ještě zesílí. Počet ojetých vozů z ciziny by mohl klesnout až v případě postupného vyrovnávání cen. To však v brzké době očekávat nelze.

Cena zůstala v podstatě stejná Vývoj po daňové novele prozatím ukazuje, že leasingový i automobilový trh jsou díky konkurenci poměrně efektivní. Růst ceny leasingu po změně zákona o DPH prakticky kompenzuje pokles DPH z celé ceny vozu a znatelně levnější pojištění zprostředkované leasingovou společností. Při roční ceně leasingového financování pod úrovní deseti procent a tříleté smlouvě znamená změna DPH z pěti na 19 procent sice navýšení celkové ceny u financovaného předmětu přibližně o čtyři procenta, samotný pokles DPH z celé ceny automobilu však generuje díky poklesu DPH z 22 na 19 procent tříprocentní úsporu. Leasing pak ve srovnání s jinými způsoby financování automobilu přináší investorovi nepominutelnou, přibližně dvouprocentní úsporu na pojištění. Sečteno a podtrženo: cena při pořízení nového osobního automobilu prostřednictvím leasingu před a po novele je prakticky stejná. Smlouvy uzavřené před 1. květnem letošního roku se nijak nezměnily. Poskytování leasingu po datu novely se týkají pouze určité nutné technické změny. Ze slovníků například mizí tradiční pojem akontace, protože by po prvním květnu letošního roku musela být zatěžována DPH. Místo toho leasingové společnosti nově předem inkasují první navýšenou splátku. Rovněž splátkové kalendáře doznávají změny, když daňově nejefektivnějším způsobem je samostatná fakturace leasingových splátek a oddělená fakturace pojištění. Tuzemští podnikatelé stále více projevují zájem o operativní leasing, službu, která si i po daňové novele uchovala všechna svá kouzla. Vše-obecně se přitom očekává, že tento trend nepoleví a podíl operativního leasingu se na domácím trhu v dlouhodobém časovém horizontu ještě zvýší. Hlavním důvodem rostoucí oblíbenosti operativního leasingu však není květnové snížení DPH z 22 na 19 procent, nýbrž relativně nízká cena a časová flexibilita produktu. Oblíbenost operativního leasingu jde ruku v ruce s postupnou změnou postoje tuzemských podnikatelů k užívání automobilu po vzoru evropských trendů. Z původně opečovávaného domácího mazlíčka se stává řadový prostředek k zajištění výnosů z vlastního podnikání. Největší rozdíl mezi finančním a operativním leasingem je ve vlastnictví předmětu po skončení doby pronájmu. Zatímco u finančního leasingu přechází předmět do vlastnictví nájemce, u operativního leasingu zůstává předmět pronajímateli.

Leasing si svůj význam udrží Daňová novela se nikterak nedotkla leasingu strojů, zařízení a technologií, leasingu nemovitostí ani leasingu celé kategorie nákladních automobilů. Například leasing strojů tak stále podnikatelům nabízí kromě zachování přijatelné ceny služby i možnost zrychleného odepisování leasované investice do nákladů. Česká republika vstoupila do Evropské unie jako jedna ze zemí s nejvíce rozvinutým leasingovým sektorem na světě. Stalo se tak v neposlední řadě díky pružnosti této finanční služby a díky dynamičnosti jejích poskytovatelů, leasingových společností. Vývoj po daňové novele včetně dalšího rozvoje nových produktů jen naznačuje, že tomu tak bude i nadále. A tak lze očekávat, že leasingové společnosti zůstanou trvalým a pružným partnerem malých a středních podniků a díky rozvinutosti jejich distribučních kanálů je budou moci využívat i další investoři v České republice. Ing. Pavel Holík, obchodní ředitel společnosti D. S. Leasing

spinner